خبرگزاری کار ایران

ضررورت پرداخت تسهیلات بالای 87 درصد منابع از سوی بانکهای زنجان

استاندار زنجان گفت: بانکهای استان باید از طریق هیات مدیرهای بانکهای مرکزی خود مجوزی برای پرداخت تسهیلات بالای ۸۷ درصد منابع دریافت کنند.

به گزارش خبرنگارایلنا از زنجان جمشید انصاری، استاندار زنجان شامگاه دیروز در ششمین جلسه کارگروه امور اقتصادی استان، با بیان اینکه بانک‌ها نباید لزوما ۸۷ درصد منابع خودشان را صرف اعطای تسهیلات و ۱۳ درصد صرف سپرده گذاری نزد بانک مرکزی کنند، اظهار داشت: این موضوع نه قانونی است و نه بانک‌ها اینگونه عمل می‌کنند لذا باید بانکهای استان از طریق هیات مدیره‌های بانکهای مرکزی خود مجوزی برای پرداخت تسهیلات بالای ۸۷ و حتی ۱۰۰ درصد منابع دریافت کنند.

استاندار زنجان، در این زمینه خاطر نشان شد: شرایط اقتصادی ایجاد شده در استان طی سالهای ۹۳ و۹۴ موجب شد تا پس انداز مثبت در استان شکل گیرد بطوریکه در سال گذشته نسبت درآمد به هزینه‌ها در خانوارهای روستایی ۱۰ واحد درصد و در خانوارهای شهری ۶ واحد درصد افزایش یافت.

انصاری، همچنین رشد بالای منابع بانکی را یکی از دلایل ایجاد پس انداز مثبت در استان دانست و گفت: بمنظور توسعه استان، باید منابع بانکی صرف اعطای تسهیلات و مصارف شود.

مقام عالی دولت در استان، به موضوع مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: در مقطعی که قانون مالیات بر ارزش افزوده تصویب شد، استقرار پایانه‌های فروش در مجموعه‌های صنفی جهت دریافت مالیات به صورت مستقیم نیز به تصویب رسید که این موضوع جز در چند فروشگاه بزرگ تهران اجرا نمی‌شود.

استاندار زنجان، در ادامه اضافه کرد: برای استقرار پایانه‌های فروش در تمام واحدهای صنفی استان و دریافت مکانیزه مالیات بر ارزش افزوده، می‌توان یک برنامه سه یا چهار ساله را در نظر گرفت که این امر خود موجب استقرار شرکتهای سازنده پایانه‌های فروش و شکل گیری صنعت آن در استان خواهد شد.

وی همچنین وجود تعداد ۳۲ هزار واحد صنفی بدون پروانه کسب در استان را یادآور شد و گفت: باید با یک برنامه مشخص و شدت عمل بیشتر واحد‌های فاقد پروانه کسب شناسایی شوند.

استاندار زنجان، در خصوص گمرک استان تاکیدکرد: باید با بررسی خدمات قابل ارائه و ایجاد تغییرات در گمرک استان، مراجعه کنندگان از سایر استان‌ها را به گمرک استان ترغیب و زمینه تبدیل گمرک استان به گمرک محور را فراهم کنیم.

انصاری، در بخشی از سخنان خود، بحث مسکن و ساختمان را از موضوعات مهم اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: صنعتی سازی ساختمان‌ها و صرفه جویی در مصارف انرژی از طریق بهبود روشهای ساخت و ساز از اصلیترین برنامه‌های این بخش است.

استاندارزنجان، در پایان سخنان خود، با بیان اینکه صنعت مس و چاقوی استان قابلیت صنعتی سازی را دارند گفت: برنامه‌ای تحت عنوان ایجاد تنوع، صنعتی سازی و بازاریابی محصولات صنایع دستی استان با پیش بینی اعتبار مورد نیاز باید در دستور کار قرار گیرد.

کد خبر : ۳۲۹۴۳۰