خبرگزاری کار ایران

رییس‌جمهور در دانشگاه شهید بهشتی: / ۴ /

در گزارش ۱۰۰ روزه فقط ۳-۲ آمار بود

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۸۶۷

اینکه گفتم امسال ۷.۲ میلیون تن باید گندم بخریم ناراحت‌کننده است؟ چکار کنیم؟ به مردم اعلام کنیم نان نخورند / مار نیز برای رئیس‌جمهور نبوده من آن را از مرکز آماری نقل می‌کنم که رئیس آن از دولت قبل تا امروز عوض نشده است یک آمار هم خزانه به من داده است که رئیس آن نیز از قبل حضور دارد.

رییس‌جمهور در پاسخ به این سؤال که چرا گزارش ۱۰۰ روزه دولت تنها تخریب دولت قبل بود، گفت: من از ابتدا به مردم وعده دادم که در ۱۰۰ روز اول کار دولت دو مسئله را خواهم گفت اول اینکه چه دولتی را تحویل گرفتم و دیگر اینکه در طول ۱۰۰ روز چه اقداماتی اتخاذ شده است. تعبیر تخریب برای این گزارش درست نیست، ما تنها دو سه آمار بازگو کردیم که آنها انقدر ناراحت شدند. آمار نیز برای رئیس‌جمهور نبوده من آن را از مرکز آماری نقل می‌کنم که رئیس آن از دولت قبل تا امروز عوض نشده است یک آمار هم خزانه به من داده است که رئیس آن نیز از قبل حضور دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی پس از سخنرانی در جمع دانشجویان در تالار ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی به تعدادی از سوالات دانشجویان پاسخ گفت.

روحانی در پاسخ به این سوال که دولت در کنار تاکید بر اقتصاد و سیاست خارجی به نظام علمی تا چه میزان توجه خواهد کرد، گفت: حتماً این مسئله در او لو یت ماست. حتی سیاست های خارجی و اقتصاد نیز باید متکی به علم باشد چرا تعامل داشتن در دنیا بدون علم امکان پذیر نیست. شکی نیست که فر هنگ الویت اول است، علم و دانش اولویت اول ماست، اما اگر می بینیم در صد روز اول بیشتر بحثاقتصاد و سیاست خارجی مطرح بود، به دلیل این که مشکلات در این عرصه بیشتر بود و خواست مردم نیز همین بود. شعار دولت از اول این بود که معظلات اقتصادی را برطرف کند و به وعده خود عمل کرده است.

روحانی در پاسخ به شعار «فضای امنیتی نمی خواهیم» گفت: کلیت این حرف را حتماً قبول داریم و می دانیم که علم و دانش و تحقیق در پایه دوربین و دور باش موثر نمی باشد، بنابراین باید فضای علمی ما آزاد باشد و ازادی آکادمیک مورد مراعات همه قرار گیرد. در ا ین فضا حتماً تولیدعلم بهتر حاصل می شود، اما باید حواسمان باشد به آرمانها و ارزشهای مان در چارچوب قا نون اساسی احترام بگذاریم.

وی در پاسخ به این سوال که پس از چهار ماه چه اقدامتی در راستای ترمیم جایگاه دانشجو شده انجام شده است، گفت: فکر می کنم همه تلاش دولت بر این بوده که فضای دانشگاه آرام باشد. تشکلهای دانشگاهی باید برای فعالیت آزاد باشند. تلاش دولت بر این نیست که نهاد علم را در اختیار بگیرد، بلکه می خواهد اداره دانشگاه بر عهده هیات امنا و اساتید باشد و وزراء تنها هماهنگ کننده باشند.

رئیس جمهور افزود: بزرگترین نگرانی برای دولت در سال آینده اشتغال بیش از ۴ میلیون دانشجو است که شرکتهای دانش بنیان و اتصال آن با بخش تولید در این زمینه موثر خواهد بود.

روحانی همچنین در پاسخ به این سوال که برای آگاه کردن مخالفین داخلی در عرصه سیاست خارجی چه اقداماتی خواهید دا، گفت: راه این کار بیان کردن و تشریح کردن و آثار سیاست خارجی است. تنها دولت مسئول نیست، شما دانشجویان و صاحب نظران باید در این زمینه واقعیت ها را به مردم بگویید که توافقنامه کوتاه‌مدت اولیه چه گره‌هایی را باز می‌کند، حتی در بحثدانشگاه نیز گشایش‌هایی ایجاد کرده است. ضمن اینکه همه حقوق مسلم و اصولی که حق مسلم مردم است مورد مراعات قرار داده و می‌دهیم از خط قرمزها نیز عبور نکرده و نمی‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه دانشجویان و فرهیختگان باید آثار سیاست‌های دولت در عرصه خارجی را برای مردم بیان کنند، گفت: شرایط جهانی برای فعالیت‌ کارآفرینان ما در بخش تولید و خدمات از دیروز مهیاتر شده است و تأثیرگذاری جمهوری اسلامی در مسائل منطقه بیشتر احساس می‌شود. امروز چهره و صدای جمهوری اسلامی به گونه‌ای به جهان معرفی می‌شود که به مراتب برتر از ماه‌ها و سال‌های قبل است. این از سیاست دولت تدبیر وامیداست.

روحانی در پاسخ به سؤال یکی دیگر از دانشجویان مبنی بر اینکه برای جلوگیری از خروج بیشتر نخبگان فکری از کشور چه تلاشی خواهید کرد، گفت: در چند هفته پیش در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارشی توسط دکتر ستاری در این مورد با آمار و ارقام ارائه شد. البته میزان خروج تعدادی از نخبگان از کشور تا حدی قابل قبول است و در همه دنیا این تبادل وجود دارد، اما از حد که تجاوز کند باید علل آن را بررسی کرد.

وی با اشاره به اینکه در اینجا برخی نخبگان فضا برای فعالیت خود نمی‌بینند، گفت: باید فضای لازم را برای آنها ایجاد کنیم. شرکت‌های دانش بنیان بخشی از این مشکل را حل می‌کند. در دانشگاه باید جو لازم را ایجاد کرد چرا که دانشگاه فقط محل علم و سیاست نیست. بلکه اخلاق نیز باید به همراه فرهنگ در آن توسعه پیدا کند. برخی نیز فضا را در اینجا برای زندگی بهتر نمی‌دانند. بنابراین باید احساس مسئولیت به ملت و وطن را در آنها تقویت کنیم، تا حاضر شوند با رفاه کمتر و برای ملت خود بمانند و آنها که رفته‌اند بازگردند.

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سؤال که چرا گزارش ۱۰۰ روزه دولت تنها تخریب دولت قبل بود، گفت: من از ابتدا به مردم وعده دادم که در ۱۰۰ روز اول کار دولت دو مسئله را خواهم گفت اول اینکه چه دولتی را تحویل گرفتم و دیگر اینکه در طول ۱۰۰ روز چه اقداماتی اتخاذ شده است. تعبیر تخریب برای این گزارش درست نیست، ما تنها دو سه آمار بازگو کردیم که آنها انقدر ناراحت شدند. آمار نیز برای رئیس‌جمهور نبوده من آن را از مرکز آماری نقل می‌کنم که رئیس آن از دولت قبل تا امروز عوض نشده است یک آمار هم خزانه به من داده است که رئیس آن نیز از قبل حضور دارد.

وی افزود: اگر من گفتم رشد اقتصادی ما. منفی ۵.۸ بوده کسی نباید از این مسئله بدش بیاید. اگر گفتم دولت قبل بدهی بزرگی جا گذاشته و رفته کسی نباید ناراحت شود. من تنها سه رقم این بدهی‌ها را گفتم، مابقی را بازگو نکردم اینکه گفتم امسال ۷.۲ میلیون تن باید گندم بخریم ناراحت‌کننده است؟ چکار کنیم؟ به مردم اعلام کنیم نان نخورند.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه من به عنوان امین مردم باید مشکلات کشور را به مردم بگویم، گفت: قضاوت‌کننده اصلی مردم هستند. همه آنهایی که تند حرف می‌زنند دیدند که در نظرسنجی مردم چه گفتند. دولت در همین ۱۰۰ روز بودجه سال ۹۲ را اصلاح کرد که هنوز از مجلس برنگشته است. عجله امروز من هم برای این است که بودجه سال ۹۳ را نهایی کنم.

روحانی با بیان اینکه امروز می‌خواهیم برای اولین بار بودجه را طبق قانون تا ۱۵ آذر ماه به مجلس تقدیم کنیم، گفت: اگر ۱۵ آذر روز جمعه نبود همان روز بودجه را می‌دادیم. ما از غروب ۱۴ آذر برای تقدیم بودجه به مجلس اعلام آمادگی کردیم. اما مجلس گفت در اولین فرصت کاری مجلس آن را ارائه کنیم. بنابراین ما یکشنبه صبح آمادگی این کار را داریم. نکند اینکه ما می‌خواهیم ۱۵ آذر بودجه را سر وقت به مجلس بدهیم باز هم تخریب دولت قبل تلقی می‌شود.

رئیس جمهور در پایان در پاسخ به فریاد روحانی متشکریم حاضران در سالن گفت: جلسه امروز آنقدر خوب و عالی بود که هم بنده و هم شما را برای نشست دیگر تشویق کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز