خبرگزاری کار ایران

شرایط نابرابر مزدی - رفاهی کارگران پیمانکاری با همتایان شرکت نفتی

asdasd
کد خبر : ۱۸۲۲۲۵

مزد کارگران پیمانکار سکوهای نفتی تفاوت بسیار فاحشی با هم‌ردیفان این کارگران در شرکت نفت دارد و این نابرابری تاثیر منفی بر روحیه کارگران پیمانکاری دارد / جرای سیستم‌های مزدی، تشویق و پاداش برای کارگران طرف قرارداد شرکت نفت بسیار بالاتر از کارگرانی است که بصورت پیمانی در این پروژه‌ها مشغول به کار هستند.

یک تکنسین ارشد برق در سکوی نفتی بندرامام اعلام کرد: مزد کارگران پیمانکار سکوهای نفتی تفاوت بسیار فاحشی با هم‌ردیفان این کارگران در شرکت نفت دارد و این نابرابری تاثیر منفی بر روحیه کارگران پیمانکاری دارد.

این کارگر ماهر برق‌کار در گفتگو با ایلنا با بیان این موضوع که هم کارگران پیمانکاری و هم کارگران شرکت نفتی دارای شرایط کاری و محیطی یکسان بوده و باید دستمزد یکسانی دریافت کنند، اظهار داشت: اجرای سیستم‌های مزدی، تشویق و پاداش برای کارگران طرف قرارداد شرکت نفت بسیار بالاتر از کارگرانی است که بصورت پیمانی در این پروژه‌ها مشغول به کار هستند.

این کارگر سکوی نفتی بابیان اینکه پرداخت‌ دستمزد کارگران پیمانکاری به شیوه علی‌الحسابی در قسطی نیز از دیگر نابرابری میان آنها با همتایان شرکت نفتی‌آنهاست، گفت: هرچند شرکت نفت در پرداخت معوقات کارگران پروژه ای به طور مستقیم دخالت کرده و با تعیین ضرب‌الاجل سه ماهه برای پیمانکار مجری و تهدید کردن وی به جریمه شدن کارفرمای واسطه را موظف به پرداخت معوقات کارگران می‌کند، اما در عمل این کارگران هستند که از دریافت قسطی حقوق خود ضرر می‌کنند.

وی ادامه داد: شرکت‌های پیمانکاری چون جریمه می‌شوند به‌گونه‌ای اقساطی حقوق و دستمزد را پرداخت می‌کنند اما آن‌چه آشکار است این‌که پیمانکاران بودجه لازم را برای پرداخت حقوق کارگر را دارند.

این کارشناس ارشد برق سکوی بندرامام در توصیف شرایط کاری این کارگران گفت: سکوهای نفت و گاز در فاصله‌ای بالغ بر ۱۱۰ تا ۱۲۰ کیلومتر از خشکی قرار دارند که بسته به نوع سکو شمار کارگران متفاوت است.

وی گفت: بر روی سکوهای مرکزی که دارای ۹ تا ۱۲ چاه نفتی در عمق ۳ تا ۴ هزار متر زیر دریا است ۷۰ تا ۸۰ کارگر متخصص مشغول به‌کار بوده و بر سکوی عام نیز ۱۳ نفر مشغول به‌کارند.

این کارشناس ارشد برق در خصوص خطر تهدیدکننده کارگران افزود: خطر از ابتدای کار با کارگر همراه است؛ استنشاق گاز ترش که طعم تخم‌مرغ گندیده را می‌دهد با کارگران همراه بوده که در صورت کوچک‌ترین نشتی منجر به حریق و در درجات پائین‌تر باعثمسمومیت کارگر می‌شود.

وی افزود: کوچکترین نشتی گازی حاصل از ترک لوله و خرابی دستگاه منجر به انفجار در سکو می‌شود و مرگ ده‌ها کارگر را به‌همراه خواهد داشت.

این تکنسین ارشد برق با اشاره به این که ضریب ایمنی در این سکوها بسیار بالاست، اظهار داشت: اما در کنار شرایط نابرابر مزدی - رفاهی، این فکر که حادثه هر لحظه ممکن است اتفاق بیافتد هیچگاه ذهن کارگر را رها نمی‌کند و استرس به‌همراه دارد.

این تکنسین ارشد برق با مقایسه کارگران پیمانکاری و طرف قرارداد با شرکت نفت در سال‌های دور عنوان کرد: زمانی به‌دلیل‌ شرایط شغلی موجود و نبود امکانات حقوق و دستمزد این کارگران ۳ تا ۴ برابر کارگران شرکت نفت بود.

توضیحات یک کارشناس سکوی نفتی در منطقه پارس جنوبی
سرپرست بهداشت و ایمنی کار سکوهای نفتی پارس جنوبی در خصوص تفاوت فاحش موجود حقوق و دستمزد کارکنان پیمانکاری و شرکت نفت اظهار داشت: این تفاوت حقوق و دستمزد حتی به ۳ برابر نیز می‌رسد و چون این شرکت‌های پیمانکاری وظیفه «تأمین نیروی انسانی» را برعهده دارند در نتیجه در انعقاد قراردادهای کاری خودمختار بوده طوری‌که کارفرمای اصلی نظارتی بر نحوه جذب و محاسبه دستمزد افراد ندارد.

«یدالله زینعلی» با طرح این پیشنهاد که چنانچه کارفرمایان اصلی خود به‌طور مستقیم به جذب نیرو بپردازد، افزود: در سال‌های گذشته شرکت‌های خارجی حاضر در منطقه ۸ برابر حقوق و دسمتمزد پایه را به کارگران پرداخت می‌کردند و به همین دلیل نیز بسیاری از افراد مشتاق استخدام در این شرکت‌ها بودند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز