خبرگزاری کار ایران

در گزارش ایلنا بررسی شد؛

خریداران هواپیماهای جدید مسافربری روسیه؛ ایران، زامبیا، نامیبیا و پاکستان

asdasd
کد خبر : ۲۰۹۲۳۹

روس‌ها ۱۰ سال پیش به ناکار آمدی توپولوف‌های خود پی بردند و tu۲۰۴ را طراحی کردند. اما هواپیمایی رسمی روسیه از این مدل هواپیما استفاده نمی‌کند.

سرانجام دیروز از جعبه سیاه هواپیمای آنتونوف یا ایران ۱۴۰ رمز گشایی شد. در برهه‌ای از زمان مسولین هواپیمایی کشور به تبعیت از مدیران خودرو سازی با کمی تغییر و یا به اصطلاح بومی سازی این هواپیمای روسی را با تغییر اسم تبدیل به ایران ۱۴۰ کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روز گذشته جهانگیریان رئیس سازمان هواپیماییی کشوری در کنفرانس مطبوعاتی عوامل سقوط این هواپیما را بیان کرد عواملی همچون ایراد فنی موتور، اضافه بار، خطای انسانی و عمل نکردن سیستم هشدار هواپیما از علل سقوط این هواپیما بودند. با توجه به این دلایل و جمع شدن این همه خطا در یک پرواز شاید اگر جهانگیریان این طور اعلام می‌کرد که قسمت این بوده که این هواپیما سقوط کند بهتر بود. با وجود نا‌کار آمدی هواپیماهای مسافر بری روسی همچنان خرید این هواپیما‌ها در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد. هنگامی که قرارداد ۷۰ میلیارد یورویی بین وزرای نفت ایران و روسیه به امضا رسید اعلام شد که در بخشی از این قرار داد مبلغی برای خرید هواپیماهای توپولوف tu۲۰۴ در نظر گرفته شده است. اما هنوز سازمان هواپیمایی کشوری با آن موافقت نکرده است.

۱۰ سال پیش روس‌ها پی به نا‌کارآمدی هواپیماهای مسافربری خود بردند و بر همین اساس با تغیراتی در سیستم تولید هواپیماهای مسافربری خود تصمیم گرفتند که tu۲۰۴ را وارد بازار کنند فرق این هواپیما با دیگر توپولوف‌ها در استفاده از تجهیزات اروپایی و آمریکایی بود. سیستم هیدرولیک، سیم کشی و سنسور‌ها تماما از تکنولوژی اروپا و آمریکا استفاده شده است و فضای داخلی آن نیز هم با دیگر توپولوف‌ها فرق دارد اما همچنان موتور‌های آن روسی است.

یکی از مهم‌ترین ایرادات این هواپیما مصرف سوخت بالای آن است که نسبت به هواپیماهای بوینگ و ایرباس در این کلاس ۱/۵ برابر بیشتر سوخت مصرف می‌کند و علت آن هم وزن سنگین این هواپیما است. شرکت‌های بوینگ و ایرباس برای سبک‌تر کردن و پایین آوردن مصرف سوخت هواپیماهای خود از کربن در ساختمان هواپیما استفاده کرده‌اند اما به علت اینکه قیمت کربن بالا است و هزینه تولید هواپیما را افزایش می‌دهد روس‌ها ترجیح داده‌اند از این ماده استفاده نکنند.

به طور کلی روس‌ها با تولید این هواپیما بازار کشورهای فقیر را هدف گرفته‌اند. در این ۱۰ سال که این مدل هواپیما در خط تولید قرار گرفته است کشورهای زامبیا، نامیبیا و پاکستان از آن استفاده کرده‌اند و حتی شرکت هواپیمایی Air flot که شرکت دولتی روسیه است از این هواپیما در خطوط پروازی خود استفاده نمی‌کند. این شرکت به علت رقابت شدیدی که با دیگر خطوط هواپیمایی دارد اکثر ناوگان خود را مجهز به بویینگ و ایرباس کرده است و از هواپیماهای مسافربری ساخت روسیه مانند سوخو و توپولوف استفاده نمی‌کند.

در بازار رقابت امروز که دیگر بحثامنیت هوایی جزو اصول اولیه یک پرواز شده است شرکت‌های هواپیمایی دنیا تمام فکر و ذکرشان این شده است که چگونه تسهیلات بیشتری در اختیار مسافران خود قرار دهند هواپیمایی امارات در سری جدید هواپیماهای خود فضایی را برای تفریح و صرف نوشیدنی اختصاص داده است هواپیمایی قطر اقدام به نصب حمام برای مسافران بیزینس کلاس خود کرده است در حالیکه مهم‌ترین دغدغه هواپیمایی ما این است که هنگام پرواز موتور هواپیما خاموش نشود یا اگر شد چراغ هشدار آن روشن شود.

گزارش: بسیم لاله

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز