خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن و کشاورزی ایران در همایش تجلیل از صادرکنندگان مازندران :

صادرات قوی ،پشتوانه یک تولید موفق را به دنبال دارد/ اشتیاق برای دستیابی به اقتصاد بزرگ ایران زیاد است

asdasd
کد خبر : ۴۲۹۹۷۳

رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن و کشاورزی ایران گفت:صادرات قوی پشتوانه یک تولید موفق را به دنبال دارد و ما زمانی می توانیم در صادرات به توفیقات خوبی نائل بیاییم که از تولید قوی در کشور برخوردار باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ساری ، غلامحسین شافعی، در همایش تجلیل از صادرکنندگان مازندران در محل سالن جلسات سرپرستی بانک صادرات استان  برگزار شد ،اظهار داشت: امروز صادرکنندگان در شرایط نابرابر به صادرات کشور کمک می کنند .
وی افزود: آنچه که به عنوان امر مسلم پذیرفته شده ،رابطه متناسب بین قدرت اقتصادی و توان صادراتی یک کشور دارد که سنجش اقتصادی در توان صادراتی نهفته است.
رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن ایران ، گفت: صادرات قوی پشتوانه یک تولید موفق را به دنبال دارد و ما زمانی می توانیم در صادرات به توفیقات خوبی نائل بیاییم که از تولید قوی در کشور برخوردار باشیم.
وی با بیان اینکه در طی سالهای گذشته افزایش خوبی در صادرات داشته ایم بطوریکه رقه 31 دلار در 2011 به 37 دلار در 2015 رسیده است ، عنوان کرد: به اذعان مقامات دولتی و فعالان اقتصادی وهم نمایندگان  مجلس هیچ کدام  ظرفیت کشور را در صادرات چنین رقم هایی نمی دانند.
شافعی ادامه داد:  کشورهایی که با ما تقریبا  شرایط همگون دارند ظرفیت ایران بالاتراز این ها است  به عنوان مثال کشوری مانند مالزی با جمعیت 30 میلیون نفر 200 میلیار د دلار صادرات دارد ولی ایران با چنین جمعیتی رقمی نزدیک به  40 ملیارد دلارصادرات دارد.
 وی با بیان اینکه علی رغم همه تلاش ها ، رقم صادرات ما رقم قابل توجهی در مقایسه با ظرفیت ها ی ما نیست ، افزود:  اینکه گفته شده و اشاره شد در مورد مسئله صادرات تولید، مشکل اساسی ما این است که  مااز فردای خود در برنامه ریزی کشور خبر نداریم ،ما بر اساس یک برنامه بلند مدت و نقشه راه حرکت نمی کنیم . این نقشه راه را که نباید بخش خصوصی تدوین کند بلکه برنامه ریزان  کشورباید نقشه راه را ترسیم کنند.
شافعی ادامه داد:  یک فعال اقتصادی هم در کار تولید و هم در صادرات  نمی داند که در سال آینده پیش بینی هزینه ها و قیمت تمام شده برای بازار چه خواهد بود ،حرکت صادر کننده مانند یک نوع بند بازی است و اینکه  شانس  برایش چه می آورد در مورد صادرات ارزان گران خواهد شد یا نه یا مشکلات دیگری به آن اضافه خواهد شد که در این ارتباط مشکل اساسی ما این است که نقشه راه جامع وقابل اطمینان واعتماد برای صادرات بلند مدت نداریم .
وی افزود: به هیمن دلیل می بینیم علی رغم تلاش های بی وقفه و تلاش های  قابل تحسین دیپلماسی کشور که توانسته شرایط جدید فراهم کند ولی تولید کنندگان می دانند کالا های آنها  جاذبه ای برای بازار هدف ندارد  و نمی توانند با رقبای خود در بسیاری از کالاها رقابت کنند.
رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن ایران با بیان اینکه صادرکنندگان ما دو مشکل عمده را مشاهده می کنند که قیمت تمام شده بالا و دوم مسئله کیفیت است ، گفت:  به نظر من این در اختیار فعال اقتصادی نیست که  این امر سبب تاخیر و عقب ماندگی شدید تکنولوژیکی در تولید شده است و تولید ما از تولید جهانی عقب افتاد در حالی که بازار مصرف ما از بازار مصرف خارجی پیروی کرد اگر این شکاف پر نشود نمی توانیم   در صحنه رقابت درظرفیت های قابل توجه مان  بهره گیری کنیم، که باید این موضوع دراولویت برنامه ریزان و بخش خصوصی قرار گیرد تا این شکاف را پر کنند.
این مسئول ، گفت: شرایط فعلی موقیعت جدید برای ما ایجاد شد با تلاش های همه جانبه و هماهنگی نسبی که بین قوای حاکمیتی وجود دارد  به ویژه در حوزه اقتصاد مقاومتی یک هماهنگی  و انسجام خوبی وجود دارد و تکیه بر درون زای برون نگرشرایط برای برقراری روابط با بخش خصوی ایجاد شد .
وی ادامه داد:  نخست یک تغییر رویکرد اساسی در دولت که به واقعیت پذیرفته که دیپلماسی فعال سیاسی در کنار دیپلماسی فعال اقتصادی می تواند پایداری روابط ما را فراهم کند راه هایی  مناسبی را برای بخش خصوصی راهای مناسبی را پیش بینی کرده است و در هیات های اقتصادی در کنار هیات های سیاسی هستند و این فرصت جدید است که باید از آن استفاده کرد.
شافعی با اشاره به اینکه اشتیاق هم برای دستیابی به اقتصاد بزرگ ایران زیاد است  ، افزود: علاوه بر آن و به دلیل موقعیت جغرافیایی ایران در شرایط فعلی فعالان اقتصادی سایر کشورها معتقد هستند که امن ترین وساده ترین راه رسیدن  برای بازاربزرگ منطقه ازطریق ایران امکان پذیر است نه تنها به دنبال اقتصا د ایران بلکه به دنبال بازار بزرگ پیرامون ما نیزهستند .
وی عنوان کرد: استانهایی مانند مازندران که دروازه ورود به این کشورهای اطراف هستند  از این موقعیت می توانند دو چندان استفاده کنند .
شافعی پیشنهاد کرد: در شرایط جدید اگر قرار است توسعه منطقه ای در استان اتفاق بیفتد باید با همکاری نمایندگان مجلس  سد محکم تمرکز گرایی در کشوررا بشکنیم .
وی  با اشاره به اینکه ایران متنوع با اقلیم های متفاوت نمی توان باید نسخه واحد در تهران نوشتن و ابلاغ کردن ارائه کرد ، افزود:مگر می شود مازندران را با استان های دیگر مقایسه کرد و برنامه یکسان برای توسعه اقتصادی آنها یک نسخه پیچید ، به نظر می رسد  ما به برنامه ریزی منطقه ای  و پیوند برنامه های منطقه ای  و ملی نیاز داریم با شرایط فعلی و با این اختیاراتی که استانداران و مدیران استانی دارند ما نمی توانیم به توسعه متوازن  در آینده دست پیدا کنیم و این قدرت می بایست در کشور توزیع شود.
  وی با بیان اینکه ما در استانها نگاه هزینه ای داریم که بایستی به نگاه درآمدی تبدیل شود ، عنوان کرد: در برخی استانهای استاندار تنخواه داران بودجه هستند ، نگاه استانداران به استان باید درآمدی شود و بخش  قابل توجه ای از این درآمد ها باید در اختیار استانداران قرارگیرد در غیر اینصورت نمی توان به توسعه متوازن نقطقه ای دست یابیم
شافعی افزود: مگر می شود اطلاعات یک وزیردرتهران از اطلاعات استاندار بیشتر باشد باید هم بخش دولتی استان، بخش خصوصی استان و نمایندگان باید محور کمسیون های مشترک مرزی باشد و ما خواهش می کنیم این مورد مورد توجه قرارگیرد اگر با روسیه کمسیون مشترک داریم  لازم است تا بخش خصوصی و استاندار استان همجوار این کشور نیز دراین کمسیون حضور داشته باشد.
شافعی با اشاره به پیشنهادی که در شهرستان گرگان نیز مطرح  شده بود ، گفت: لازم است که برای استانهای مرزی دپارتمانهایی تشکیل دهیم تا استانهای مرزی و اتاق های مرزی در یک هسته مرکزی برای فعالیت درآن کشور دور هم جمع شوند تا از این هسته مرکزی دستاوردهای خوبی را در ارتباط با آن کشور به دست آورد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز