خبرگزاری کار ایران

جهانگیری در اجلاس سراسری نماز خبر داد؛

تصویب و ابلاغ پیشنهاد ستاد اقامه نماز از سوی دولت

asdasd
کد خبر : ۲۳۸۰۷۱

نماینده رئیس جمهور در بحثنماز تعیین شده است / دولت در ماده ۱۷ آئین نامه به بودجه برای اقامه نماز عنایت داشته و توصیه می کنم دستگاهها برای امر نماز امکانات مخصوص بگذارند.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه همه دستگاه ها به تناسب صلاحیت‌ها و اختیاراتشان باید در اشاعه فرهنگ نماز تلاش کنند، گفت: دولت نیز پشتیبان این حرکت‌ها خواهد بود و آیین‌نامه‌ای هم که به منظور سازماندهی بهتر مشارکت دستگاه‌های اجرایی و به پیشنهاد ستاد اقامه نماز به دولت ارایه شده بود در این دولت به تصویب رسیده و ابلاغ شده و راهنمای عمل همه دستگاه‌ها خواهد بود.


به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری عصر امروز(چهارشنبه) در جریان سفر به استان خوزستان در بیست و سومین اجلاس سراسری نماز همه صاحبان توانایی در عرصه‌های هنر و ادبیات، تعلیم و تربیت، تحقیق و پژوهش، توسعه و سازندگی را به بهره‌گیری کامل از فرصت‌ها برای تقویت فرهنگ نماز فرا خواند.


متن کامل سخنان معاون اول رییس جمهور بدین شرح است:


خداوند بزرگ را سپاس می‌گویم که توفیق حضور در جمع یاوران نماز و اجتماع مبارکی که تحت عنوان فریضه بزرگ الهی و بالاترین یاد خدا یعنی نماز شکل گرفته است را تفضل فرمود. خاضعانه از درگاه خالق منان مسئلت دارم که من را نیز در زمره اقامه کنندگان نماز قرار دهد و توفیق ادای دین به ساحت پرعظمت نماز عنایت کند.


این جمع پرعظمت دست به کار بزرگی زده و در میدان گسترده¬ای ورود پیدا کرده است. جایگاه و رفعت نماز در فرهنگ دینی که معیار قبولی اعمال و شاخص درستی و صحت کارها، بازدارنده از کژی‌ها و کاستی‌ها و دور کننده از زشتی‌ها و بالاترین ذکر خداوند، عمود دین و ناب‌ترین تجلی پیوند خلق و خالق است کاری بس سترگ و عظیم است.


نماز در عرصه حیات فردی نردبان کمال و وسیله آرامش قلب‌ها و دوری از خطاهاست اما رسالت اصلی پرداختن به رازها و رمزهای این فریضه بزرگ در حیات اجتماعی است.


جامعه ما امروز بیش از هر روز دیگر به این فریضه بزرگ و آثار حیاتبخش آن نیازمند است. در کوران دشواری‌ها و در پیوستگی با مظاهر حیات مادی، نشیب و فرازهای دوران در هم تنیدگی مشکلات، تضاد و تعارض منافع و خواسته‌ها و درهم آمیختن حق و باطل، راستی و ناراستی، دین باوری و خودمداری، معیار اصیل نماز و شاخص برجسته آن وسیله تمیز سره از ناسره، حق از باطل است.


برگزاری منظم و مداوم نشست سالیانه " نماز " این مزیت را دارد که حداقل از سه زاویه متفاوت موضوع اساسی نماز و نیاز انسان مسلمان به عنوان موضوع و مسأله‌ای مشترک مورد توجه قرار می‌گیرد: از زاویه و نگاه علما و آنان که دغدغه " انسان معنوی " دارند، از زاویه نگاه مسئولان و آنان که در قبال ارتقای زندگی معنوی و مادی مردم مسئولند و از زاویه نگاه جامعه و شهروندان که می‌خواهند زندگیشان چه به لحاظ معنوی و چه به لحاظ مادی کمتر در معرض تهدیدها و آسیب‌ها باشد.


نماز به عنوان فراز مهم عبادی ما مسلمانان چنین ظرفیت و موضوعیتی دارد که بتوانیم بر سر چگونگی اقامه آن در وجه فردی و اجتماعی از سطوح مختلف گفت و گو کنیم. مسأله به تعبیر قرآنی آن " برپاداشتن " نماز است نه فقط خواندن آن، مسأله تأثیر‌گذاری برپایی نماز در دور کردن انسان و جامعه از فحشا و منکر است. مسأله تقویت و تحکیم وجه عبودیت انسان است و طبیعتاً در همه اینها " علما و نخبگان "، " حکومت و مسئولان " و " جامعه و شهروندان " دغدغه و مسأله مشترک و البته وظایف متفاوت دارند.


در بینش مشترک ما، " انسان بنده خداوند و تنها بنده اوست "، تصور نکنیم که انسان مؤمن بنده خداست و انسان غیر مؤمن آزاد از هر قیدی. نه، انسان مؤمن، بنده خداوندست و انسان غیر مؤمن بنده هواها، ترس‌ها و امیدهای دیگر. انسان مؤمن به گوهر انسانی که " اراده " است و " پرورش یافتگی نفس " دست می‌یابد و به اتکای این ظرفیت از فساد، فحشا و منکر دور می‌شود. انسان بنده خدا، بنده زیبایی، کمال و قدرت مطلق است و با سرسپردگی به او می‌تواند اراده خود را به کار گیرد و پرورده شود، از هواهای نفسانی و میل به فساد و قربانی شدن در برابر خواسته‌ها و منافع دنیوی و کوتاه مدت دور شود. نماز معبر و محل ورود به چنین مسیری است. نماز تسلیم انسان عصیانگر است.


به تعبیر مقام معظم رهبری احساس نیاز انسان محتاج در برابر سختی‌ها و مشکلات فراوانی است که می‌تواند فرد و جامعه را به نابودی بکشاند.


اگر انسان در معرض فساد و هوس و منفعت پرستی قرارگیرد، چون بی‌نهایت طلب است و حد توقف ندارد، به هیچ امکان مادی محدود نمی‌شود. فسادی که امروز دولت خود را در مبارزه با آن مسئول می‌بیند از همین زیاده خواهی‌ها، از همین نظارت گریزی‌ها، از همین توجیه کاری‌ها و به خود حق دادن‌ها، از همین افزون طلبی‌ها نشأت گرفته است. پس اگر نماز را از این زاویه ببینیم، می‌بینیم که برپایی آن چه قدر به سلامت و ارتقای اجتماع کمک می‌کند: نماز به عنوان وسیله پرورش و رشد انسان و توانمند کردن او در برابر فساد و وسوسه. نماز به عنوان سدّ ایستادگی انسان و جامعه در برابر زیاده خواهی و زیاده طلبی.


نظام تعلیم و تربیت که تربیت کودکان، نوجوانان و جوانان را برعهده دارد، تقویت و توسعه فرهنگ اقامه نماز را از جمله رسالت‌های بزرگ خود می‌داند و روز به روز بایستی بر پایه تجربیات گذشته و آموزه‌های نوین بر سنجیدگی و اثربخشی این تلاش‌ها بیافزاید؛ به گونه‌ای که ما سال به سال با پیچیده‌تر شدن مناسبات اجتماعی و ظهور و بروز پدیده‌های نوین تکنولوژیکی، مصونیت‌بخشی‌های بیشتری را شاهد باشیم. نظام تعلیم و تربیت بایستی فردای ما را بسازد و این فردا نیازمند انسان‌هایی است که باید قابلیت‌های بیشتری را دارا باشند و پیوندهای عمیق‌تری با حقیقت دین و آرمان‌های آن داشته باشند تا بتوانند در کوران هجوم پردامنه مظاهر فرهنگ فریب و تباهی، یارای ایستادگی در برابر باطل و پاسداری از ایمان و عزت و شرافت خویش را دارا باشند.


جای جای سرزمین ما باید رنگ خدایی داشته باشد و عطر نماز لحظه لحظه‌های حیات ما را معطر سازد. هر کس به هر میزان که می‌تواند باید در بروز و ظهور این سرچشمه پاکی‌ها بکوشد. اینچنین بوده و ان‌شاءالله اینچنین خواهد بود و من نیز در این اجلاس همه صاحبان توانایی در عرصه‌های هنر و ادبیات، تعلیم و تربیت، تحقیق و پژوهش، توسعه و سازندگی را به بهره گیری کامل از فرصت‌ها برای تقویت فرهنگ نماز دعوت می کنم.


همه دستگاه‌ها به تناسب صلاحیت‌ها و اختیاراتشان باید در اشاعه فرهنگ نماز تلاش کنند. دولت نیز پشتیبان این حرکت‌ها خواهد بود و آیین‌نامه‌ای هم که به منظور سازماندهی بهتر مشارکت دستگاه‌های اجرایی و به پیشنهاد ستاد اقامه نماز به دولت ارایه شده بود در این دولت به تصویب رسیده و ابلاغ شده و راهنمای عمل همه دستگاه‌ها خواهد بود.


نماز مصداق و مثال اعلای ذکر و عبادت است، نردبان وارستگی است، راه مطمئن و ساده ارتباط با خداوند است. انسان نیازمند، محدود و لغزش‌پذیر را بی واسطه به منبع بی‌نیازی، توانمندسازی و مصون سازی وصل می‌کند. دولت برای کمک به ارتقای شهروندانش در رسیدن به این سطح، زمینه‌ساز است نه مداخله‌گر دولت برای اتقای اخلاقی و معنوی جامعه طبق قانون اساسی وظیفه دارد،


اما این به معنای ظاهرگرایی و دستوری کردن عبادات و نماز نیست. هر عبادتی از جمله نماز باید به قصد قربت و خلوص خوانده شود. کار دولت در انجام وظیفه الهی، انسانی و قانونیش صدور بخشنامه و ترویج فرهنگ ترس و ریا نیست، کار دولت فراهم کردن زمینه‌ها، فضا، ‌تسهیلات و امکاناتی است که در آنها هر شهروندی بداند و بتواند با نماز خود را و جامعه خود را رشد دهد.


مقام معظم رهبری در پیامی به یکی از اجلاس¬های سراسری نماز، نماز را نخستین ثمره و نشانه حکومت صالحان دانستند. حکومت صالحان را از حاکمیت نماز در همه ارکان جامعه و تجلی باورهای آن در همه شئونات حیاتی کشور می‌توان شناخت. صاحبان برخورداری‌های متنوع در جامعه در پرتو صلاح خویش، جامعه را به صلاح رهنمود می‌کنند؛ به میزانی که در هریک از شقوق صاحبان اقتدار در جامعه انحراف و کژی ایجاد شود، به همان نسبت فرهنگ دینی آسیب می بیند.


باران که در لطافت طبعش خلاف نیست در باغ لاله روید و در شوره‌زار خس


بین محیط شکل‌گیری ارزش‌های والای دینی و این ارزش‌ها سنخیت و رابطه‌ای برقرار است. هر محیطی مستعد شکل‌گیری و پرورش هر ارزشی نیست. قطعاً نماز با فساد سازمان یافته، نماز با ترجیح منافع کوتاه جناحی بر منافع ملی، قانون گریزی و قانون ستیزی، تضییع حقوق مردم، فریب و ریا و دروغ سازگار نیست.


آنگاه که صالحان بر یک جامعه حکومت می‌کنند، مناسبات آنان ایمانی است، معیار تعاملات آنان آرمان‌های الهی است، اساس پیوندهایشان بر محبت و فداکاری است، اجتماعشان بر بِر و نیکی و تقواست، برای خارج کردن رقیب از میدان حق‌پوشی نمی‌کنند، دشمنی‌ها آنان را از عدالت خارج نمی‌کند، ترویج یأس و ناامیدی نمی‌کنند و به انهدام سرمایه‌های اجتماعی نمی پردازند. از وحدت جامعه استقبال می‌کنند و بر تنور دشمنی‌ها نمی‌دمند، از شعبه شعبه کردن مردم منفعت نمی‌جویند، به اموال عمومی دست درازی نمی‌کنند، از رنج مردم در رنج هستند، کاستی‌ها را دست مایه تخریب دیگران قرار نمی‌دهند، بذر دوستی می‌نشانند و نهال دشمنی برمی‌کنند، کلامشان با معیار ایمان اتقان می‌یابد. آنگاه که حق در میدان است، هم نوا و همراه هستند و در لغزش‌ها راهنمایی دلسوز و مهربانند.


اینها و بسیاری از ارزش‌های اینچنینی است که وقتی در برخورداران از توانمندی‌های گوناگون جامعه رواج می‌یابد و نهادینه می‌شود، محیط را مستعد پذیرش ارزش‌های بیشتر می‌کند و تجلی حقیقی نماز و توسعه فرهنگ آن تحقق می‌یابد. میوه حکومت صالحان، نماز است. هرچه صالح‌تر باشیم، بیشتر به ساحت نماز ادای دین کرده‌ایم. بیش و پیش از آنکه کلام ما بتواند به اقامه نماز کمک کند، رفتار ایمانی و منطبق بر ارزش‌های والای قرآنی است که به توسعه و تقویت اقامه نماز منجر می‌شود.


همانگونه که شکوفه‌ها نوید بهار می‌دهند، اقامه نماز هم نویدبخش حکومت صالحان است. شکوفه‌ها به یکباره سر برنمی‌آورند؛ آنها محصول مراقبت‌های طولانی، مستمر و سخت‌کوشانه کشاورزان هستند و توسعه فرهنگ نماز نیز نیازمند توانمندان صالح و هم نواست و در چنین شرایطی است که جامعه مبتنی بر نماز بروز می‌یابد و این نماز است که همه شئون جامعه را در برمی گیرد.


چند نکته را هم درباره مسائل اجرایی مربوط به نماز یادآوری کنم:


در ستاد نماز نماینده مقام معظم رهبری جناب آقای قرائتی حضور دارند.


دولت برای نماز آئین نامه از گذشته داشته و بحمدالله در کنار حرم حضرت ثامن الائمه(ع) اصلاحیه پیشنهادی را که مدت زیادی مانده بود مصوب کردیم.


دولت در ماده ۱۷ آئین نامه به بودجه برای اقامه نماز عنایت داشته و توصیه می کنم دستگاهها برای امر نماز امکانات مخصوص بگذارند.

در آئین‌نامه، مسئول شورای اقامه نماز دستگاهها بالاترین مقام دستگاه مصوب شده که برای همه این عزیزان توفیق است باید قدر بدانند.


نماینده رئیس جمهور در بحثنماز تعیین شده است.

خوشبختانه ستاد نماز با همکاری دستگاهها و با نظارت نماینده رییس جمهور از اسناد بالادستی، پیام‌های مقام معظم‌رهبری، آیین نامه ها و وظایف ذاتی دستگاهها، وظایف هر دستگاه را تعیین کرده و بصورت تفاهم نامه امضاء می‌نمایند. توصیه می‌کنم همه عزیزان با حساسیت بیشتر و توفیق زیادتر پیگیری نمایند تا قبل از پایان هر سال به دستگاهها ابلاغ و مجموعه‌های استانی به وظیفه خود عمل نمایند.
ما هرساله در هیات دولت وقتی را برای بحثنماز و مصوبات آن می گذاریم و برای تقویت کار جلسه‌ای خواهیم داشت. از جناب آقای میرزایی دبیر هیأت دولت می‌خواهم که پیگیری فرمایند.


البته توفیقی است اکنون که نماز جماعت در ادارات و نهادهای مختلف برگزار می‌شود مدیران و مسئولین از این توفیق استفاده کنند و با حضور خودشان موجب دلگرمی و انگیزه دیگران گردند. یقیناً استانداران و ائمه جمعه و جماعات و ستادهای نماز مرکز و استانها با همدلی و مشارکت خود می‌توانند به تقویت نماز کمک کنند.


دوام توفیقات شما یاوران نماز را از درگاه خداوند متعال مسئلت دارم و از جناب قرائتی و همه دست‌اندرکاران این امر مهم تشکر می‌کنم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز