خبرگزاری کار ایران

تعاونی‌های ایران و فرانسه همکار می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۴۷۰۲۸۳

در نشست مشترک مسئولان بخش تعاون ایران و فرانسه که در سازمان مرکزی تعاونی روستایی برگزار شد طرفین برتعامل در زمینه‌های دانش فنی و گسترش روابط تجاری تأکیدکردند.

به گزارش ایلنا، جهان اقتصاد نوشت: در نشست مشترک مسئولان بخش تعاون ایران و فرانسه، حسین صفایی رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون‌روستایی ایران ضمن معرفی توانمندی‌های شبکه تعاونی روستایی کشور، خواستار انتقال دانش فنی و تجربیات کشور فرانسه در حوزه اداره تعاونی‌هاشد.

صفایی با اشاره به گستردگی شبکه‌های تعاون‌روستایی در ایران بهره‌وری پایین را یکی از مشکلات تعاونی‌های روستایی دانست و افزود:یکی دیگر از مشکلات تعاون‌روستایی در ایران رغبت کم کشاورزان در سرمایه‌گذاری و افزایش سهم آنها در این شبکه است لذا از طرف فرانسوی درخواست داریم تا برای حل این مشکلات تجربیات خود را در اختیار ایران قراردهند.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون‌روستایی ایران تأمین بذر ذرت، سورگوم و کلزا، صادرات کنسانتره برخی از میوه‌ها مانند سیب و تأمین سموم را از فعالیت مشترک ایران و فرانسه در حوزه کشاورزی برشمرد و گفت:ایران تأکید دارد گسترش مبادلات تجاری محصولات کشاورزی بیشتر در سطح تعاونی‌ها صورت‌گیرد.

صفایی پیشنهادداد:مزارع مشترکی را با ایران برای تولید بذرهای فرانسوی راه‌اندازی‌کنند و این کشور بذر مورد نیاز منطقه را درایران تولیدکند.

وی کشت گیاهان دارویی براساس سفارش کشور فرانسه را از دیگر پیشنهادات ایران عنوان‌کرد وگفت:باتوجه به امکان اسانس‌گیری در کشور فرانسه شرکت‌های تعاونی ایران آمادگی دارند در یک دوره ۳ساله و در زمینی به مساحت ۱۰۰هزارهکتار به کشت گیاهان دارویی بپردازند و محصول خود را در اختیار شرکت‌های فرانسوی قراردهند.

صفایی همچنین با اشاره به برنامه توسعه کشت گلخانه‌ای در کشور از طرف‌های فرانسوی دعوت به سرمایه‌گذاری در احداث و توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای‌کرد.

در ادامه این نشست فرانسیس ژژه، مسئول ایران در وزارت کشاورزی فرانسه گفت:زمینه‌های مختلفی برای همکاری‌های کشاورزی بین دو کشور وجود دارد به‌ویژه در حیطه وظایف تعاون‌روستایی که از بخش‌های بسیار فعال در کشور فرانسه هستند.

ژژه یادآور شد:نقاط مشترکی بسیاری بین تعاونی‌های ایران و فرانسه در زمینه‌های انتقال فناوری‌های روز، تولید و تأمین بذر، تأمین ماشین‌آلات کشاورزی و تولید و تأمین سموم کشاورزی وجود دارد که تفاهم‌نامه‌های برای اجرای آنها با طرف‌های ایرانی به امضاء خواهدرسید.

در بخش دوم این نشست نیز نماینده‌های تعاونی‌های فرانسه به معرفی قابلیت‌ها و ظرفیت‌های خود پرداختند و به سوالات تعاونگران ایرانی پاسخ‌دادند.

درابتدای این نشست رییس هیئت فرانسوی با بیان اینکه در بخش کشاورزی فرانسه ۲هزار و ششصد تعاونی فعال‌هستند و ۷۵ درصد تولید محصولات کشاورزی و ۴۰درصد درآمد این بخش در اختیار آنهاست، گفت:این تعاونی‌ها ۱۶۵هزار عضو دارند و ۱۱هزار تعاونی کوچک و پایه‌ای نیز با آنها همکاری‌ می‌کنند.

حسین صفایی مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون‌روستایی نیز با اشاره به شباهت کلی بخش کشاورزی ایران و فرانسه گفت:۶هزار و۷۰۰تعاونی در زیرمجموعه سازمان مرکزی تعاون‌روستایی فعال است که۶۰۰مورد آن اتحادیه هستند و اصراری بر افزایش کمی‌تعاونی‌ها نداریم.

وی فعال‌نبودن تولید مستقیم تعاونی‌های کشاورزی ایران را تفاوت مهم بخش تعاون کشاورزی ایران و فرانسه دانست و افزود:تعاونی‌های کشاورزی ایران بیشتر در زمینه خدمات و توزیع و تامین نهاده‌ها فعالیت می‌کنند از این جهت در حوزه بذر، غلات، دانه های روغنی و چغندر زمینه همکاری‌های خوبی فراهم‌است و در زمینه سموم کشاورزی و ماشین آلات هم می‌توانیم به تفاهم‌برسیم.

صفایی با بیان اینکه دو حوزه برای گفت و گو وجود دارد که یکی انتقال تجربه و دانش مدیریت تعاونی است و دیگری توافق پیرامون محصولاتی است که می‌توانند مورد مبادله قرارگیرند، گفت:تعاونی‌‌های ایران در حوزه کشاورزی به صورت گسترده در سطح روستاها فعال هستند اما مشکل اصلی پایین بودن بهره‌وری است از دیگر مشکلات تعاونی‌ها رغبت کم سرمایه‌گذاران برای ورود به این بخش است و ما می‌خواهیم برای حل این مشکلات از تجربیات فرانسوی‌ها استفاده کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز