خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

رایزنی با وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برای تامین منابع بخش مسکن

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۲۵۹

طرح مسکن مهر از سوی دولت متوقف نشده، بلکه مجلس شورای اسلامی در چارچوب قانون بودجه ۱۳۹۲ هیچگونه اعتباری در این ارتباط تخصیص نداده است.

وزیرراه وشهرسازی از رایزنی با وزارت اموراقتصادی و دارایی و بانک مرکزی برای تامین و تجهیز منابع در بخش مسکن خبر داد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس آخوندی درنشست اعضای شورای هماهنگی تشکلهای مهندسی، صنفی و حرفه‌ای کشور با تاکید بر اینکه مخالفتی با سرمایه گذاری دولت و کمک به بخش مسکن وجود ندارد، بیان داشت: وفای به عهد بسیار مهم است و بزرگ‌ترین ماموریت دولت جدید، اجرای تعهدات دولت دهم است، طرح مسکن مهر از سوی دولت متوقف نشده، بلکه مجلس شورای اسلامی در چارچوب قانون بودجه ۱۳۹۲ هیچگونه اعتباری در این ارتباط تخصیص نداده است.

وی تصریح کرد: معتقدم دولت نباید مدعی ساخت مسکن برای ۷۵ میلیون نفر باشد، بلکه سیاست گذاری برای اجرای این امر توسط خود مردم، از سوی دولت‌ها باید صورت گیرد.
آخوندی از واگذاری ۱۰۰ درصدی شهرهای جدید زیر پوشش این وزارتخانه استقبال کرد و گفت: بخش خصوصی می‌تواند علاوه براین در زمینه شهرک سازی نیز سرمایه گذاری و وارد عمل شود.

لزوم یکپارچگی در ارائه خدمات به شهرهای جدید

آخوندی همچنین توسعه سکونت در حاشیه شهر‌ها را بدون امکانات مثبت ندانست و گفت: ادغام وزارتخانه‌های راه و ترابری با مسکن و شهرسازی در واقع می‌تواند اسکان در حاشیه شهری را سازماندهی و وزارت راه وشهرسازی در این جهت باید تلاش کند.
آخوندی اظهار داشت: سکونت در حاشیه شهر‌ها باید سازماندهی شود به عنوان مثال مترو تهران در ابتدا تهران و حومه بود اما الان فعالیتهای حومه‌ای را از آن حذف کرده ند و انتظار دارند که تمرکز جمعیتی در داخل شهر تهران زیاد نشود.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مترو باید به شهرهای جدید اطراف تهران هم برود، بیان کرد: ادغام وزارت راه و ترابری با مسکن و شهرسازی این حسن را دارد که توسعه شهری با توسعه حمل و نقل هم راستا شود.

وی بیان کرد: دولت توان تامین مالی پروژه‌ها را ندارد زیرا رقم بودجه ما ۵ هزار میلیارد تومان است که تاکنون ۱۰ درصد تخصیص یافته اما حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار فقط برای پروژه‌های حوزه زیرساخت نیاز داریم که تا ۴۰ سال دیگر هم دولت توانایی تامین این بودجه را ندارد.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: عدم اجرای آزادسازی و مداخلات مکرر دولت در قیمت گذاری منجر به پنهان شدن سرمایه گذاران می‌شود ضمن آنکه عدم قطعیت بزرگ‌ترین سم برای سرمایه گذاران است بنابراین باید تعریف مجددی از ماموریت دولت داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه در حوزه مهندسی راه، اجرای زیرساخت‌ها و پروژه‌ها هم نیاز به یکپارچگی بین شبکه‌های مختلف حمل و نقل داریم، گفت: وزارت راه و شهرسازی به جز مالکیت شبکه نباید سهم دیگری در عملیات‌های این حوزه داشته باشد و حق دسترسی به شبکه باید توسط نهادهای مستقل تنظیم شود که امیدواریم تا دو سال دیگر این موضوع به نتیجه برسد.

وزیر راه وشهرسازی در ادامه سخنانش با اشاره به میزان زیربناهای حمل ونقل در کشور یادآور شد: وجود ۱۸۰ هزار کیلومتر راه، ۵۴ فرودگاه زیر پوشش وزارت راه و شهرسازی و ظرفیت ۱۸۶ میلیون تنی تخلیه و بارگیری بنادر و گستره خطوط ریلی حجم سرمایه گذاری ملی کلانی است که از نظر بهره وری نیاز به ارزیابی دوباره دارد.

آخوندی ابراز داشت: حجم عظیم سرمایه گذاری صورت گرفته در حوزه حمل ونقل به خوبی مورد بهره برداری قرار نگرفته است و برای افزایش بهره وری باید گام برداشت.
وی ادامه داد: نظام بنگاه داری در صنعت حمل ونقل با مشکل مواجه است و بعد از سال‌ها انتظار برای اتصال کریدور شمال و جنوب از نظر جاده‌ای و خطوط ریلی که موجب اتصال خلیج فارس به آسیای میانه شود، می‌بینیم که بهره گیری لازم به عمل نمی‌‌اید.

وی با اشاره به اینکه امیدوارم بتوانیم اعتماد را در سطح جامعه ایجاد کنیم، گفت: ما اینجا جمع شدیم که با انجام یکسری از تصمیمات و پروژه‌ها، افزایش رفاه شهروندان را موجب شویم زیرا همیشه دغدغه ذهنی داشتم که پروژه‌های فیزیکی منجر به تاثیر مستقیم بر زندگی مردم می‌شود یا خیر.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: حجم اقداماتی که دولت در شهر تهران انجام داده بسیار زیاد است بنابراین تهران به نسبت دیگر شهر‌ها خیلی آباد شده است اما آیا این اقدامات منجر به افزایش رفاه شهروندان شده است یا اینکه آلودگی هوا را در تهران زیاد کرده که در طول سال ۲۸۰ روز هوای غیر سالم در این شهر داریم.
آخوندی با اشاره به اینکه توسعه باید پایدار باشد، گفت: توسعه باید بنیان‌های محکمی داشته باشد و در محیط‌های بین المللی خود را حفظ کند. ما تا چه زمانی می‌توانیم دور کشور دیوار بکشیم و بدون ارتباط با سطح بین المللی به توسعه پایدار برسیم زیرا توسعه پایدار در سیستم باز و در تعامل با محیط جهانی اتفاق می‌افتد.

وی با تاکید بر اینکه باید در چارچوب رقابت بین المللی فعالیت‌های مهندسی را عملیاتی کنیم، گفت: افزایش قدرت رقابت پذیری موضوع مهمی در عرصه بین المللی است و مهندسان باید در سطح فناوری روز دنیا و عرصه‌های بین المللی فعالیت داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر گرفتاری‌های جدی در حوزه مهندسی کشور داریم، اظهار داشت: راجع به مفهوم مهندسی در ایران باید گفتگوی بیشتری داشته باشیم زیرا مهندسی در کشور فقط تکنیکی است در صورتی که باید مفهوم و معنای بیشتری داشته باشد.
آخوندی یکپارچه سازی فعالیت‌ها را از دیگر ملزومات حمل و نقل دانست و افزود: نظام مهندسی ساختمان، مهندسی را از زاویه کنترل نگاه می‌کند و از سوی دیگر نظام فنی اجرایی کشور مهندسی را از منظر اجرای عملیات می‌بیند و کنترل در آن ضعیف است بنابراین یکپارچگی در اولویت اقدامات دولت است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز