خبرگزاری کار ایران

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت:

هیچ موردی از ابتلا به بیماری خرما میان زائران ایرانی گزارش نشده است

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۲۴۰

مرکز پزشکی حج و زیارت تنها متولی تامین بهداشت و درمان زائران بوده و در این زمینه هنوز گزارش از بیماری دریافت نکرده است.

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت با اعلام این که هیچ موردی از ابتلا به بیماری خرما میان زائران ایرانی گزارش نشده است، گفت: هلال احمر به عنوان متولی بهداشت و درمان زائران بیت‌الله الحرام با داشتن نمایندگی دائمی در عربستان تا کنون گزارشی از ابتلا به این بیماری در میان زائران ایرانی دریافت نکرده است.

به گزارش ایلنا، سید علی مرعشی با اشاره به انتشار خبری در یکی از رسانه‌ها مبنی بر این که بیماری خرما در کمین زائرین ایرانی مکه قرار دارد، اظهار کرد: مرکز پزشکی حج و زیارت تنها متولی تامین بهداشت و درمان زائران بوده و در این زمینه هنوز گزارش از بیماری دریافت نکرده است.

وی با اشاره به اینکه بیماری خرما جزو گروه تب‌های خونریزی‌دهنده ویروسی است که از حیوانات به ویژه گوسفند، گاو، بز و شتر به انسان منتقل می‌شود، گفت: خون و لنف حیوان آلوده و گاهی گزش کنه حیوانات از راه‌های انتقال بیماری خرما به انسان است و لذا این بیماری انتقال انسانی ندارد.

مرعشی مسئول اطلاع رسانی درباره بیماریهای همه‌گیر را مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت عنوان و اظهار کرد: این مرکز هم در اطلاعیه‌ای ابتلای زائران ایرانی به این بیماری را تکذیب کرده است.

وی افزود: همه موارد این بیماری از کشور عربستان و تعداد معدودی از کشور مصر گزارش شده است و به نظر می‌رسد که این بیماری محدود به این کشورها باشد.

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلل احمر اظهار کرد: با اطلاعاتی که از نمایندگی مرکز در عربستان به دست ما رسیده، وزارت بهداشت عربستان سعودی اقدامات لازم برای کنترل این بیماری را به شدت اجرا کرده تا جایی که در سال‌های اخیر بیش از یک تا دو مورد از موارد بیماری گزارش نشده است.

وی دوره بیماری خرما را دو تا چهار روز اعلام کرد و گفت: علایم این بیماری مشابه تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است، با این تفاوت که علاوه بر بی اشتهایی و ضعف عمومی و بدن درد، سیستم عصبی و مغز نیز درگیر بیماری می‌شود.

لازم به توضیح است که بیماری خرما به هیچ وجه از طریق خرما نیست‎ و نام خرما بر روی این بیماری به دلیل نام منطقه ای در ‏عربستان تحت عنوان «الخرما» گرفته شده است که بیماری از آن شیوع یافته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز