خبرگزاری کار ایران

اصول و شیوه صحیح نگهداری سیب زمینی

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۶۲۰۰

سیب زمینی، یکی از پر مصرف ترین مواد غذایی در تمام دنیا است و بسیاری از مردم به دنبال راهی برای نگهداری طولانی مدت سیب زمینی هستند.

به گزارش ایلنا، سیب زمینی یکی از پر مصرف ترین مواد غذایی در دنیاست که منبع کربوهیدرات، پتاسیم و فیبراست. از سیب زمینی می توان غذاهای خوشمزه ای تهیه نمود. بسیاری از افراد به دلیل استفاده زیاد از این ماده غذایی به مقدار فراوان سیب زمینی می خرند اما نمی دانند که چگونه ازسیب زمینی نگهداری نمایند تا مدت بیشتری سالم بماند.

در این بخش چگونگی نگهداری صحیح سیب زمینی را آورده ایم زیرا نگهداری صحیح از سیب زمینی می تواند عمر مفید و مدت نگهداری آن را افزایش دهد و از خراب شدن بیش ازحد آن جلوگیری کند.

چگونه از سیب زمینی به مدت طولانی نگه داری کنیم؟

برای نگهداری طولانی مدت از سیب زمینی و جلوگیری از خراب شدن زودهنگام آن نکات زیر را در نظر بگیرید:

اصول و شیوه صحیح نگهداری سیب زمینی

سیب زمینی را در جای خنک نگه دارید

برای ذخیره کردن سیب زمینی بهتر است آنها را در جایی کمی گرمتر از دمای یخچال، مانند انبارها، زیرزمین ها، گاراژها یا آلونک های سرد و خنک قرار دهید زیرا نگهداری سیب زمینی در جای خنک جوانه زدن سیب زمینی را به تأخیر می اندازد و به میزان چهار برابر، به عمر سیب زمینی اضافه می کند. دمای مناسب برای نگهداری سیب زمینی ها دمای بین 1.5 و 4.5 درجه سانتیگراد است.

همچنین نگهداری سیب زمینی در دماهای پایین باعث حفظ ویتامین C موجود در آن می شود اما نگهداری آن در دمای گرم تر از اتاق سبب کاهش ویتامین C سیب زمینی خواهد شد.

سیب زمینی را در جای تاریک و به دور از نور انبار کنید

برای اینکه سیب زمینی مدت بیشتری سالم بماند باید آن را در جای جای تاریک و به دور از نور قرار دهید زیرا نگهداری سیب زمینی زیر آفتاب منجر به تولید مقادیر زیادی مواد شیمیایی سمی به نام سولانین می شود.

همچنین نور خورشید با اثر گذاری بر روی پوست سیب زمینی باعث تولید کلروفیل و سبز شدن پوست سیب زمینی خواهد شد. سم سولانین موجود در سیب زمینی سبب ایجاد مزه تلخی را در آن و در افراد دارای حساسیت باعث احساس سوزش در دهان یا گلو می شود.

سیب زمینی را در یخچال نگهداری نکنید

برای نگهداری سیب زمینی هرگز آن را در یخچال قرار ندهید زیرا دمای خیلی پائین و سرد یخچال سبب تبدیل شدن نشاسته به قند و شیرین شدن سیب زمینی و ایجاد مواد سرطان زایی مانند آکریل آمیدها می شود.

سیب زمینی را هرگز نباید در فریزر نگهداری کرد

نگهداری سیب زمینی خام در فریزر سبب تغییر رنگ و قهوه ای شدن سیب زمینی می شود. همچنین قرار گرفتن سیب زمینی در معرض یخ زدگی سبب انبساط آب داخل سیب زمینی و تشکیل کریستال هایی می شود که ساختارهای دیواره سلولی را تجزیه می کنند. این حالت باعث می شود که در زمان یخ زدایی، خمیری شکل و به دردنخور شوند.

اصول و شیوه صحیح نگهداری سیب زمینی

سیب زمینی ها را درون کیسه های کاغذی قرار دهید

برای نگهداری بهتر از سیب زمینی و پیشگیری از تجمع رطوبت در سیب زمینی ، سیب زمینی ها را در ظروف بدون سرپوش و یا در کیسه های کاغذی نگهداری کنید اما هرگز سیب زمینی ها را در ظروف دربسته مانند کیسه های پلاستیکی زیپ دار یا ظروف شیشه ای دردار قرار ندهید زیرا درون این ظروف هوا جریان ندارد و جریان نداشتن هوا، باعث جمع شدن رطوبت آزادشده از سیب زمینی ها شده و رشد کپک های قارچی و باکتری ها را افزایش می دهد.

می توانید هر کدام از سیب زمینی ها را جدا داخل روزنامه بپیچید و در یک جای سرد و تاریک قرار دهید.

سیب زمینی ها را نشویید

قبل از انبار کردن هرگز سیب زمینی ها را نشویید زیرا خشک نگه داشتن سیب زمینی ها ماندگاری آنها را افزایش خواهد داد. شستن سیب زمینی ها میزان رطوبت را افزایش می دهد و به رشد قارچ ها و باکتری ها کمک می کند. برای از بین بردن آلودگی و گل و خاک سیب زمینی آنها را با برس تمییز کننده مخصوص سبزیجات، تمیز نمایید.

سیب زمینی ها را جداگانه نگه دارید

سیب زمینی را در نزدیکی میوه ها و سبزیجات به خصوص موز، سیب، پیاز و گوجه فرنگی نگهداری نکنید زیرا این میوه ها و سبزیجات، هنگامی که می رسند، گاز اتیلن از خود آزاد می کنند و اگر سیب زمینی در مجاورت این مواد غذایی نگهداری کنید ، خیلی زود سیب زمینی جوانه زده و نرم می گردد پس سیب زمینی را در جایی با تهویه مطبوع نگه دارید.

سیب زمینی خود را تفکیک کنید

بعد از خرید یک گونی سیب زمینی، سیب زمینی هایی که پوست آنها ضربه خورده یا هر نوع آسیب دیگری دیده را جدا کنید زیرا آنها زودتر از حد معمول پوسیده می شوند و ممکن است پوسیدگی را به سایر سیب زمینی نیز انتقال دهند. سیب زمینی آسیب دیده را در یکی دو روز آینده مصرف کنید و قسمت های آسیب دیده آنها را قبل از مصرف ببرید و دور بریزید.

اصول و شیوه صحیح نگهداری سیب زمینی

سیب زمینی را به صورت دوره ای بررسی کنید

هر چند هفته یکبار سیب زمینی ها را از لحاظ بروز مشکل بررسی کنید و سیب زمینی به رنگ سبز که گوشت آن ها نرم و کمی پلاسیده بوده و جوانه های کوچک از روی سیب زمینی شروع به رشد کرده و سیب زمینی هایی که بوی بدی داشته را بیرون بریزید.

نکاتی برای خرید سیب زمینی

  • در زمان خرید سیب زمینی های تازه و سالمی را انتخاب کنید.

  • سیب زمینی های سفت را انتخاب کنید که رنگ روشنی داشته باشند.

  • سیب زمینی هایی باپوست صاف و صیقلی را خریداری کنید و سیب زمینی هایی با پوستی حفره دار را نخرید.

  • سیب زمینی های دارای ضرب خوردگی و یا کبودی را نخرید.

  • از خرید سیب زمینی های جوانه زده خودداری کنید.

منبع:نمناک

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز