خبرگزاری کار ایران

روحانی در همایش تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود: / ۲ /

دنیای سیاست نه عصای موسی دارد ونه معجزه

asdasd
کد خبر : ۱۹۴۴۰۴

هر چند ما نسبت به پایه پولی توجه خواهیم داشت تا کنترل شده باشد ولی درعین حال باید مهار تورم ادامه یابد تا سیاستهای خروج از رکود را هم دنبال کنیم.

رییس جمهور با بیان اینکه ارث‌هایی از سال‌های گذشته رسیده و از دولت مظلوم‌تر؛ ملت مظلوم و نجیب ایران است که بار سنگین تورم را تحمل کرده است، گفت: به حول و قوه الهی قادریم مشکلات را یکی پس از دیگری حل کنیم و البته دنیای سیاست نه عصای موسی دارد ونه معجزه و نه درهایش برای همیشه بسته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در همایش تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود گفت: بسیاری از آنچه به عنوان مشکل اقتصادی وارثش هستیم، ارثتحمیلی بر ماست. در بحثتورم نیز این چنین است.

وی ادامه داد: اگر دست ما بی‌محابا در کیسه بانک مرکزی باشد و هر آن‌گاه که تصمیم گرفتیم به بانک مرکزی و رئیسش دستور دهیم تا از افزایش پایه پولی استفاده کند و مشکلات ریالی ما را در هر کجا که خواستیم تامین کند، ‌ آن روز، روز قشنگی است ولی فردایش روز سیاهی خواهد بود.

رئیس شورای عالی اقتصاد با اشاره به ساخت مسکن مهر در دولت قبل اظهار داشت: ۴۰ هزار میلیارد تومان از همین کیسه که حس می‌کنم کمتر دستی به آن رفته و نسوخته باشد از بانک مرکزی گرفتند و مسکن مهر ساختند و بیش از ۸۰ درصد پایه پولی را افزایش دادند و آثار آن تورم بالای ۳۰ و ۴۰ درصد بود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت یازدهم، دولت مظلومی است، تصریح کرد: ارث‌هایی از سال‌های گذشته رسیده و از دولت مظلوم‌تر؛ ملت مظلوم و نجیب ایران است که بار سنگین تورم را تحمل کرده است.

روحانی با بیان اینکه اینجا جمع شده‌ایم تا از امید و آینده بسیار روشن سخن بگوییم و نه از گذشته، یادآور شد: به حول و قوه الهی قادریم مشکلات را یکی پس از دیگری حل کنیم و البته دنیای سیاست نه عصای موسی دارد ونه معجزه و نه درهایش برای همیشه بسته است.

وی افزود: باید همفکری و تدبیر کنیم و معضلات اقتصادی را یکی پس از دیگری حل و موانع را از پیش پای برداریم. البته برخی از مشکلات برای حل شدن قانون می‌طلبد و به همین دلیل ستاد اقتصادی دولت و کارشناسان دولت در طول ماه‌های گذشته و تقریبا در طول تمام روزهای ماه رمضان همین بحثرا دنبال می‌کند.

رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید براینکه پس از آنکه توانستیم با قدم‌های استوار به تورم مهار بزنیم، خاطر نشان کرد: سیر صعودی سریع تورم را هم مهار و هم کاهش دادیم. در طول یکسال گذشته تورم ماهانه ما ۱.۱۴ بوده و این نشان می دهد از تورم ۵،۴، ۴.۵، ۵.۶ به تورم ماهانه ۱.۱۴ آمده‌ایم.

رئیس شورای عالی اقتصاد با یادآوری اینکه از آغاز به کار دولت قول دادیم تورم را در پایان سال ۹۲ به ۳۵ درصد برسانیم، ابراز داشت: البته تورم پایان سال ۹۲ از این رقم هم کمتر شد و همان وقت قول دادیم تورم سال ۹۳، به ۲۵درصد برسد و امروز خوشحالیم طبق محاسبات وپیش‌بینی ها در پایان سال ۹۳، رقم تورمی ما به مراتب کمتر از ۲۵درصد خواهد بود و رقم دقیقش را در آینده اعلام می‌کنم.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت‌هایی بوده‌اند که تورم را برای یکی، دو سال مهار کرده‌اند اما بعد این مسئله ازدستشان خارج شده است، عنوان کرد: ما هم از این آسیب مصون نیستیم و اگر حواسمان جمع نباشد دچار این آسیب می شویم. دولت مصمم به مهار تورم تا روزی است که تورم به عدد یک رقمی برسد.

روحانی تاکید کرد: برنامه دولت این است که تا سال ۹۵ شاهد تورم یک رقمی باشیم.

رئیس شورای عالی اقتصاد با اشاره به برخی از نامه‌ها ونقدهایی که از سوی کارشناسان به برنامه‌های اقتصادی دولت می‌شود، بیان کرد: هم از اساتید وکارشناسانی که نقد و اظهار نظر می‌کنند وگاهی نامه سرگشاده می‌نویسند، تشکر می‌کنم. آنها در هر مسئله اقتصادی اظهار نظر کردند و این جای امید است و سر تعظیم فرود می‌آوریم که هر چه می‌فهمند با خلوص در اختیار دولت قرار می‌دهند.

رئیس دولت یازدهم اضافه کرد: خیلی‌ها در این نامه‌ها نوشته‌اند که یکی از اشتباهات دولت یازدهم این است که همه توانش را برای مهار تورم گذاشته و رکود خطرناک‌تر است. اصل حرف درست است اما در جایی که تورمش ۴۵ درصد است و هیچ امید و روزنه‌ای برای آینده روشن‌تر نیست دیگر آنجا، جای سرمایه‌گذاری نخواهد بود. سرمایه‌گذاری که ثبات را نمی‌بیند، دیگر سرمایه گذاری نمی‌کند و علاوه برآن فشار تورمی هم بر جامعه سخت بود.

روحانی با بیان اینکه اگر تورم مهار نشود، قدرت خرید از کجا می‌آید؟ گفت: پس ناچار شدیم ضمن آگاهی به مسئله رکود، شروع کارمان از تورم باشد اعلام می‌کنیم مهار تورم ما ادامه خواهد داشت و شاید شما بگویید این کار، کار سختی است و جمع تضادین است اما ما این کار را انجام می‌دهیم.

وی با تاکید براینکه قبول ندارم سیاست‌های ما انقباظی است، اظهار داشت: نقدینگی خلاف این مسئله را نشان می‌دهد. هر چند ما نسبت به پایه پولی توجه خواهیم داشت تا کنترل شده باشد ولی درعین حال باید مهار تورم ادامه یابد تا سیاستهای خروج از رکود را هم دنبال کنیم.

رئیس شورای عالی اقتصاد با بیان اینکه وقتی بحثخروج از رکود پیش می‌آید، می‌گویند باید تقاضا را تحریک کنیم و این تحریک به سیاست‌های انبساطی است و بانک‌ها تسهیلات را در اختیار تولیدگران قرار دهند، یادآور شد: می‌پرسم بانکها از کجا بیاورند؟ می‌گویند از بانک مرکزی. من به این معتقد نیستم که پایه پولی بالا رود تا تقاضا ایجاد شود و براین اساس تولید ایجادکنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز