خبرگزاری کار ایران

توفیقی:

برنامه‌ای برای عزل و نصب‌های گسترده ندارم

کد خبر : ۱۰۹۵۱۸

در ظرفیت رشته‌هایی که احساس می‌شود در بازار کار اشباع شده‌اند و به اندازه کافی نیرو برای اشتغال در این گونه رشته‌ها وجود دارد تجدیدنظر می‌کنیم تا امکانات را روی زمینه‌های میان‌رشته‌ای و کیفی متمرکز کنیم واز این فرصت ایجاد شده نسبت به آموزش‌های عالی برای ارتقای کیفیت استفاده کنیم.

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه معرفی شدنم به عنوان وزیر علوم بستگی به نظر رئیس جمهور دارد، به خانه ملت گفت: در حال حاضر تمرکز این وزارت بر ایجاد زمینه‌های اصلی ارتباط صنعت و دانشگاه است که در این راستا قصد اصلاحاتی را در دروس و ظرفیت رشته‌ها داریم.

اگرچه هنوز فرصت ۳ ماه سرپرستی وزرای علوم، تحقیقات وفناوری، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان به پایان نرسیده اما خبرها حکایت از معرفی وزرا تا نیمه آبان به مجلس دارد، در این زمینه جعفر توفیقی، سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز از کسانی است که احتمال معرفی وی به صحن علنی وجود دارد.

وی با بیان اینکه معرفی شدنش به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری بستگی به نظر رئیس جمهور دارد علت حضور امروز خود در مجلس را تعامل و ارتباط بیشتر با نمایندگان خواند.

آیا شما به عنوان وزیر علوم به مجلس معرفی خواهید شد؟ اگر پاسخ مثبت است در رابطه با زمان معرفی شدن به مجلس برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعی دارید؟

برای تصدی پست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید رئیس جمهور اعلام کنند که من به عنوان وزیر برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس معرفی شوم یا خیر، زمان اعلام وزیر به مجلس هم به عهده شخص رئیس جمهور است.

با توجه به اینکه برخی عزل‌ها و نصب‌های شما با حاشیه‌ها و انتقاداتی همراه بوده، ضرورتی بر تداوم این عزل و نصب‌ها می‌بینید یا خیر؟

عزل و نصب‌های صورت گرفته در وزارت علوم به میزان حداقل مقدار خود بوده و در آینده اگر ضرورت ایجاب کند عزل و نصب صورت می‌گیرد، پیش از این اعلام کرده‌ام که برای من اصل جابجایی نبوده و نخواهد بود، فقط در حد ضرورت مواردی بود که باید این اتفاق می‌افتاد و در مواردی دیگر خود مسئولان استعفا داده‌اند یا خود درخواست جابجایی داده‌اند و اگر ضرورت ایجاب کند ما عزل و نصب انجام می‌دهیم اما من به صورت گسترده برنامه‌ای برای این کار ندارم.

با انجام این عزل و نصب‌ها در حال حاضر تمرکز فعلی شما در وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری روی چه مبحثی است؟

تمرکز وزارت علوم بر برنامه‌ریزی‌های آموزشی و پرورشی و بازنگری در رشته‌های درسی برای انطباق بیشتر با بازار کار است، در واقع چالش مهم ما بحثاشتغال دانش‌آموختگان است و با توجه به گسترش زیاد آموزش عالی و فارغ‌التحصیلانی که وارد بازار کار می‌شوند حل این مسئله جزو اولویت‌های وزارت علوم است.

در این راستا چه اقدامات عملی صورت گرفته؟

فشار زیادی روی دستگاه‌های دولتی می‌آوریم که دانش‌آموختگان بیشترین میزان جذب را در بازار کار داشته باشند به این منظور دغدغه اصلی ما یک بازنگری کلی در نحوه توسعه کمی آموزش عالی است و انطباق هر چه بیشتر بین توانمندی‌های فارغ‌التحصیلان و نیازهای بازار کار به این منظور است. همچنین در خصوص توزیع جمعیت دانشجویی در رشته‌های مختلف باید یک بازبینی صورت گرفته و محتوای برنامه‌های درسی بیشتر جنبه‌ مهارتی و شغلی پیدا کند تا دانشجویان بتوانند در بازار کار منشأ اثر باشند.

برای رسیدن به این منظور چه اقدامات دیگری را در دستور کار دارید؟

در ظرفیت رشته‌هایی که احساس می‌شود در بازار کار اشباع شده‌اند و به اندازه کافی نیرو برای اشتغال در این گونه رشته‌ها وجود دارد تجدیدنظر می‌کنیم تا امکانات را روی زمینه‌های میان‌رشته‌ای و کیفی متمرکز کنیم واز این فرصت ایجاد شده نسبت به آموزش‌های عالی برای ارتقای کیفیت استفاده کنیم.

امروز با حضور در مجلس چه بیاناتی داشتید و هدف اصلی شما از این حضور چه چیزی بود؟

با توجه به اینکه من در حال حاضر سرپرست وزارت علوم هستم و ممکن است در آینده نزدیک به مجلس معرفی شوم، لازم است از ابتدای فعالیت با مجلس در تعامل باشم و آشنایی بین ما بیشتر شود تا سوابق و توانایی‌هایی که وجود دارد را به نمایندگان معرفی کنم. به همین منظور سعی داشتم سوابق علمی، پژوهشی، سیاسی و اجرایی خود را تشریح کنم و با توجه به اینکه در شرایط فعلی باید ارتباط بیشتری با نمایندگان داشته باشم امروز در مجلس حضور پیدا کردم. همچنین لازم بود با مطالبات نمایندگان محترم آشنا شده و دغدغه‌های فکری آنان را بشناسم و تا جایی که امکان دارد مطالبات نمایندگان را پیگیری کنم تا بدانم مشکلات اصلی در شهرها و استان‌های آنها چیست و در نهایت تا جایی که احساس می‌کنم نیاز دارند در مورد من شناخت به دست آورند این اتفاق بیفتد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز