خبرگزاری کار ایران

نقش زنبور عسل بر محیط زیست

asdasd
کد خبر : ۵۴۵۲۸۲

قبل از اینکه انسان در صحنه کره زمین حاضر شود زنبور عسل وجود داشته و نقش خود را در محیط زیست گیاهی ایفا می کرده و موجب سلامت گیاهان از نظر ژنتیکی بوده است

احسان اسدی در جهان اقتصاد نوشت: قبل از اینکه انسان در صحنه کره زمین حاضر شود زنبور عسل وجود داشته و نقش خود را در محیط زیست گیاهی ایفا می کرده و موجب سلامت گیاهان از نظر ژنتیکی بوده و باعث جلو گیری از بسیاری نقص ها شده بطوریکه اگر زنبور عسل وجود نداشت شاید بسیاری از گیاهان از بین رفته و در نتیجه کره زمین برای زندگی و ادامه بقای گیاهی و جانوری و انسانی ، سخت و غیر ممکن می شده است . در بررسی های بعمل آمده و تحقیقات انجام شده در ارتباط با دیرینه شناسی زنبور عسل ، اولین فسیل زنبور عسل با قدمت حدود ۴۰ میلیون سال در منطقه بالتیک ، مبین این است که قدمت زندگی زنبور عسل بیشتر از زندگی انسانهای روی کره زمین می باشد .

هنوز مشخص نیست از چه زمانی انسان پی به وجود زنبور عسل برده و آن را مورد بهره برداری قرار داده است . قدیمی ترین آثاری که در جهان وجود دارد و نشان دهنده برداشت عسل وجود دارد از ده تا پانزده هزار سال تجاوز نمی کند .

در ایران از دیرباز زنبور عسل مورد توجه بوده و آثار و نقش زنبور عسل بر دسته خنجری که تقریباً ۸۰۰ سال قبل از میلاد در زمان حکومت اعیلامی ها در استان لرستان کشف شده و اکنون در یکی از موزه های کشورهای اروپایی نگهداری

می گردد . در دوران هخامنشان زنبور عسل بسیار مورد توجه قرار گرفته و از آن بصورت حرفه ایی استفاده می شده است . ایرانیان زنبور را موجودی مقدس و مظهر پاکی می دانستند و مورد احترام بوده است . از نظر ادیان هم زنبور مورد توجه بوده و از همه برتر دین مبین اسلام در کتاب آسمانی قرآن سوره ای به نام عسل (نحل) نازل شده است و در آن خداوند توانا و بینا به زنبور عسل وحی کرده و دستور داده فرموده است و مآموریت مهمی را در طبیعت به عهده او قرار داده سات . به نظر می رسد زنبور عسل تنها موجودی غیر از پیامبران باشد که مورد وحی الهی قرار گرفته باشد . امروزه بافت سنتی کشور زنبور عسل را بهره الهی می داند و برای او تقدس خاصی قائل هستند بطوریکه با دیدن زنبور عسل صلوات فرستاده و سعی می کنند که تمیز و پاک وارد زنبورستان شوند و زنبور عسل را پاکترین موجود در روی کره خاکی می دانند .

بهترین و با ارزش ترین کار زنبور عسل در طبیعت انتقال گرده گل از پرچم یک گیاه به مادگی گلی از گیاه دیگر از همان گونه می باشد . ارزش گرده افشانی زنبور عسل در بخش زراعت و منابع طبیعی بیش از صد برابر تولیدات زنبور عسل مثل عسل ، موم ، بره موم ، ژله رویال ، زهر و … می باشد ، بطوریکه اگر گلها بوسیله زنبور عسل گرده افشانی نشوند به مروز زمان و به موجب ازدواجهای فامیلی که پیش می آید دانه ها به مرور زمان کوچکتر ، ضعیفتر و ناقص می گردند . میوه ها با کیفیت کمتر و افت تولید در باغات صورت گرفته و باغداران را دچار زیان مالی و خسارت سنگین می نماید . بطور کلی زنبور عسل با عمل گرده افشانی بین گیاهان مختلف یک گونه از بیماری همخونی آنها جلوگیری کرده و باعث سلامت گیاهان و درختان می گردد . به همین دلیل زنبور عسل در تعادل محیط زیست کره زمین نقشی بس بزرگ و برجسته داشته و حائز اهمیت فراوان می باشد . در همین راستا می شود ادعا کرد حفظ زنبور عسل به معنی حفظ محیط زیست و ادامه حیات است و این ادعایی گزاف نمی باشد .

امروزه پرورش زنبور عسل و نگهداری از آن به عنوان یک شغل تولیدی با ارزش معرفی شده و افرادی از جامعه در صورتیکه بخواهند به کار زنبورداری بپردازند با سرمایه کم شروع به کار نمیاند ، بازده سرمایه این کار سریع و حداکثر یکساله می باشد . کشور ما با توجه به پوشش گیاهی مرتعی ، باغی و زراعی متنوع و چهار فصل بودن دارای پتانسیل خوبی برای زنبورداری است .

در سال ۱۸۵۱ یک آمریکائی به نام لانگستروت قابهای متحرک کندوی زنبور عسل را تعمیم داد و با این کار بزرگترین پیشرفت در تاریخ زنبورداری جهان را بوجود آورد بطوری که تمام اصول زنبوداری امروز روی یافته هایی قرار دارند که وی ایجاد کننده اش بود.

هر ۳ گرم شهدی که زنبور عسل از روی گلها جمع آوری می کند در کندو آن را غلیظ و تبدیل به ۱ گرم می نماید . برای غلیظ کردن شهدهای جمع آوری شده در روز ، زنبور عسل آن را پس از غروب خورشید دوباره داخل شانه ها مکیده و وارد کیسه عسلی اش می کند . در آنجا کمی از آبش را جذب و مقداری دیاستاز برویش اضافه نموده ، داخل شان ها می گذارد . زنبور بعد آن را مکیده و همین عمل را تکرار می کند . این کار آنقدر ادامه می یابد تا عسل به غلظت طبیعی خود برسد . در این وقت است که به سلولی که عسل غلیظ شده در آنجا انبار شده حمل و پس از پر کردن آن سرش را با موم می پوشانند .

بر خلاف مشهور عسل مدفوع زنبور نیست ، بلکه زنبور شهد را بوسیله خرطوم و دهان از گل ها جمع و به کیسه عسل که در داخل شکمش قرار دارد انتقال داده و پس از آنکه کیسه مزبور پر شد (ظرفیت کیسه عسلی ۴۰ میلی گرم) به کندو برگشته ، از راه دهان و خرطوم آن را در داخل سلولهای شش ضلعی خالی کرده و انبار می کند . بعد از آن زنبورهایی که قادر به بیرون رفتن نیستند و یا شب که همه زنبورها در داخل کندو هستند . دوباره با خرطوم خود شهد را به داخل شکم مکیده و با جذب آب و شکستن فندهای چند کربین به وسیله آنزیم های ترشحی از معده خود آن را به عسلی تیره تبدیل می کنند .

رنگ و مزه و بوی عسل هیچ ارتباطی با نژاد زنبور ندارد ، تنها به گلهایی بستگی دارد که زنبور شهد ها را از آنها جمع آوری می کند . مثلاً عسل اسپرس خیلی خوشمزه و عسل آفتابگردان بی مزه است و هر دو هم خالص هستند .

عسلی که شکرک بزند حتماً خالص و عسلی که شکرک نزند ممکن است خالص یا ناخالص باشد . بطور کلی همه عسل های خالص شکرک می زنند ولی مدت لازم برای شکرک زدن عسل های مختلف با هم فرق می کند . بطور مثال عسل گلزا چند روز پس از استراکتور کردنش شکرک زده و عسل اقاقیا به چهار سال وقت احتیاج دارد تا شکرک بزند .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز