خبرگزاری کار ایران

معاون اول رییس‌جمهور:

حمایت از نخبگان سیاست قطعی دولت است

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۳۸۶

امیدواریم که دولت با گشایشی که در امور اقتصادی ایجاد خواهد شد بتواند حمایت‌های هرچه بیشتری را از شرکتهای دانش بنیان به عمل آورد.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه سیاست قطعی دولت یازدهم حمایت از توسعه علم و فناوری است گفت: دولت تدبیر و امید در این مسیر به هر میزان که لازم باشد از دانشمندان، نخبگان و شرکتهای دانش بنیان حمایت می‌کند.
به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز –شنبه - در چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی علم تا عمل که در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد، با تاکید بر لزوم توسعه علم و فناوری اظهار داشت: امروز در جهان، محور توسعه، علم و فناوری است و ما نیز باید این امر را بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم تا ایران از قافله پیشرفت و توسعه عقب نماند.
وی افزود: ایران در موقعیتی است که می‌تواند در برخی از زمینه‌ها و رشته‌های علمی حرفهایی در سطح بین الملل داشته باشد و بعنوان کشوری پیشگام مطرح شود که در این خصوص دانشمندان و نخبگان کشور اقدامات قابل تقدیری انجام داده‌اند.
معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دکتر روحانی در جلسات هیات وزیران با قاطعیت بر استفاده از نخبگان در همه سطوح مدیریتی تاکید دارد، خاطر نشان کرد: امیدواریم که دولت با گشایشی که در امور اقتصادی ایجاد خواهد شد بتواند حمایت‌های هرچه بیشتری را از شرکتهای دانش بنیان به عمل آورد.
وی افزود: مهم‌ترین تدبیر دولت در مقطع فعلی بازگرداندن امید به مردم و نخبگان جامعه است و از نخبگان نیز انتظار می‌رود دولت را برای رفع موانع و عبور از شرایط فعلی یاری کنند.
معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: ما نخبگان را با هر جهت گیری سیاسی، سرمایه کشور می‌دانیم و دولت وظیفه خود می‌داند آنان را مورد توجه و حمایت قرار داده و از ایشان در نظام مدیریتی کشور استفاده کند.
جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود اتکاء کشور به درآمدهای حاصل از فروش نفت را یکی از موانع پیشرفت کشور برشمرد و گفت: در برخی مواقع که درآمدهای نفتی افزایش یافته و همه انتظار داشته‌اند که تغییری اساسی در زندگی مردم و توسعه کشور ایجاد شود، ارزیابی‌ها نشان داده که نه تنها تغییری ایجاد نشده بلکه بخش قابل توجهی از دستاوردهای گذشته کشور نیز آسیب جدی دیده است.
معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: از این روی سیاستی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند و در برنامه پنج ساله نیز به آن توجه شده، کاهش اتکاء به درآمدهای نفتی و حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان است که آینده کشور به آن وابسته است.
وی با بیان اینکه کشور در شرایط فعلی از نظر اقتصادی از وضعیت مناسبی برخوردار نیست، تصریح کرد: این سخن دولت نیست و همه مردم نیز این وضعیت را احساس می‌کنند.
معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: دلیل شرایط نامساعد اقتصادی کشور از دیدگاه صاحبنظران، ناشی از مشکلات تحریمهای ظالمانه است که کشور را از فرصت‌ها و منابع خود دور نگهداشته است و بخش دیگر آن نیز بخاطر سیاستهای غیرعلمی و شتابزده سالهای گذشته است.
وی افزود: متاسفانه آمار و ارقام رسمی کشور در بخش اقتصاد به خصوص آمار مربوط به سال ۹۱ نگران کننده است و گزارش مرکز آمار ایران در جلسه گذشته شورای عالی اشتغال از میزان بیکاری، یکی از بخشهای نگران کننده این آمارهاست.
جهانگیری با بیان اینکه این وضعیت اقتصادی کشور دولت را بر آن داشت که برای حل این مشکلات وارد عمل شود، تصریح کرد: دولت بنا دارد از طریق دیپلماسی خارجی و تعامل با دنیا، در چارچوب سیاستهایی که مقام معظم رهبری تبیین کرده‌اند و همچنین سیاستهایی که از سالهای قبل مورد تاکید بوده با حکمت، مصلحت و عزت پیش رود تا بتوان تحریم‌ها و مشکلات را از پیش روی برداشت.
معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: امیدوارم گروهی که در این بخش مسئولیت پیدا کرده‌اند با قدرت پیش روند و با اینکه عده‌ای در داخل و خارج نمی‌خواهند این موانع برطرف شود، برای آن‌ها دغدغه و مانع ایجاد نشود.
جهانگیری در ادامه با اشاره به سیاست دیگر دولت برای رفع مشکلات تصریح کرد: علیرغم آمارهای نگران کننده، دولت این اطمینان را به مردم می‌دهد که با اتخاذ سیاستهای متکی بر علم به سمتی پیش خواهیم رفت که بتوانیم از شرایط فعلی عبور کنیم.
وی افزود: این دولت اصرار دارد در همه زمینه‌های اقتصادی برای عبور از شرایط فعلی، سیاستهای علمی تدوین کند و در مرحله نخست نسبت به کاهش تورم و در مراحل بعدی به ایجاد اشتغال و زمینه سازی برای رفاه مردم اقدام کند.
جهانگیری ادامه داد: دولت تدبیر و امید به پشتوانه ملت و اتکا به نخبگان و دانشمندان قادر است این شرایط را تغییر دهد و وضعیت مطلوبی را در کشور حاکم نماید.
وی بازگرداندن ثبات به اقتصاد کشور را یکی از اولویتهای مهم دولت برشمرد و گفت: دولت به دنبال آن است که اقتصاد را از حالت شوک خارج کند و با کاهش تورم ثبات را به وضعیت اقتصادی کشور بازگرداند.
جهانگیری خاطرنشان کرد: دولت در مراحل بعدی به دنبال متوقف کردن شاخصهای منفی است و پس از آن تلاش می‌کند این شاخص‌ها در جهت مثبت حرکت کند
وی همچنین از اهتمام دولت برای بسترسازی لازم برای حضور بخش خصوصی خبر داد و گفت: دولت قصد دارد شرایطی را فراهم کند تا بخش خصوصی بتواند بیش از گذشته به فعالیتهای خود ادامه دهد.
معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید حمایت از شرکتهای دانش بنیان را به عنوان یک اولویت مهم در دستور کار خود قرار دهیم، گفت: یکی از موضوعاتی که بسیار اهمیت دارد و در نمایشگاه علم تاعمل نیز به آن توجه شده، چرخه کامل تبدیل ایده به کالای قابل مصرف است که باید تلاش کنیم ایده‌ها و فناوری‌ها به تولید انبوه برسند.
جهانگیری اضافه کرد: الزامی نیست که هر کس تولید علم می‌کند خودش باید سرمایه گذاری نماید، چرا که در کشورهای دیگر شرکتهایی وجود دارند که فناوری‌های روز را به سرمایه گذاران معرفی می‌کنند و مجوزهای لازم را نیز برای انبوه سازی اخذ می‌کنند.
وی افزود: برای تبدیل ایده به کالا حلقه‌های لازم باید به یکدیگر متصل باشند و سرمایه گذارانی که به دنبال پروژه‌های اقتصادی هستند باید بتوانند از طرح‌ها و فناوری‌های جدید مطلع شوند.
معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ثروت زایی از علم و فناوری باید یکی از سیاستهای شرکتهای دانش بنیان باشد گفت: تولید کالا و خدمات دانش بنیان و در ‌‌نهایت صدور آن به دیگر کشور‌ها باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
جهانگیری با اشاره به جمعیت رو به افزایش نسل جوان تحصیل کرده و در حال تحصیل تصریح کرد: اینکه جوانان یک کشور در حال طی کردن مدارج علمی باشند یک فرصت محسوب می‌شود که باید با ایجاد فرصتهای شغلی از آن استفاده شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز