خبرگزاری کار ایران

هرمیداس باوند در گفت‌وگو با ایلنا:

نظرات افراطیون مصرف داخلی دارد

کد خبر : ۱۰۸۴۹۰

اختیاراتی که به روحانی برای چانه زنی داده شده است در زمان ریاست جمهوری خاتمی هرگز به او داده نشد / عکس العمل‌ها در قبال ایران مثبت بوده و روحانی از لحاظ گفتار و بیانات بسیار خوش درخشید.

یک استاد حقوق بین‌الملل گفت: افراطیون در مجلس برای بقای خود به دنبال پیدا کردن نقطه‌ای برای اتکا هستند تا بتوانند اعتماد عمومی را کسب کنند و عده‌ای دیگر هم افراد خارج از مجلس هستند که در گذشته هم این رویه خود را داشته‌اند و اکنون به مقتضیات زمان توجه ندارند و بقای خود را در استمرار بیان نظریات تکراری می‌بینند.

داود هرمیداس باوند در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا بیان کرد: در هشت سال گذشته استراتژی مبنی بر سیاست تهاجمی و نگاه بر شرق بوده است اما اکنون با تغییر استراتژی تنش زدایی، گفتگوی سازنده و نگاه به شرق و غرب و موازنه بین هر دو با تاکید بر گفتگوی سازنده مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: در چند وقت گذشته اتخاذ برخی سیاست‌ها سبب به بن بست و به تنگنا رسیدن اوضاع کشور و همچنین آسیب‌های اجتماعی و مشکلات اقتصادی شده بود اما اکنون برای برون رفت از این تنگنا‌ها، سیاست‌ها با رویکرد جدیدی تبیین می‌شود.

این استاد حقوق بین الملل توضیح داد: در انتخابات ۲۴ خرداد اکثریت مردم در ابتدا تمایلی به مشارکت نداشتند اما در روزهای آخر با تغییر رویه و موضوعاتی که مطرح شد مردم روحانی را برای تغییر اوضاع موجود انتخاب کردند.

وی ادامه داد: نظرات روحانی مبنی بر تنش زدایی و گفتگوی سازنده با هدف حل مشکلات و معضلات بود و بیان این موضوعات در سطح جهان بازتاب بسیار خوبی داشت و اجلاس سازمان ملل فرصتی پیش آورد که امکان اعلام مواضع دولت‌های شرکت کننده از جمله ایران فراهم شود.

باوند با بیان اینکه از رئیس جمهور انتظار می‌رفت که شفاف‌تر و قاطع‌تر عمل کند، ادامه داد: عمدهٔ مسائل مطرح شده پیرامون تکنولوژی هسته‌ای و بیان این موضوع بود که مسئله هسته‌ای از حقوق ذاتی ملت ایران است و اینکه از اصول صلح جویانه آن عدول نخواهد شد.

وی در ادامه درخواست رئیس جمهور از دولتمردان آمریکا برای مذاکرات در چارچوب احترام متقابل، در نظر گرفتن زمان ۶ ماهه برای حل مساله هسته‌ای و یکصدایی در دولت آمریکا را بسیار سیاست مدارانه و هوشمندانه خواند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در واکنش به اظهارات افراطیون گفت: استراتژی پیشین ایران مبتنی بر سیاست تهاجمی بود که ناکامی آن را مشاهده کردیم. گروه‌های افراطی در مجلس برای بقای خود به دنبال پیدا کردن نقطه‌ای برای اتکا هستند تا بتوانند ایجاد اعتماد عمومی بکنند و عده‌ای دیگر هم افراد خارج از مجلس هستند که در گذشته هم این رویه خود را داشته‌اند و اکنون به مقتضیات زمان توجه ندارند و بقای خود را در استمرار بیان نظریات تکراری خود می‌بینند.

این تحلیلگر روابط بین الملل نظرات این افراد را برای مصرف داخلی خواند و گفت: تلاش این عده برای این است که جایگاه و نظراتشان فراموش نشود.

وی ادامه داد: اختیاراتی که به روحانی برای چانه زنی داده شده است در زمان ریاست جمهوری خاتمی هرگز به او داده نشد و اکنون با توجه به نیاز کشور و تحولات منطقه، روحانی می‌تواند برای برون رفت از اوضاع تلاش کند.

وی در پایان بیان کرد: استدلال‌ها حاکی از این است که عکس العمل‌ها در قبال ایران مثبت بوده و روحانی از لحاظ گفتار و بیانات بسیار خوش درخشیده ولی جهانیان منتظر فرایندهای عملی هستند که این موضوع در نشست ژنو، آمدن بازرسان آژانس به ایران، گزارش آن‌ها و نتیجه مذاکرات۱ + ۵ دیده خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز