خبرگزاری کار ایران

رحمانی فضلی در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح کرد:

دعوت از بخش خصوص جهت همکاری در زمینه نگهداری معتادان متجاهر

asdasd
کد خبر : ۱۷۸۸۴۶

واحدهای کوچک اگر بتوانند برای کسانی که پاک می‌شوند زمینه ایجادمهارت‌های لازم و اشتغال را فراهم کنند به تناسب آن به آنها کمک خواهیم کرد. / راه حل اساسی دیگر برای عدم بازگشت معتادین، جامعه‌پذیر کردن این افراد است و ما باید کاری کنیم که این افراد به شغل قبلی خود برگردند آنچنان که این کار در حال حاضر در سیستم اداری ما صورت می‌گیرد و چنانچه مشخص شود که فردی واقعا پاک شده ما مجوز بازگشت به کار وی را صادر خواهیم کرد.

وزیر کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با سپردن وظیفه جمع‌آوری و نگهداری معتادان متجاهر به NGO ها نیز گفت: ما در سال جاری تصمیم گرفتیم که بخش خصوصی را در رابطه با این موضوع به همکاری دعوت کنیم و از ظرفیت‌های این بخش نیز استفاده خواهیم کرد و هم اکنون نیز ۸۹ درصد معتادین در مراکز بخش خصوصی درمان می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در یکصد و بیست و هشتمین جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به جلسه امروز ستاد مبارزه با مواد مخدر که با حضور وزرای بهداشت، کار و رفاه اجتماعی، ورزش و جوانان، آموزش و پرورش و دستگاه‌های مربوط و نماینده دادستانی و فرمانده نیروی انتظامی و سایر مسئولین برگزار شد گفت: در این جلسه موضوعاتی از قبیل تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی موضوع ماده ۱۶ در خصوص بحثجمع‌‌آوری معتادین متجاهر و ارتقای اصلاح ساختار همه دستگاه‌های اجرایی در خصوص مبارزه با مواد مخدر مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر کشور ادامه داد: همه دستگا‌ه‌های اجرایی در خصوص مبارزه با مواد مخدر باید دفتری را در رابطه با این موضوع تخصیص دهند که به صورت متمرکز و تخصصی به این موضوع رسیدگی شود.

وی همچنین از تصویب سند جامع حمایت‌‌‌‌‌‌‌‌های اجتماعی خبر داد و افزود: درخصوص سند پیشگیری نیز بعد از اجرا احساس شد که برخی از مواد آن باید اصلاح شود و برخی از مصوبات باید به آن اضافه گردد.
رحمانی فضلی در خصوص صدور مجوز برای مراکز درمانی توضیح داد: مقرر شد طی مصوبه ای وزارت بهداشت مسئولیت اصلی را در زمینه بهداشتی این موضوع به عهده داشته باشد.

وی گفت: همکاری مشترک بین کشورها برای تعقیب قاچاقچیان در عرصه بین المللی موضوع دیگری بود که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت و مجموعه مصوبات نیز با رویکرد مثبت اعضای ستاد انجام شد و قطعا می تواند در پیشبرد اهداف مبارزه با مواد مخدر کمک شایانی داشته باشد.
وزیر کشور در ادامه این نشست در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص دیدگاه وزارت کشور به قانون حجاب و عفاف اظهار داشت: قانون عفاف وحجاب در سالهای گذشته در شوراهای اجتماعی مطرح شد و با فراز و فرودهایی مورد توجه بوده و همچنین از زمانی که دولت تدبیر وامید متولی این امر شده ما جلسات شورای اجتماعی را به صورت مستمر برگزار کردیم و مصوباتی نیز در این خصوص داشته ایم که آن‌ها را به طور جدی پیگیری می کنیم.

رحمانی فضلی ادامه داد: برای همه دستگاهها بازرسی برای نظارت بر عفاف و حجاب گذاشته شده و در عرصه اجتماعی نیروی انتظامی به صورت مستمر و هوشمندانه این موضوع را پیگیری می کند و تلاش ما بر این است که این موضوع بدون اینکه رسانه ای و تبلیغاتی شود مورد پیگیری قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: دولت از ۴ ماه قبل برای فصل تابستان و استفاده از دریا و مسائلی مربوط به جلوگیری از غرق شدگی و همچنین مباحثارزشی برنامه ریزی کرده و همه استانها را موظف کردیم که به طور جدی این مسائل را مد نظر قرار دهند.

رحمانی فضلی تاکید کرد: ما زمانی میتوانیم دررابطه با مسئله عفاف و حجاب موفق باشیم که مردم وارد صحنه شوند و برای خود و خانواده خود احساس مسئولیت کنند.

وزیر کشور در پاسخ به سوال دیگری در خصوص برنامه دولت برای برخورد با خرده‌فروشان مواد مخدر، اظهار داشت: بیش از ۷۰ درصد معتادان به امر توزیع مواد مخدر هم اشتغال دارند لذا موضوع خرده فروشان موضوع بسیار مهمی است و این موضوع در دستور کار جدی ستاد قرار گرفت و با بررسی‌هایی که صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که رابطه مستقیمی بین بحثمواد مخدر و سرقت وجود دارد.

وزیر کشور در ادامه توضیحات خود از طرح جمع‌آوری معتادین متجاهر از سطح خیابان‌ها خبر داد و خاطرنشان کرد: هم زمان بااجرای این طرح در برخی استان‌هاجرایمی همچون سرقت ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد و این نشان‌دهنده این است که بین مواد مخدر و ناهنجاری‌های اجتماعی ارتباط مستقیمی وجود دارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در رابطه با سپردن وظیفه جمع‌آوری و نگهداری معتادان متجاهر به NGO ها نیز گفت: ما در سال جاری تصمیم گرفتیم که بخش خصوصی را در رابطه با این موضوع به همکاری دعوت کنیم و از ظرفیت‌های این بخش نیز استفاده خواهیم کرد و هم اکنون نیز ۸۹ درصد معتادین در مراکز بخش خصوصی درمان می‌شوند.

رحمانی فضلی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه ستاد مبارزه با مواد مخدر چه برنامه‌ای برای بازگشت دائمی معتادین دارد، با تاکید بر اینکه بحثپاک ماندن برای معتادین موضوع بسیار مهمی است، یادآور شد: در دنیا تنها ۳۰ درصد افرادی که پاک شده اند، به طور دائم پاک می‌مانند و بقیه به اعتیاد برمی‌گردند و در کشور ما نیز حدود ۲۰ درصد معتادین پاک می‌مانند و مابقی معمولا دوباره به اعتیاد برمی‌گردند.

وی ادامه داد: لازم است که برای جلوگیری از بازگشت معتادین به اعتیاد از روانشناسان و مددکاران اجتماعی بهره بگیریم که در حال حاضر مراکز درمانی ما نیز از طریق مددکاران و روانشناسان مجرب حمایت می‌شوند. راه حل اساسی دیگر برای عدم بازگشت معتادین، جامعه‌پذیر کردن این افراد است و ما باید کاری کنیم که این افراد به شغل قبلی خود برگردند آنچنان که این کار در حال حاضر در سیستم اداری ما صورت می‌گیرد و چنانچه مشخص شود که فردی واقعا پاک شده ما مجوز بازگشت به کار وی را صادر خواهیم کرد.

رحمانی فضلی همچنین از ایجاد صندوقی در جهت کمک‌های درمانی به معتادان در کنار آموزش مهارت شغلی به آنها خبر داد.

وزیر کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه انتظاری از سازمان های مالی و کشورهای خارجی دارید ضمن اشاره به اجلاس اخیری که با حضور کشورهای عضو مبارزه با مواد مخدر برگزار شد تاکید کرد: همه دنیا این واقعیت را قبول دارند که ایران کشوری است که که با قدرت در برابر مواد مخدر و ترانزیت آن ایستاده است که بر این اساس ما ۱۲ هزار جانباز و ۱۷۰۰ شهید برای مبارزه با مواد مخدر داشته ایم و این در حالی است که جامعه بین‌المللی در رابطه با مبارزه با مواد مخدر نقش موثری را ایفا نکرده است.

وی ادامه داد: درخواست ما از مجامع بین‌المللی و جامعه بین‌‌المللی این است که با دادن اطلاعات لازم در رابطه با این موضوع به ایران کمک کند که بتواند نقش موثرتری در مبارزه با مواد مخدر ایفا کند.

رحمانی فضلی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص سیاست های تشویقی دولت برای کارگاه‌های خصوصی که اقدام به به‌کارگیری معتادان ترک کرده می‌کنند، گفت: واحدهای کوچک اگر بتوانند برای کسانی که پاک می‌شوند زمینه ایجادمهارت‌های لازم و اشتغال را فراهم کنند به تناسب آن به آنها کمک خواهیم کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز