خبرگزاری کار ایران

طرز تهیه فلافل بدون نخود

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۳۳۶۴

فلافل بدون نخود نوعی روش پخت فلافل است که در آن به جای نخود از دال عدس استفاده می‌شود و به همین دلیل دارای خواص بسیار زیادی است.

به گزارش ایلنا، فلافل نوعی خوراک خوشمزه و بسیار پر طرفدار است که غذایی جنوبی است و در کشور‌های عربی بسیار رواج دارد. فلافل از نخود یا باقلای خیس خورده و پوره شده تهیه می‌شود و معمولا با چاشنی‌ها و سس‌های تند سرو می‌شود. در کشور یمن به فلافل «باجیه» و در مصر و سودان به آن «طعمیه» می‌گویند. همچنین ساندویچ فلافل یک ساندویچ بسیار خوشمزه و محبوب در فست فودهاست.

فلافل در ایران معمولا با نخود خیس خورده تهیه می‌شود؛ اما ما می‌خواهیم در این مطلب طرز تهیه فلافل بدون استفاده از نخود را به شما آموزش بدهیم که در این دستور به جای نخود از دال عدس استفاده می‌شود. دال عدس دارای خواص بسیار زیادی است و برای کسانی که به خاطر داشتن مشکلات نفخ معده و دستگاه گوارش نمی‌توانند فلافل نخود بخورند، یک جایگزین بسیار مناسب است.

در ادامه این مطلب طرز تهیه فلافل بدون نخود همراه با نکات مهم و فوت و فن‌های مربوط به تهیه آن تقدیم به شما خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه فلافل بدون نخود

دال عدس: ۲ لیوان

پیاز: ۱ عدد

سیر: ۲ حبه

سیب زمینی کوچک: ۱ عدد

جعفری: ۱ دسته

پودر انبه: ۱ قاشق غذاخوری

آرد سوخاری: دو سوم لیوان

نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

روغن برای سرخ کردن: به میزان لازم

نکات مربوط به مواد اولیه

۱ ـ نکات مربوط به دال عدس

طرز تهیه فلافل بدون نخود

دال عدس نوعی عدس با دانه‌های ریز و رنگ نارنجی متمایل به قرمز است و طبع گرم و خشک دارد. دال عدس دارای مقدار زیادی پروتئین، کلسیم، اسید آمینه، فسفر، آهن، ویتامین A و B است و خواص بسیار زیادی دارد. از جمله برای بهبود عملکرد روده و معده مفید است و به سیستم گردش خون کمک می‌کند؛ همچنین تاثیر زیادی بر فعالیت سلول‌های مغزی و هوش دارد و به همین دلیل برای کودکان بسیار مفید است. پزشکان توصیه می‌کنند افرادی که دچار بیماری کم خونی هستند، مصرف دال عدس را در برنامه غذایی هفتگی خود قرار بدهند.

۲ ـ نکات مربوط به پیاز

طرز تهیه فلافل بدون نخود

اگر بخواهیم به طور مختصر در مورد کاربرد انواع پیاز‌ها توضیح بدهیم، باید از پیاز زرد که معروف‌ترین عضو خانواده پیازهاست، شروع کنیم. این پیاز بهترین گزینه برای پخت و پز است. پیاز سفید از پیاز زرد طعم ملایم‌تری دارد. از نظر کاربرد تقریباً مثل پیاز قرمز است و می‌شود آن را خام خورد و یا در سالاد‌ها و دیپ‌ها از آن استفاده کرد. این پیاز برای غذا‌های مکزیکی هم بهترین گزینه است. پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به خاطر رنگ زیبایش می‌توان از آن برای تزئین بشقاب غذا هم استفاده کرد. علاوه‌بر این برای کبابی کردن، سالاد و ساندویچ‌ها هم انتخاب مناسبی است. پیاز‌های قرمز به اندازه کافی عطر و طعم به غذا نمی‌دهند؛ بنابراین معمولاً برای پخت و پز مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

طرز تهیه فلافل بدون نخود

طرز تهیه فلافل بدون نخود

۱ ـ برای شروع کار ابتدا دال عدس را با آب ولرم خیس بدهید و بگذارید به مدت ۲۴ ساعت باقی بماند.

۲ ـ دال عدس خیس خورده را آبکش کنید و داخل دستگاه غذاساز بریزید. حالا جعفری را همراه با پیاز خرد شده، سیر، سیب زمینی خرد شده، پودر انبه، پودر سوخاری، نمک، فلفل و زردچوبه به دال عدس اضافه کنید و با دستگاه غذاساز به مدت دو تا سه دقیقه بزنید تا کاملا پوره و نرم شود.

۳ ـ روغن را داخل ماهی تابه بریزید و روی حرارت اجاق گاز بگذارید تا داغ شود؛ سپس با قالب فلافل زن از مایه فلافل بردارید و داخل روغن داغ بیندازید تا سرخ شود. اگر قالب فلافل زن ندارید، می‌توانید مقداری از مایه فلافل را بردارید و کف دستتان گرد کنید؛ سپس داخل روغن داغ بیندازید. اجازه بدهید هر دو طرف فلافل کاملا سرخ شود؛ سپس آن را از روغن خارج کنید. این فلافل خوشمزه را می‌توانید همراه با سس انبه یا هر نوع سسی که دوست دارید سرو کنید، نوش جان.

منبع: فرارو

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز