خبرگزاری کار ایران

رونق اقتصادی و بهبود شرایط کسب و کار

asdasd
کد خبر : ۴۶۸۷۳۱

یکی از مهم‌ترین و اثربخش‌ترین عوامل ایجاد نشاط در اقتصاد ایران بهبود شرایط سهولت در ایجاد کسب‌وکار و آغاز فعالیت‌های اقتصادی است.

به گزارش ایلنا، جهان اقتصاد نوشت: یکی از مهم‌ترین و اثربخش‌ترین عوامل ایجاد نشاط در اقتصاد ایران بهبود شرایط سهولت در ایجاد کسب‌وکار و آغاز فعالیت‌های اقتصادی است.

این شرایط حتی از سوی نهادهای بین‌المللی هم مورد رصد و بررسی قرار می‌گیرد و آنان با مطالعه شرایط راه‌اندازی و توقف فعالیت‌های اقتصادی در کشورهای مختلف نسبت به رتبه‌بندی کشورها از حیث سهولت در کسب‌وکار اقدام می‌کنند و رتبه هریک از این کشورها را در فهرست‌‌هایی منتشر می‌کنند.

فارغ از این که این نوع رتبه‌بندی‌ها می‌تواند نمای واقعی از وضعیت کسب و کار در ایران را نشان دهد یا نه و همین‌طور فارغ از این که آیا رتبه‌بندی و ارزیابی‌هایی از این دست بهتر است توسط نهادهای بین‌المللی انجام شود و یا این ‌که با طراحی سازوکارهای بومی و محلی مدلی ایرانی برای این کار ساخته و به مورد اجرا گذاشته شود، باید بگویم که پایش مستمر محیط  کسب و کار و رصد اوضاع فعالیت‌های اقتصادی اعم از تولیدی و یا خدماتی یک امر ضروری به شمار می‌آید و غفلت از ان می‌تواند زیان‌های جبران ناپذیری به اقتصاد کشور وارد کند.

اما کاربرد و بهره‌گیری از یافته‌های چنین پیمایش و پایشی‌ هم دارای اهمیت فوق‌العاده می‌باشد. برای دستگاه‌های دولتی و نهادهای تصمیم‌گیرنده‌ای که تصمیم‌های آنان بر محیط کسب‌وکار کشور اثر می‌گذارد، بهترین مشاوره و خدمت، اطلاع‌یافتن از آثار و نتایج تصمیم‌ها و سیاست‌های اعمال شده آنان است.

و در این میان تنها در شرایطی می‌توان از آثار اقدام‌های نهادهای دولتی و حتی مراکزی چون مجلس شورای اسلامی که به امر قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قوانین اهتمام دارد، ایجاد و سازوکاری است که ارزیابی دقیقی از عملکرد بخش اقتصادی داشته باشد و بتواند ارزیابی‌های مورد اشاره را انجام دهد و بر اساس یافته‌های خود تصویری از محیط کسب و کار و به مقام‌ها و نهادهای تصمیم‌گیرنده و هدایت کننده فعالیت‌های اقتصادی ارائه کند که آنان را قادر سازد تا آثار تصمیمات خود را اصلاح کنند و به طور مستمر در ایجاد شرایط بهبود در فعالیت‌های اقتصادی به ویژه در سطح بنگاه‌های کوچک و متوسط گام‌های بلندتری بردارند.

می‌خواهم از این مقدمه نتیجه بگیرم که اگر الگوهای بین‌المللی برای ارزیابی و پایش محیط کسب و کار اقتصادی را برای ارزیابی سهولت کسب و کار در نظر بگیریم، با یکسان شدن الگوهای سنجش و ارزیابی بنگاه‌ها با استانداردهایی که در همه کشورها به طوریکسان فهمیده می شوند، راه برای تعامل تجاری و صنعتی بنگاه‌های اقتصادی ایران با سایر کشورها بازتر خواهد شد و این چنین پدیده‌ای موجب گسترش ارتباطات جهانی در بخش‌های مولد اقتصاد خواهد شدو راه را برای تولید ثروت و درآمد ارزی بیشتر باز خواهد کرد. اما اگر به سمت ایجاد و طراحی الگوهای داخلی پیش برویم نیز راه را برای ایجاد نظام اقتصادی درون‌گرا مقاوم نسبت به تغییرات محیط جهانی فراهم کرده‌ایم و از این رهگذر خواهیم توانست اقتصاد درون‌زا و متکی به نیروز مولد ایرانی را سازماندهی کنیم و با بهره‌گیری از الگوهای داخلی که شناخت بهتری از همه زوایای ان در داخل وجود دارد، راه را برای پایش مستمر شیوه‌های بهبود کسب‌و کار در داخل کشور باز کنیم و در صورت ضرورت هر بهبودی را برای ارتقای مستمر شرایط اقتصادی و سهولت در ایجاد کسب و کار و نیز تعطیل کردن هر کسب و کار با حمابت نهادهای تصمیم‌گیرنده و یا قانون‌گذار فراهم کنیم و از این رهگذر نشاط و شادابی کافی و لازم را برای تحرک در اقتصاد کشور فراهم کنیم.

این مسیر برای ایجاد رونق در اقتصاد کشور مسیری مناسب و منطقی به نظر می‌رسد. در پایان این توصیه را برای همه دست اندرکاران تصمیم‌ساز و یا نظارتی دارم که بهترین نهاد و مرجع برای ایجاد مقدمات و شرایط پایش مستمر محیط کسب و کار و ارزیابی نقاط قوت و ضعف فرآیندهای کسب و کار در کشور نهادهای صنفی، تشکل‌های حرفه‌ای و در سطوح بالاتر اتحادیه‌ها و مراجعی جون اتاق‌های بازرگانی هستند و می‌توان با اتکاء به انگیزه‌های صنفی آنان و عنایت به این که مستقیما با همه جوانب کسب و کار ارتباط کاری دارند، همواره تصو‌یر درست و دقیقی از محیط کسب و کار از آنان دریافت کرد.

سعید تقی‌پور

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز