خبرگزاری کار ایران

امین‌زاده:

جامعه ما نیازمند توضیح‌المسائل حقوقی شهروندی است

کد خبر : ۱۱۱۵۶۹

ضرورت اطلاع‌رسانی حقوق شهروندی در کنار اسناد بالادستی از نیازهای ضروری جامعه بوده و باید به موضوع حقوق شهروندی در اسناد پایین دستی نیز توجه شود.

معاون حقوقی رییس‌جمهور گفت: امروز جامعه ما نیاز به توضیح‌المسائل حقوق شهروندی دارد و هدف ما از تدوین سند جامع حقوق شهروندی، آگاهی مردم از حقوق خودشان است.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، الهام امین‌زاده معاون حقوقی رییس‌جمهور در نشست هم اندیشی تدوین سند جامع حقوق شهروندی که در ساختمان مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، اظهارداشت: آقای روحانی در طول تبلیغات دوران انتخابات به مردم قول داد که سند و منشور جامع حقوق شهروندی را تدوین کند و امروز این مسئولیت را به عهده معاونت حقوقی رییس‌جمهور سپرده است که البته در این راه مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری نیز این معاونت را همراهی خواهد کرد.

معاون حقوقی رییس‌جمهور با اشاره به اینکه حقوق شهروندی شامل همه اقشار جامعه می شود، تصریح‌کرد: در روند تدوین سند جامع حقوق شهروندی علاوه بر اینکه باید با نخبگان علمی، اساتید دانشگاهی، جامعه مدنی و احزاب مختلف مشورت کرده و نظرخواهی کنیم، بلکه همه شهروندان نیز برای هر چه بهتر انجام شدن تدوین این سند در سطوح و گروه‌های مختلف باید نظر خود را ارائه دهند تا مبادا بخشی از جامعه در این راه نادیده گرفته شود.

امین‌زاده با بیان اینکه تاکنون اقدامات زیادی در خصوص حقوق شهروندی صورت گرفته است، افزود: حقوق شهروندی، مفهومی سهل و ممتنع است و در بسیاری موارد در این خصوص صحبت می‌شود؛ بنابراین این سند حجم وسیعی از حقوق مالی، بهداشتی، کارگران، جوامع مدنی، احزاب و… را شامل می‌شود.

معاون حقوقی رییس‌جمهور گفت: هدف از ایجاد این سند، مطلع کردن مردم از حقوق‌شان است چراکه هنوز نظامی نداریم که بتواند مردم را از حقوق خود به طور شفاف و جامع مطلع کند.

امین‌زاده با اشاره به جایگاه حقوق شهروندی در دین اسلام خاطرنشان کرد: ضرورت اطلاع‌رسانی حقوق شهروندی در کنار اسناد بالادستی از نیازهای ضروری جامعه بوده و باید به موضوع حقوق شهروندی در اسناد پایین دستی نیز توجه شود.

وی با بیان اینکه در خصوص تدوین این سند با سایر وزارتخانه‌ها مکاتباتی داشته‌ایم و خواستار ارائه نظرات آنها در این خصوص شده‌ایم، گفت: ما می‌خواهیم صاحبنظران در کنار اطلاع‌رسانی اگر خلاء قانونی در خصوص حقوق شهروندی وجود دارد پیشنهادات لازم را ارائه دهند.

امین‌زاده خاطرنشان کرد: اگر هر دستگاه و نهادی در کنار کار اجرایی خود آگاهی مردم در خصوص حقوق شهروندی را مد نظر قرار دهد می‌توانیم به نتایج خوبی دست یابیم.

معاون حقوقی رییس‌جمهور با بیان اینکه تدوین حقوق شهروندی در حوزه‌هایی همچون مالیاتی، بهداشتی تنها سبقه سیاسی و تبلیغاتی ندارد، اظهارداشت: تلاش ما در این زمینه بر این است که کمک کنیم تا ایرانی آزاد و عزیز با مردمی سرافراز داشته باشیم که در این راستا در عرصه عملیاتی کردن طرح حقوق شهروندی در کنار اطلاع‌رسانی باید در زمینه پر کردن خلاء‌های قانونی اقدام لازم را به عمل آوریم.

همچنین در این جلسه رییس دانشگاه، اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز به ارائه نظرات خود در زمینه چگونگی تدوین سند حقوق شهروندی پرداختند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز