خبرگزاری کار ایران

سیستم های هوشمند جایگزین پارکبان و پارکومتر می شود

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۶۱۰

با بکارگیری این سامانه ها، ۶۰ درصد از وقوع حوادثجاده ای، ۳۰ درصد ترافیک شهرها و۳۰ درصد در مصرف سوخت و آلودگی ناشی از آن در کلانشهرها کاهش می یابد.

مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان از اختراع دو سامانه هوشمند خودکنترلی و مدیریت قوانین راهنمایی و رانندگی و مدیریت یکپارچه پارکینگ های شبکه ای خبر داد و گفت: با بکارگیری این سامانه ها، ۶۰ درصد از وقوع حوادثجاده ای، ۳۰ درصد ترافیک شهرها و۳۰ درصد در مصرف سوخت و آلودگی ناشی از آن در کلانشهرها کاهش می یابد.

به گزارش ایلنا، جواد رزمی، یکی از بزرگترین مشکلات کشور را بالا بودن آمار خسارت های جانی و مالی ناشی از وقوع حوادثجاده ای عنوان کرد و افزود: سالانه حدود ۱۹ هزار نفر بر اثر حوادثجاده ای جان خود را از دست می دهند و این حوادث، سالانه ۵۲۰ هزار میلیارد ریال که معادل ۸.۵ درصد درآمد ناخالص ملی است، خسارت اقتصادی وارد می کند.

وی ادامه داد: سامانه هوشمند خودکنترلی و مدیریت قوانین راهنمایی و رانندگی که توسط محققان ایرانی اختراع و به ثبت جهانی رسیده است، می تواند از مجموع ۱۷۲ قانون راهنمایی و رانندگی حدود ۱۲۴ قانون را به صورت هوشمند مدیریت کند و به این ترتیب با نصب بر روی خودروهای عمومی مانند اتوبوس و کامیون ها که ۳۱ درصد از تصادفات جاده ای توسط آنها اتفاق می افتد حجم زیادی از حوادثجاده ای را کاهش دهد.

رزمی تصریح کرد: این سامانه قادر است تمامی قوانین تعریف شده را کنترل و اجرای صحیح آن را توسط راننده و سر نشینان خودرو مدیریت کند و در صورت تخلف از قوانین مرتبط با حوزه حمل و نقل، نسبت به ارسال گزارش تخلف صورت گرفته به اداره پلیس، اقدام و پس از تائید، جریمه مربوطه را صادر و مراتب را به صورت آنلاین به اطلاع راننده یا مالک برساند.

مدیر عامل گروه توسعه صنایع هوشمند همیار اول اضافه کرد: با نصب این سامانه، می توان به صورت لحظه ای کارت خودرو، بیمه نامه، برگ معاینه فنی، گواهی نامه رانندگی، کارت سلامت، پروانه تاکسیرانی، دفترچه اتوبوسرانی، بارنامه و سایر مجوزهای مورد نیاز برای حرکت خودرو های عمومی را کنترل و پس از تایید هویت راننده، مجوز حرکت را صادر کند.

وی با بیان اینکه در دنیا، هم اکنون هیچ راهکار مبتنی بر فن آوری برای کنترل حداکثر مجاز ساعت رانندگی در خودرو های عمومی به صورت آنلاین وجود ندارد، افزود: این سامانه به طور دقیق حداکثر ساعت مجاز رانندگی را در خودروهای عمومی کنترل می کند و مانع از تخلف رانندگان خودروهای عمومی و خسارت های جانی و مالی فراوان در این حوزه می شود.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان همچنین در ارتباط با سامانه هوشمند مدیریت یکپارچه پارکینگ های شبکه ای گفت: در کلانشهرها بیش از ۳۰ درصد از ترافیک هسته اصلی شهر ناشی از تردد رانندگانی است که به دنبال فضایی برای پارک خودروهای خود هستند؛ این رانندگان با حرکت آهسته خود، دور زدن های پی در پی، سردرگمی و پارک دوبل باعثتشدید ترافیک منطقه می شوند. این مشکلی است که همه شهروندان با آن درگیر بوده و ساعت ها وقت پر ارزش خود را از دست می دهند.

رزمی با اشاره به اینکه در هسته اصلی کلانشهرها هر راننده حدود ۱۵ تا ۳۵ دقیقه زمان خود را برای پیدا کردن فضای پارک صرف می کند، گفت: بر اساس پژوهش های بعمل آمده، روزانه ۵ تا ۶ میلیون لیتر بنزین برای جستجوی فضای پارک مصرف می شود که مصرف این میزان سوخت، علاوه بر اتلاف انرژی و وابستگی به واردات بنزین، آلودگی هوای کلانشهرها را نیز به همراه دارد.

وی تصریح کرد: با بکارگیری سیستم هوشمند هدایت رانندگان برای یافتن محل مناسب جهت پارک خودرو، در قدم اول شاهد کاهش بار ترافیکی ناشی از جستجوی فضای پارک خودرو خواهیم بود و علاوه بر آن کاهش مصرف سوخت و کاهش الودگی هوا را نیز به دنبال خواهد داشت.

رزمی امکان ثبت هوشمند زمان ورود، توقف و خروج خودرو، محاسبه مبلغ توقف و ارسال صورتحساب به صورت آنلاین و ایجاد تعرفه های ریالی متفاوت برای پارکینگ ها در مناطق مختلف شهری را از دیگر مزایای این سامانه عنوان کرد و افزود: این سیستم تسهیلاتی را برای معلولان و جانبازان در نظر گرفته است به طوری که خودروهای عادی نمی توانن در پارکینگ معلولان توقف کنند.

وی افزود با راه اندازی این سامانه پول فیزیکی از چرخه پارک حاشیه ای حذف شده و تمامی مشکلات کنونی مربوط به پارکبان ها، برخورد های سلیقه ای آن ها، تخلفات متعدد و نا هنجاری های اجتماعی که در این ارتباط وجود دارد از بین می رود؛ همچنین این سیستم با استفاده از میکرورادهای هوشمند تمامی فرایند پارک خودرو را مکانیزه کرده و تمامی مشکلات مربوط به پارکومترها را حل می کند؛ این سیستم برای پلیس راهنمائی و رانندگی یک راهکار مکانیزه و هوشمند اراسه می کند که می توانند به صورت سیستمی و هوشمند تمامی تخلفات پارک حاشیه ای را به طور دقیق ثبت کند.

وی هدایت هوشمند رانندگان متقاضی پارک خودرو و امکان ایجاد یک نظام شفاف، دقیق و عادلانه برای تراکنش های مالی را از دیگر مزایای این سیستم عنوان کرد و گفت: این سیستم هوشمند در کلانشهرها جایگزین پارکبان ها و پارکومتر ها می شود.

رزمی با تاکید بر این که بار مالی نصب این سیستم های هوشمند با سرمایه گذاری بخش خصوصی تامین می شود، گفت: سامانه های هوشمند خودکنترلی و مدیریت قوانین راهنمایی و رانندگی و مدیریت یکپارچه پارکینگ های شبکه ای به صورت پایلوت درکلانشهر تهران اجرا شده و مورد تائید کارشناسان شرکت کنترل ترافیک تهران و مرکز پژوهش های علمی و صنعتی کشور قرار گرفته است و در آینده ای نزدیک نیز بعنوان راهکاری جامع در مدیریت هوشمند پارکینگ های حاشیه ای شهر های مشهد و کرج راه اندازی می شودکه با حمایت مدیران شهری و حمل و نقل جاده ای، اجرای آن با سرعت بیشتری در دستور کار قرار خواهد گرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز