خبرگزاری کار ایران

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان:

لزوم توجه به تغذیه حلال در سبک زندگی اسلامی

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۲۳۸

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان بر لزوم توجه به تغذیه حلال در سبک زندگی اسلامی تاکید کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان گفت: هر فردی در زندگی خود چیزهایی را تکرار می‌کند که به عنوان سبک وی در زندگی به شمار می‌رود.

به گزارش ایلنا از زنجان، ابوالقاسم اجاقلو، عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان، دیروز در همایش قرآن و سبک زندگی که به مناسبت گرامیداشت هفته بسیج و به همت مدیریت فرهنگی استان در سالن اجتماعات شهید چمران مرکز زنجان برگزار شد، با بیان اینکه سبک در واژه عربی به معنی قالب است که ماده در آن ریخته می‌شود و معادل آن در زبان فارسی برابر با سیاق، روش، گونه، نوع است، ادامه داد: سبک‌شناسی از زمان ملک الشعرا وارد ادبیات فارسی شده که سبک‌شناسان معاصر اروپا به نتایجی رسیده‌اند که متفاوت از روش و ابزار است و هر کسی با توجه به شأن، مطالعات، شغل خود و متفاوت از روش، ابزار و گرایش دارای سبک خاصی است.

وی از سبک به عنوان بسامد، فرکانس، و فراوانی یاد کرد و ادامه داد: هر فردی در زندگی خود چیزهایی را تکرار می‌کند که به عنوان سبک وی در زندگی به شمار می‌رود.

این مدرس دانشگاه سبک را خود فرد و شخصیت برخواسته از وجود یک فرد عنوان کرد و گفت: سبک مهم‌ترین مولفه، تکرار، بسامد و میزان فراوانی عادات فرد که شخصیت قالب آن فرد را تشکیل می‌دهد.

وی برای نمونه عزت نفس و قاطعیت در شکست نخوردن را سبک حضرت سید الشهدا(ع) و قرآن کریم را تبیانی برای پیدا کردن راه زندگی فرد معرفی کرد و گفت: قرآن کریم که خود را در آیه ۱۳۸ سوره آل عمران خود را بیان، معرفی می‌کند، برای مردم مصدق، روشنگر و کلام فصل است که برخی چیز‌ها را روشن و تعریف می‌کند.

این عضو هئیت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه قرآن خود را تبیان کل شی معرفی کرده است، گفت: طبق فرموده خداوند متعال در قرآن کریم برای هر چیز تبیان وجود دارد که در همین رابطه یک بد فهمی تاریخی از این آیه استنباط شده و برخی از مفسرین بار‌ها نوشته‌اند که همه چیز در قرآن است.

وی با بیان اینکه این امر یک ادعای بدون اثبات است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که این مفسرین برای مدعای خود آیه ۵۹ از سوره انعام را شاهد می‌آورند که در آن گفته شده هیچ‌تر و خشکی نیست مگر اینکه در کتاب مبین آمده است ولی منظور از کتاب مبین در اینجا قرآن نبوده، بلکه مقام علم الهی است.

اجاقلو به وجود تبیان‌هایی در قرآن کریم اشاره کرد و ادامه داد: در سبک زندگی مومنانه با کمک قرآن می‌توانیم مسیر صحیح را تشخیص داده و از آن به عنوان چراغ راه استفاده کنیم.

وی چراغ را مثال خوبی برای تبیان در قرآن معرفی و تشریح کرد: قرآن نوری است که امکان دیدن همه چیز را برای افراد فراهم می‌کند ولی همه چیز در چراغ نیست.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه انسان بر اساس ملکات نفسانی خود شکل می‌گیرد، با استناد به آیات سوره مبارکه قارعه، گفت: در خفت موازینه و ثقلت موازینه، موازین جمع موزون به کار رفته شده و منظور از آن خلق و رفتاری است که ملکه رفتاری و ذهنی هر فردی شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم توجه دقیق به تفسیر آیات قرآن کریم اظهار داشت: اصل اول در داشتن زندگی مومنانه و اسلامی، توجه به تغذیه حلال است.

اجاقلو افزود: کیفیت غذایی که می‌خوریم حتی حلال باید مورد توجه باشد زیرا خلق آدمی برخواسته از تغذیه طیب و مطهر است.

وی با استناد بر آیه ۲۴ سوره مبارکه عبس، اضافه کرد: بر اساس آنچه در قرآن آمده است؛ انسان برای اینکه یک زندگی اسلامی و سالم داشته باشد، باید بر طعام خود هم از نظر کیفی و حقوقی نظارت دقیق داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان در پایان با بیان اینکه اخلاق برخواسته از مزاج است و راه‌های دریافت به ویژه خوردن مزاج نفس را تشکیل می‌دهد، ادامه داد: طب سنتی که آبشخور آن اسلام است، اشاره دارد بر اینکه طیب بودن به هر شخص با توجه به خودش فرق دارد و ما باید اول عروق خود را از آلودگی‌ها پاک کنیم تا منتظر تحول باشیم.

لازم به ذکر است در این همایش که روسای مراکز و واحد‌ها، اعضای کانون بسیج اساتید دانشگاه، اساتید دانشگاه و مدیران ستادی استان حضور داشتند از اساتید پژوهشگر بر‌تر تجلیل شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز