خبرگزاری کار ایران

در گزارش ایلنا بررسی شد؛

نارضایتی مردم از ارسال پیامک های تبلیغاتی / همراه اول پیشتاز ارسال پیامک های تبلیغاتی

asdasd
کد خبر : ۱۷۵۴۱۱

طی چند سال اخیر اپراتورهای کشور بدون کسب اجازه از مشترکان اقدام به ارسال پیامک‌های تبلیغاتی کرده‌اند و این اقدام آنان در حالی است که ضرورت دارد از مشترکان برای ارسال این گونه پیامک‌ها کسب تکلیف شود. چراکه براساس قانون می‌توان این برداشت را داشت که بدون اجازه فرد برخی شرکت‌ها با کمک اپراتورها به حریم شخصی مردم ورود پیدا کرده‌اند.

طی چند سال اخیر اپراتورهای کشور بدون کسب اجازه از مشترکان اقدام به ارسال پیامک های تبلیغاتی کرده اند و این اقدام آنان در حالی است که ضرورت دارد از مشترکان برای ارسال این گونه پیامک ها کسب تکلیف شود. چراکه براساس قانون می توان این برداشت را داشت که بدون اجازه فرد برخی شرکت ها با کمک اپراتور ها به حریم شخصی مردم ورود پیدا کرده اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در سال ۱۳۹۰مصوبه ممنوعیت ارسال پیامک های تبلیغاتی بدون کسب اجازه از مشترکان تصویب و به اپراتور های فعال در کشور ابلاغ شد اما متاسفانه این مصوبه نه تنها اجرایی نشد بلکه ارسال پیامک های تبلیغاتی نیز روز به روز افزایش یافت بطوری که نارضایتی مردم را به دنبال داشت.

حال این سئوال در ذهن مشترکان به وجود آمده است که آیا بدون اجازه آنان اپراتور های کشور می توانند شماره تلفن افراد را در اختیار شرکتها قرار دهند و یا خیر؟ همچنین مشترکان از این مهم نیز گلایه دارند که حتی اگر شرکتی براساس موقعیت جغرافیایی درخواست ارسال پیامک از اپراتورها را دارد و از طریق آنان پیامک ارسال می شود این اقدام برخلاف قوانین و نادیده گرفتن حریم شخصی افراد است.

اگر هم بخواهیم به بخشی از پیامک های ارسالی در این گزارش اشاره کنیم باید بگویم که، " میلیونر شو "، " هفته های ۲۰۰ میلیونی "، " دوست دارید خواب راحت و آرام داشته باشید "، " چه کسی می خواد از تیم ملی حمایت کند و برنده شود؟ " " شانس برنده شدن هواپیمای دونفره و آپارتمان به شما داده شده است "، " سوتی های بزرگ و جالب "، " رازهای داشتن خانواده شاد و خوشبخت "، " انواع نرخ خودرو، مسکن، طلا، ارز و سکه " را می توانید با ارسال پیامک به شماره مورد نظر با قیمت مناسب دریافت کنید از جمله پیامک های این روزهای همراه اول است که موجبات نارضایتی مردم را به همراه داشته است.

البته تنها پای همراه اول در این تخلف و ورود غیر قانونی به حریم شخصی افراد در میان نیست بلکه اپراتور دوم نیز دستی برآتش دارد هرچند که به نسبت ارسال پیامک، ایرانسل به گرد پای همراه اول نمی رسد و براساس گفته مشترکان این اپراتور کمتر از صاحب شعار " هیچکش تنها نیست " موجبات نارضایتی آنان را به همراه داشته است.

بطوری که پیامک های ایرانسل محدود است و از جمله می توان به پیامک های پیشنهاد ویژه در انتظار شما است و برای اطلاع به شماره مورد نظر پیامک ارسال کنید، مجانی کارت بگیرید و شارژ ایرانسل خریداری کنید، در قرعه کشی پژو ۲۰۶ شرکت کنید، شاهگوش و مسابقه قرعه کشی هر روز یک سکه طلا، تبلیغات هایپر استارو پارک آبی از جمله تبلیغات اپراتور دوم است.

اما نکته قابل توجه در ارسال این پیامک ها ساعت و زمان است بطوری که در طول ۲۴ ساعت شبانه روز پیامک ها از سوی شرکت ها ارسال می شود و مسئولین آنان حتی به زمان استراحت مشترکان توجه ندارد و به حقوق افراد احترام نمی گذارند.

با این همه اپراتور های کشور می توانند پیش از هر گونه همکاری با شرکت ها با ارسال پیامک از مخاطبان این پرسش را کند که آیا تمایل به دریافت پیامک های تبلیغاتی را دارند یا خیر و در صورتی که پاسخ منفی به آنان داده شد تکلیف روشن است و اپراتور حق ارسال پیامک های تبلیغاتی شرکت ها را نخواهد داشت البته اگر آنان حقوق افراد و مشترکان را قربانی منافع مالی نکنند.

در این راستا یک منبع آگاه از شرکت ایرانسل در گفتگو با خبرنگار ایلنا در مورد ارسال پیامکهای تبلیغاتی به مشترکین و دریافت هزینه از آنها اظهار داشت: ایرانسل پیامک شرکت ها را ارسال نمی کند و در صورتی که مشترکی تمایل به دریافت آهنگ های پیشواز و غیره را نیز نداشته باشد می تواند برای غیر فعال سازی پیامک تبلیغاتی ایرانسل برای ثبت درخواست خود عدد ۲ را به شماره پیامکی ۵۰۰۵ ارسال کنند و باید توجه داشت هزینه پیامک ارسالی از سوی مشترکان رایگان است.

وی ادامه داد: همچنین مشترکان می توانند از طریق خط ایرانسل خود با شماره ۷۰۰ تماس گرفته و پس از برقراری ارتباط با اپراتور ایرانسل درخواست خود مبنی بر عدم دریافت پیامک های تبلیغاتی را اعلام کنند. البته باید به این مهم اشاره کرد که دراپراتور همراه اول این موضوع تا به امروز قطعی نشده است و همچنان ارسال پیامک های تبلیغاتی ادامه دارد.

همچنین عسگری، مدیر روابط عمومی همراه اول در گفتگو با خبرنگار ایلنا درباره ارسال پیامک های تبلیغاتی گفت: غیر فعال سازی پیامک تبلیغاتی همراه اول با ارسال پیامک عدد ۱ به شماره پیامکی ۸۹۹۹ امکان پذیر است، علاوه بر آن برای ثبت درخواست عدم دریافت پیامک های تبلیغاتی همراه اول با شماره تلفن ۰۹۹۹۰ تماس گرفته و پس از برقراری ارتباط با اپراتور همراه اول درخواست خود مبنی بر عدم دریافت پیامک های تبلیغاتی را اعلام کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با ارسال پیامک های تبلیغاتی هزینه ای نیز از مشترکین کسر می شود یا خیر، افزود: هیچ هزینه‌ای از مشترکین کسر نخواهد شد.

مدیر روابط عمومی همراه اول در پاسخ به این سئوال که آیا این اپراتور شماره های مشترکان را در اختیار شرکت ها قرار داده است، گفت: براساس قانون اپراتور ها اجازه در اختیار دادن شماره تلفن مشترکان را به شرکت ها جهت ارسال پیامک های تبلیغاتی ندارند و ما نیز تا به امروز براساس درخواست شرکت ها که خواستار ارسال پیامک در چه منطقه جغرافیایی هستند، پیامک های شرکت ها را ارسال می کنیم.

خبرنگار: ندا جعفری

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز