خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری:

تبعات پیمانکار پنداشته شدن رانندگان نفت از سوی تأمین اجتماعی

asdasd
کد خبر : ۲۲۲۳۲۷

درحالیکه کارشناس تامین اجتماعی بر پیمانکار بودن رانندگان فراورده های نفتی طبق ماده سی و هشت تاکید دارد، این رانندگان معتقدند در صورت اجرایی شدن این قانون، شرکت های حمل و نقل خود به خود از بین می روند.

پس از انتشارخبریدرباره کسر ۵ درصد از کل کارکرد راننده‌های فراورده‌های نفتی توسط شرکت نفت و طبق ماده سی و هشت قانون تامین اجتماعی، این رانندگان معتقدند در صورتیکه این قانون به این صورت اجرا شود، شرکت های حمل و نقل نفتی خود به خود از بین می روند.

در این رابطه یک کارشناس تامین اجتماعی نظر متفاوتی دارد، وی در خصوص اجرایی شدن این قانون در مورد رانندگان حمل و نقل نفتی به ایلنا گفت: کار واگذارنده که شرکت نفت است قانونی است و پیمانکار می‌تواند پس از پایان پیمان با مراجعه به تامین اجتماعی و در صورت احراز شرایط توسط این سازمان کل ۵ درصد را که بلوکه شده، آزاد کند " این در حالیست که ماده سی و هشت مختص مقاطعه کاران است و رانندگان فراورده های نفتی با توجه به اینکه تحت پوشش بیمه ی رانندگان هستند، خود را مشمول این قانون نمی دانند.

عباس اورنگ در خصوص اینکه آیا این ماده شامل حال رانندگان حمل و نقل که تحت پوشش بیمهٔ رانندگان قراردارند می‌شود یا خیر، به ایلنا گفت: با توجه به مقررات، شرکت نفت به عنوان واگذار کننده پیمان و کارفرمای اصلی به وظیفه قانونی خود عمل کرده است.

وی توضیح داد: طبق این قانون، واگذارنده مکلف است طبق وظیفهٔ قانونی خود، فرد(پیمانکار) را به تامین اجتماعی معرفی کند و به تامین اجتماعی اعلام می‌کند که از کل کارکرد پیمانکار، ۵ درصد را کسر می‌کند. در پی آن تامین اجتماعی مکاتباتی را با واگذارنده انجام می‌دهد تا کیفیت کار انجام شده را بررسی کند، در صورتیکه برای تامین اجتماعی محرز شود که این کار توسط شخص پیمانکار انجام می‌شود، آن پنج درصد از بلوکه کارفرما آزاد می‌شود.

اورنگ در پاسخ به این سوال که رانندگان چگونه باید پیگیر مطالباتشان باشند گفت: فعلا این ۵ درصد نزد واگذارنده باقی می‌ماند تا زمانی که پیمانکار با مراجعه به تامین اجتماعی از این سازمان مفاصا حساب دریافت کند. باید بدانیم در این مورد، شرایط احراز موقعیت کاری فرد بسته به موارد و شرایط متفاوت است. مثلا زمانی که شما با شرکت نفت قرارداد بستید اما برادرتان روی ماشین کار می‌کند، بالطبع شما باید برادرتان را جداگانه بیمه کنید و حق بیمه را خودتان پرداخت می‌کنید اما زمانی که شرکت نفت به سازمان تامین اجتماعی اعلام می‌کند که این کار توسط فرد صاحب ماشین انجام شده، در اینصورت با اخذ مدارک و چک کردن آن‌ها در بازهٔ زمانی مورد اشاره کارفرما، نسبت به ازادسازی ۵ درصد بلوکه شده اقدام می‌شود.

این کار‌شناس تامین اجتماعی تصمیم سازمان تامین اجتماعی را قانونی دانست و گفت: در این رابطه باید بگویم، هم کار شرکت نفت و هم کار سازمان تامین اجتماعی قانونی است. از طرفی شرکت نفت هم هنوز اعلام نکرده که ما این پول را به تامین اجتماعی می‌دهیم، بلکه گفته است ما این پول را نزد خود نگه می‌داریم تا تعیین تکلیف شود.

اعتراضات موضوعیتی ندارد

وی در خصوص اعتراضات رانندگان به اجرایی شدن این قانون گفت: این اعتراضات موضوعیتی ندارد، در تمام قرارداد‌ها ۵ درصد کل کارکرد پیمانکار نزد واگذارنده به عنوان حسن انجام کار نگه داشته می‌شود. در این مورد، هر راننده‌ای خودش شخصا پیمانکار شرکت نفت است. مگر اینکه شخص دیگری قرارداد را بسته باشد که اگر چنین چیزی باشد باید رانندگان در چارچوب پیمان بیمه می‌شدند. وی گفت: اگر شخص دیگری پیمان بسته باشد در اینصورت راننده باید از سوی آن فرد بیمه شود. بیست درصد حق بیمه وظیفهٔ کارفرماست، طبق قانون رانندگانی می‌توانند از بیمه رانندگان استفاده کنند که خودشان کار می‌کنند نه اینکه کارگر شخص دیگری باشند. این کارشناس در توضیح شرایط مشمولیت قانون بیمه رانندگان هم گفت: این قانون شامل افرادی می‌شود که روی ماشین خودشان کار می‌کنند و کارگر فرد دیگری نیستند.

رانندگان حمل و نقل نفتی پیمانکار نیستند

در حالیکه این کار‌شناس تامین اجتماعی بر پیمانکار بودن رانندگان حمل و نقل فراورده‌های نفتی تاکید می‌کند، این رانندگان معتقدند رابطهٔ آن‌ها با شرکت پیمانکاری در حد واسطه است و هیچ رابطهٔ بیمه‌ای و کارفرمایی بین آن‌ها و پیمانکار وجود ندارد: یک عضو انجمن صنفی حمل و نقل فراورده‌های نفتی با تاکید بر این نکته که ما انجمن صنفی رانندگان هستیم و انجمن پیمانکاران جداست، پیرامون شکل قرارداد به ایلنا گفت: رابطهٔ قراردادی ما با شرکت نفت واگذاری ماشین‌ها به شرط تملیک است. یعنی شرکت نفت ماشین‌هایی را به صورت اقساط به ما واگذار کرده و سند ماشین‌ها را تا زمان تملیک در اختیار شرکت پیمانکاری قرارداده است تا به عنوان واسطه طرف حساب ما باشد. این در حالیست که هیچگونه رابطهٔ کارگری و کارفرمایی به لحاظ بیمه‌ای بین ما و پیمانکاری برقرار نیست و بیمه گذار خود ما رانندگان هستیم.

وی در خصوص شرایط بیمه گذاری برای رانندگان حمل و نقل گفت: پیمانکار ما حق العمل کار است و دخل و تصرفی در قرارداد‌ها و حتی نرخ کرایه‌ها ندارد. بنابرایم پیمانکاری که در این حوزه کار می‌کند نمی‌تواند ما را بیمه کند چون شرایط کاری ما به این شکل است که ممکن است امروز با شرکت نفت کار کنیم و فردا با یک شرکت دیگر. ماشین به نام شرکت است، راننده که به نام شرکت نیست. به همین دلیل رانندگان تحت پوشش بیمهٔ رانندگانند، این فعال صنفی با اشاره به پوشش بیمه‌ای رانندگان حمل و نقل جاده‌ای گفت: رانندگان حمل و نقل تحت پوشش بیمهٔ رانندگان هستند. در واقع از سال ۸۰ این بیمه اجباری اعلام شده، و ماهیانه مبلغی را به حساب بیمه واریز می‌کنیم. سالانه یک بار هم باید تسویهٔ بیمه را بگیریم که عقب افتادگی نداشته باشد تا بتوانیم کارت هوشمندمان را شارژ کنیم، تا آن مبلغ حق بیمه را هم پرداخت نکنیم کارت هوشمندمان شارژ نمی‌شود. بنابراین ما داریم یک مبلغی را جداگانه به عنوان حق بیمه پرداخت می‌کنیم تحت عنوان بیمهٔ رانندگان و از طرف دیگر باکسر ۵ درصد کل کارکردمان که معلوم نیست با چه توجیهی انجام می‌شود مبلغ زیادی توسط شرکت بلوکه می‌شود.

این فعال صنفی همچنین از برگزاری جلساتی با مسولان تامین اجتماعی و شرکت نفت خبر داد و گفت: طی جلساتی که با مسولان داشتیم قرار شد بعد از تاسوعا و عاشورا مسئله بررسی شود و نسبت به حل ان اقدام شود. اگر بخواهند این قانون را به این شکل اجرایی کنند شرکت‌های حمل و نقل خود به خود از بین می‌روند. بنابراین بهتر است نسبت به حل این مسئله اقدام شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز