خبرگزاری کار ایران

معاون دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور:

توانمند سازی و جامعه پذیری برای بهبود یافتگان از اهمیت ویژه ای برخوردار است

asdasd
کد خبر : ۱۷۱۷۴۵

محله سورو در بندرعباس از جمله الگوهای موفق در بحثرویکرد اجتماع محور به شمار می رود / موضوع اعتیاد یک مبحثفرابخشی است

توانمند سازی و جامعه پذیری برای بهبود یافتگان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا در صورت عدم تحقق این امر، امکان بازگشت بهبود یافته به شرایط گذشته وجود دارد.

به گزارش ایلنا از بندرعباس، معاون دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در نشست مطبوعاتی با بیان اینکه اعتیاد از جمله مهم‌ترین دغدغه‌های اصلی جامعه محسوب می‌شود اظهار داشت: راهکار مقابله با این آسیب اجتماعی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به همین منظور باید تلاش‌های زیادی صورت گیرد زیرا این معضل اجتماعی همچنان رو به گسترش است.

روشن پژوه با اشاره به منابع علمی در بخش پشگیری عنوان کرد: ترویج سبک زندگی متناسب با معیارهای سلامت، کنترل آسیب‌های اجتماعی و ترویج سلامت اجتماعی از جمله اصول مهم در بحثپیشگیری و کاهش معضل اعتیاد محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: اجتماع محوری و توجه به کارکرد نهادهای مدنی از جمله رسانه‌ها و دستگاههای دولتی از مهم‌ترین اولویت‌ها در راستای آگاه سازی جامعه به شمار می‌رود.

معاون دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: از سال ۸۰ تاکنون در بحثرویکرد اجتماع محور در حوزه‌های شهری، روستایی، محیط کار، مهد کودک‌ها، دانشگاه‌ها و محیط‌های نظامی آموزش‌های لازم داده شده است تا خود مردم در این مسیر بتوانند با توانمندی و اقتدار در محیط‌های زندگی و شغلی در راستای کاهش و پیشگیری از اعتیاد فعالیت کنند که محله سورو در بندرعباس از جمله الگوهای موفق در بحثرویکرد اجتماع محور به شمار می‌رود.

روشن پژوه خاطر نشان کرد: باید به طیف نیازهای انسانی از جمله جسمی و روحی در مواجهه با یک معتاد توجه کنیم زیرا معتاد هم یک انسان است که دچار آسیب شده است.

وی ادامه داد: در این راستا سازمان بهزیستی با در اختیار داشتن بسته کامل درمان اعتیاد، توانسته است با حفظ کرامت انسانی خدماتی متناسب با ویژگی هر فرد به صورت علمی و آسان در اختیار آنان قرار دهد.

معاون دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد: جمعیتی بالغ بر ۱۳ میلیون نفر تحت پوشش این برنامه قرار گرفته‌اند و هزار و ۲۷۰ مر کز فعال برای درمان وجود دارد که برخی از مراکز سرپایی، اقامتی و بلند مدت هستند.

روشن پژوه اظهار داشت: توانمند سازی و جامعه پذیری برای بهبود یافتگان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا در صورت عدم تحقق این امر، امکان بازگشت بهبود یافته به شرایط گذشته وجود دارد.

وی در رابطه با بودجه این مرکز اعلام کرد: بیش از ۲۵ میلیارد تومان کل بودجه درمان بوده است که ۲۸ درصد به پیشگیری و ۷۲ درصد آن به کاهش آسیب و درمان اختصاص یافته است این درحالی است که باید در زمینه پیشگیری به دلیل اهمیت آن، بودجه بیشتری در نظر گرفته شود.

روشن پژوه در پایان افزود: طبق آمار سال ۹۰ در کشور، یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر معتاد داریم که نرخ شیوع کشوری ۶۷/۲ دهم درصد است.

مدیر کل بهزیستی هرمزگان در این نشست عنوان کرد: پر رنگ‌تر شدن تعامل میان دستگاه‌ها از جمله اهداف مهم برگزاری کارگاه آموزش پیشگیری از اعتیاد به شمار می‌رود.

سیما مرادی اظهار داشت: در استان نیز، تعداد پروژ ه‌های انجام شده در بحثآموزش و پیشگیری از اعتیاد ۲۶ مورد بوده است که جمعیتی بالغ بر ۲۳۳ هزار نفر را در محیط‌های شهری، روستایی، مهد کودک، محیط کار، دانشگاه و نظامی در بر گرفته است.

وی ادامه داد: تاکنون ۴۰ محیط کار، ۵ محیط نظامی، ۳۷ مهد کودک، ۲۶ محله شهری، ۲۲ محله روستایی تحت پوشش قرار گرفته‌اند که امید است با فرهنگ سازی در این بخش‌ها، شاهد درمان و کاهش این آسیب اجتماعی باشیم.

موضوع اعتیاد یک مبحثفرابخشی است

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر هرمزگان، موضوع اعتیاد را یک مبحثفرابخشی دانست و اظهار داشت: نمی‌توانیم نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشیم زیرا همهٔ ما در معرض این آسیب قرار گرفته و در صورت عدم توجه، حتی ممکن است دامن گیر خود ما نیز شود.

فرزاد ابراهیمی ادامه داد: طبق نظر سنجی‌ها، ۹۲ درصد مردم جامعه، اعتیاد را یک تهدید می‌دانند که مشخص شده ۵۵ درصد این افراد متوجه شده‌اند که فرزندان خودشان اعتیاد دارند از آنجایی که روش‌های مصرف مواد مخدر نسبت به گذشته، متفاوت شده است تا زمانی که به شناخت صحیح در این زمینه دست نیابیم موفقیت می‌سر نخواهد شد.

وی در زمینه شیوع اعتیاد عنوان کرد: نرم شیوع در استان ۵/۱ دهم درصد است در حالی که نرم کشوری ۶۷/۲ دهم درصد است. همچنین نرخ شیوع، بین افراد ۱۵ تا ۶۴ ساله می‌باشد و زنان ۹ درصد جمعیت معتادین را شامل می‌شوند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر هرمزگان در پایان خاطر نشان کرد: در بخش کشفیات نیز، هرمزگان رتبهٔ دوم را داراست که در سال گذشته ۲۲ درصد، نسبت به سال ۹۱ افزایش کشفیات داشته‌ایم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز