خبرگزاری کار ایران

کاهش ۳۰ درصدی مراجعات درمانی حجاج

asdasd
کد خبر : ۲۱۷۷۹۴

برقراری این هماهنگی‌ها طی چند سال اخیر استثنایی و مثال زدنی بود و باعثشد تا تمامی امور به خوبی انجام شود.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر گفت: با اجرای مناسب پزشک مجموعه و حضور پزشکان در هتل‌های محل اقامت زائران، مراجعات به بیمارستان‌ها در مکه و مدینه ۳۰ درصد کاهش داشت، علاوه بر این تیم‌های پزشکی این مرکز در ایام سوگواری سالار شهیدان در موکب‌هایی که از سوی سازمان حج و زیارت برپا می‌شود مستقر خواهند شد.

به گزارش ایلنا از اداره کل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال احمر، سید علی مرعشی در نشست خبری صبح امروز با اشاره به اینکه هماهنگی بسیار خوب و مناسبی بین بعثه مقام معظم رهبری، سازمان حج و زیارت و مرکز پزشکی حج برقرار بود، افزود: برقراری این هماهنگی‌ها طی چند سال اخیر استثنایی و مثال زدنی بود و باعثشد تا تمامی امور به خوبی انجام شود.

وی در خصوص اجرای پزشک مجموعه در حج سال جاری، اضافه کرد: در بعد روانی و بهداشت شاهد اجرای طرح پزشک مجموعه برای دومین سال در مناسک حج بودیم که اجرای این طرح نسبت به سال نخست اجرای آن با موفقیت بیشتری همراه بود.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در ادامه اظهار کرد: در حج امسال ۴۵۶ کاروان به حج مشرف شدند که ۲۸۰ پزشک در داخل مجموعه به زائران خانه خدا خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌کردند.

ارائه خدمات پزشکی به زائران زن توسط پزشکان زن

وی با تاکید بر اینکه برای نخستین بار طرح انطباق پزشکی با موازین شرعی به اجرا درآمد و در تمامی هتل‌های محل اقامت زائران، پزشک زن حضور داشت، تصریح کرد: ۵ درمانگاه شبانه روزی در مکه و ۳ مجموعه شبانه روزی در مدینه به زائران زن توسط پزشکان زن خدمات درمانی ارائه کردند.

مرعشی به اجرای طرح استفاده از خدمات داوطلبین سلامت اشاره کرد و اذعان داشت: هر ساله در میان زائران خانه خدا پزشکان متخصص، دندانپزشکان و پرستارانی نیز وجود دارند که مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر ۴۰۰ نفر از این افراد را شناسایی کرد، پزشکان و دندانپزشکانی که تمایل به ارائه خدمات داوطلبی به زائران داشتند در ساعات بیکاری و در هتل محل اقامت خود خدمات درمانی ارائه دهند.

وی با تاکید بر اینکه با اجرای مناسب پزشک مجموعه تعداد مراجعین به بیمارستان‌ها بسیار کمتر از سال‌های قبل بود، یادآور شد: با اجرای مناسب پزشک مجموعه و حضور پزشکان در هتل‌های محل اقامت زائران مراجعات به بیمارستان‌ها در مکه و مدینه ۳۰ درصد کاهش داشته است، به گونه‌ای که تعداد مراجعین به درمانگاه‌های تخصصی در مکه و مدینه به ترتیب ۳هزار و ۵۵۲ نفر و یک هزار و ۲۸۶ نفر بود و ۵۵۲ مورد بستری در بیمارستان مکه و ۱۹۰ نفر دربیمارستان مدینه نیز صورت گرفت و به ۳۷۳ زائر نیز در مکه خدمات دندان پزشکی ارائه شد.

بیماری‌های قلبی و تنفسی رکوردار مراجعات زائران به بیمارستان‌ها

رئیس مرکز پزشکی و حج جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه متوسط مراجعه هر زائر یک تا یک و نیم بار بود، اذعان داشت: بیشترین آمار مراجعات زائران به بیمارستان و مراکز درمانی به دلیل بیماری‌های تنفسی و قلبی، سنگ کیسه صفرا و التهاب لوزالمعده و بیماری‌های اسکلتی نظیر کمر درد و پا درد بود.

مرعشی تاکید کرد: نگرانی‌های بسیاری قبل از انجام عملیات حج به دلیل وجود بیماری‌های ویروسی کرونا و ابولا داشتیم و اطلاع رسانی‌ها و آموزش‌های لازم در این زمینه طی ۱۰ جلسه به زائران آموزش داده شد که حتی یک مورد ابتلا به ویروس کرونا و یا ابولا در میان زائران گزارش نشد، حتی از زائران حدود یک هزار و ۶۰۰ مورد نمونه برداری‌های مختلف صورت گرفت اما هیچ یک کرونا مثبت نبودند.

وی در خصوص تعداد زائرانی که برای ادامه درمان به کشور انتقال داده شدند نیز اضافه کرد: از مکه و مدینه ۴۵ نفر برای ادامه درمان به داخل کشور انتقال داده شدند که از این تعداد ۲ نفر قبل از مناسک حج صورت گرفت.

استفاده از ۲ داروی جدید برای افزایش دفاع و ایمنی بدن زائران

مقام عالی مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در ادامه اظهار کرد: امسال با همفکری و هماهنگی وزارت بهداشت استفاده از ۲ داروی جدید آیمود و RBmod برای افزایش دفاع و ایمنی بدن زائرانی که راغب به آزمایش این دارو هستند، فکر شد و نتایج حاصل از این آزمایش جمع آوری شد اما آنالیز داده‌ها هنوز صورت نگرفته چرا که ۲۴ الی ۳۰ روز پس از ورود زائران به کشور نیز بایستی بررسی‌های لازم بر روی زائران صورت گیرد.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر استفاده از دستگاه‌های مخصوص در فرودگاه‌ها به منظور شناسایی افراد مبتلا به بیماری‌های عفونی و ویروسی، بیان داشت: این عملیات از سوی وزارت بهداشت انجام می‌شد و مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در آن هیچ نقشی نداشت و این کار به منظور شناسایی بیماران مبتلا به ابولا و کرونا صورت می‌گرفت.

برپایی چادرهای امدادی در ۳ استان مرزی

مرعشی در خصوص تمهیدات مرکز پزشکی حج و زیارت برای مراسم تاسوعاو عاشورای حسینی نیز گفت: با توجه به افزایش تعداد زائران در سال جاری همانند سال گذشته علاوه بر تیم پزشکی، تیمی ۶۰ نفره شامل جراح، متخصص زنان، ارتوپد، مغزو اعصاب، قلب و عروق، داخلی و پزشک عمومی دهم آبان ماه به مدت یک هفته در کربلا حضور خواهند داشت. و این پزشکان در اربعین حسینی نیز به زائران خدمات درمانی ارائه خواهند داد.

وی به برپایی چادرهای امدادی در ۳ استان مرزی ایلام، خوزستان و کرمانشاه اشاره کرد و اذعان داشت: امسال با هماهنگی سازمان حج و زیارت، بعثه مقام معظم رهبری و جمعیت هلال احمر در این ۳ استان مرزی چادرهای امدادی همراه با آمبولانس مستقر می‌شوند و امدادرسانی هوایی نیز از سوی هلی کوپتر‌های امداد و نجات نیز در صورت نیاز صورت خواهد پذیرفت.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در پایان با اشاره به استقرار تیم پزشکی در موکب‌های برپا شده توسط سازمان حج و زیارت، خاطرنشان کرد: سازمان حج و زیارت بنا دارد در سال جاری مابین کربلا و نجف موکب‌های متعددی را فعال کند و مرکز پزشکی حج و زیارت به ازای هر موکب تیم پزشکی مستقر کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز