خبرگزاری کار ایران

اعمال نرخ های جدید کرایه سواری و بلیت حمل و نقلی از ماه آینده

کد خبر : ۱۶۴۶۴۰

هرگونه افزایش نرخی در بخش کرایه بین شهری خودسرانه و غیر قانونی است و اتحادیه سواری کرایه بین شهری در راستای حمایت از دولت جدید هیچ گونه افزایش نرخی را نخواهد داشت.

با آغاز فاز دوم هدفمندی یارانه و افزایش نرخ سوخت؛ ‌ جو روانی و انتظار افزایش نرخ کالاهای مصرفی و خدمات در کشور به وجود آمده است.

یکی از عواملی که همواره در قیمت سایر اقلام تاثیر مستقیم دارد و قیمت اقلام و خدمات براساس نرخ آن قیاس می شوند؛ ‌ نرخ سوخت به ویژه بنزین است.

از هفته گذشته با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها بنزین آزاد برای هر لیتر با قیمت ۱۰۰۰ تومان و قیمت بنزین سهمیه ای با نرخ ۷۰۰ تومان عرضه می شود که این افزایش نرخ قطعا در برخی از کالا یا خدمات تاثیر مستقیم در برخی دیگر تاثیر غیرمستقیم دارد. یکی از مواردی که افزایش نرخ سوخت تاثیر مستقیم بر آن دارد، نرخ کرایه سواری بین شهری و شهر و بلیت ناوگان حمل و نقل عمومی است که طبق گفته مسئولان؛ ‌قیمت های جدید کرایه سواری های شهری، ‌نرخ جدید بلیت اتوبوس های شهری و نرخ بلیت مترو از ۱۵ اردیبهشت ماه اعلام و اعمال می شود. نرخ بلیت قطار و اتوبوس هم قبل از شروع سفرهای تابستانی اعلام خواهد شد و طبق گفته رییس سازمان هواپیمایی نرخ بلیت هواپیما هم به زودی افزایش می یابد. حال باید دید افزایش نرخ سوخت و اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه تا چه حد و درصدی نرخ کرایه و بلیت ناوگان حمل و نقل عمومی را افزایش می دهد.

اعلام قیمت های جدید از نیمه اردیبهشت

جالب است که کارشناسان و مسئولان، یکی از عوامل تاثیر گذار در میزان نرخ تورم، نرخ کرایه تاکسی های شهری می دانند و افزایش نرخ کرایه های تاکسی های شهری منجر به رشد نرخ تورم می شود. هر ساله با شروع سال جدید در ۳ ماهه اول سال نرخ کرایه ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری درصدی افزایش می باید که امسال این افزایش قیمت همراه است با افزایش نرخ بنزین که نرخ آزاد آن از ۷۰۰ تومان به ۱۰۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است.

محسن سرخو - عضو شورای شهر تهران - در گفت و گو با روزنامه کارو کارگر با اعلام درصد افزایش نرخ ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران گفت: اواخر سال گذشته جلساتی را با محور بررسی میزان افزایش نرخ کرایه و بلیت ناوگان حمل و نقل عمومی شهر برگزار کردیم که در این جلسات مباحثافزایش نرخ حامل های انرژی هم مطرح و تاثیر آن در درصد افزایش نرخ بررسی شد و ۱۰درصد افزایش نرخ بلیت مترو، ‌۱۵ درصد افزایش نرخ بلیت اتوبوس ها و ۲۵ درصد افزایش نرخ کرایه تاکسی های شهری به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه افزایش نرخ کرایه ها بیش از این درصد باعثافزایش تورم در کشور می شود، تاکید کرد: گویا شهرداری با فوریت دادن به طرح افزایش نرخ کرایه سواری و نرخ بلیت مترو و اتوبوس سعی دارد بیش از درصدهای اعلام شده نرخ ها را افزایش دهد که معتقدم قطعا اگر بیش از این درصدهای کارشناسی شده، نرخ ها افزایش یابند، ‌ افزایش نرخ تورم در کشور را به همراه خواهد داشت که این موضوع در نهایت به ضرر رانندگان تاکسی تمام می شود چراکه با افزایش نرخ تورم، نرخ اقلام مصرفی این قشر هم افزایش می باید.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: باید توجه داشت که بیش از ۷۱ درصد تاکسی های شهری دوگانه سوز هستند و افزایش نرخ بنزین تاثیر زیادی در هزینه های تاکسی دارها نمی گذارد. طبق بررسی های صورت گرفته ۱۶ درصد هزینه های تاکسی بایت هزینه سوخت مصرفی است این درصد هزینه با ۲۵ درصد افزایش نرخی که در نظر گرفته ایم، ‌ همخوانی دارد.

وی ادامه داد: قیمت های جدید با درصدهای اعلام شده افزایش نرخ بلیت و کرایه ناوگان حمل و نقل عمومی شهری از ۱۵ اردیبهشت ماه اعمال می شود و تا آن زمان هیچ افزایش نرخی نباید به طور خودسرانه اعمال شود.

سفرهای تابستانی با نرخ های جدید

هر چند تا کنون سیاست ارائه سهمیه سوختی به ناوگان حمل و نقل ریلی، جاده ای و هوایی تغییری نکرده است و مسئولان حرفی از کاهش یا افزایش سهمیه سوخت اتوبوسهای بین شهری، ‌قطار و هواپیما نزده اند اما شرکت های حمل و نقلی در بخش های جاده ای، ‌ ریلی و هوایی انتظار افزایش قیمت بلیت دارند و قرار است تا قبل از شروع سفرهای تابستانی نرخ های جدید اعلام شوند.

جهانگیریان - رییس سازمان هواپیمایی - روز گذشته در نشست خبری در جمع خبرنگاران با تایید افزایش نرخ بلیت هواپیما گفت: با شروع فاز دوم هدفمندی یارانه ها و افزایش نرخ سوخت و ازادسازی نرخ بلیت، ‌ قیمت بلیت هواپیما افزایش خواهد داشت که دولت به دنبال این است این افزایش نرخ را کنترل کند.

کاپیتان روحی - معاون بازرگانی شرکت هواپیمایی تابان - در گفت و گو با روزنامه کار وکارگر با بیان اینکه انتظار و خواسته افزایش ۴۰ درصدی را داریم، گفت: معتقدم شناورسازی نرخ بلیت هواپیما بهترین راهکار برای متعادل سازی بین عرضه و تقاضا و اعمال قیمت های جدید است و ضمن اینکه آزادسازی نرخ به معنای افزایش قیمت ها نیست و با شناور شدن نرخ بلیت ها بالاخره رقابت بین شرکت های هواپیمایی به وجود می آید و ایجاد رقابت منجر به کاهش قیمت بلیت می شود.

وی ادامه داد: افزایش نرخ حامل های انرژی قطعا در هزینه های تمام شده شرکت تاثیر مستقیم می گذارد، در حالی که همین الان هم قیمت تمام شده صندلی ۴۰ دلار است و هزینه های دلاری شرکت ها با درآمدهای ریالی آنها نمی خواند.

روحی ادامه داد: برای جبران افزایش نرخ سوخت معتقدم نرخ بلیت تهران - مشهد که در حال حاضر ۱۳۲ هزار تومان است باید به ۱۸۰ هزار تومان برسد و با شناور سازی نرخ ها هم توان خرید مردم براساس روز و ساعت خرید بلیت هواپیما متناسب می شود. در بخش ریلی هم براساس صحبت های اخیر محسن پورسیداقایی - مدیر عامل راه آهن – تاثیر افزایش نرخ سوخت بر روی قیمت بلیت قطار تا پایان خرداد ماه مشخص می شود و با شروع فصل تابستان قیمت های جدید هم اعلام می شود.

صبری - مدیر عامل قطاری نورالرضا - در این باره به روزنامه کار و کارگر گفت: انچه که فعالان بخش ریلی از راه اهن انتظار دارند افزایش حداقل ۲۰ درصدی نرخ بلیت قطار است که این ۲۰ درصد برای مسیرهای مختلف باید متغییر باشد به طوری که مسیرهای پرتردد سقف افزایش قیمت ۲۰ درصد را داشته باشند و در مسیرهای کم تردد میزان افزایش نرخ بلیت هم کمتر باشد.

اما در بخش حمل و نقل جاده ای؛ رحمت الله حاج محمد علی - مدیر عامل اتحادیه سواری کرایه بین شهری - در گفت و گو با روزنامه کار و کارگر با اعلام اینکه امسال به هیچ وجه افزایش نرخی در این بخش اعمال نمی شود، گفت: هرگونه افزایش نرخی در این بخش خودسرانه و غیر قانونی است و اتحادیه سواری کرایه بین شهری در راستای حمایت از دولت جدید هیچ گونه افزایش نرخی را نخواهد داشت.

در بخش اتوبوس های بین شهری در صورت افزایش نرخ ها، ‌در سال جاری دومین بار است که نرخ بلیت اتوبوس ها افزایش می یابد.

در سالا جاری یک بار با آغاز سفرهای نوروزی قیمت بلیت اتوبوس ها تا ۲۰ درصد افزایش یافت و بار دوم هم قرار است تا قبل از شروع سفرهای تابستانی افزایش یابد.

هر چند درصدی از افزایش احتمالی نرخ بلیت اتوبوس های بین شهری اعلام نشده است اما گویا در این افزایش قیمت تنها افزایش نرخ سوخت تاثیر گذار نیست و رشد قیمت اقلام مصرفی مانند لاستیک، روغن موتور و… هم درصدی را در افزایش نرخ قیمت بلیت اتوبوس ها به خود اختصاص می دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز