خبرگزاری کار ایران

رئیس قوه قضائیه کشور خبر داد:

ماموریت به سازمان بازرسی جهت بررسی علل وقوع سیل خوزستان/ نباید خاطره تلخ سیل سال ۹۵ از عدم پرداخت خسارات در ذهن مردم باقی بماند/لزوم بررسی عوامل تشدید سیل از دید مردم

asdasd
کد خبر : ۷۵۲۷۹۶

رئیس قوه قضائیه گفت: به سازمان بازرسی کل کشور ماموریت دادیم که علل سیل خوزستان را به صورت کارشناسی پیگیری کرده و با شنیدن همه صحبتها و دیدن همه جهات نظر آسیب شناسانه مستند و مستدل ارائه دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، سید ابراهیم رئیسی شامگاه پنجشنبه ۲۹ فروردین ماه در جلسه ستاد بحران خوزستان که در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: اگر چه سیل تلخی هایی به همراه داشت و غم انگیز بود، ولی حضور گروه های جهادی، طلاب، بسیجیان، سپاه پاسدران انقلاب اسلامی، ارتش جمهوری اسلامی، نیروهای انتظامی، مسئولین و مردم جلوه های مثال زدنی از همدلی، همراهی و اخلاص در جهت گره گشایی از زندگی مردم را نشان دادند و در حوزه امداد و نجات، اقدامات ارزشمندی انجام شده که باید از آنها تشکر کرد.

وی افزود: مساله بازسازی، عادی شدن زندگی مردم و پرداخت خسارت های آنان بسیار مهم است و در جلسه رؤسای سه قوه نیز مطرح شد که مانند حادثه تلخ سیل سال ۹۵ خاطره بدی از پرداخت خسارات در ذهن مردم باقی نماند، اگر چه طبیعتا  همه خسارت ها قابل جبران نیست، اما با توجه به امکانات موجود جبران خسارت ها باید با سرعت انجام شود.

رئیسی تاکید کرد: همه مسئولین باید بازسازی و برگشت زندگی مردم به حالت عادی را دنبال کنند و فکر می کنم در برخی نقاط، شرایط به گونه ای است که شاید به زودی شرایط عادی شود و مردم به زندگی اولیه خود برگردند.

وی با اشاره به اینکه باید در بحث مدیریت و کنترل حادثه سیل، قابل پیشگیری یا پیش بینی بودن و یا متناسب بودن اقدامات انجام شده بررسی شود، بیان کرد: مدیران باید پس از فروکش کردن بحران، بازنگری در اقدامات انجام شده داشته باشند تا ببینند آیا می شد کار بهتری انجام داد یا خیر؟

رئیس قوه قضائیه با اشاره به این نکته که بررسی اقدامات انجام‌ شده ما را برای حوادث آینده آماده می کند، عنوان کرد: در بازدید از مناطق سیل زده، مردم نکات و عللی را برای بروز گستردگی سیل مطرح کردند که بهتر است این علل بررسی شوند.

رئیسی با بیان اینکه آسیب شناسی کار همه است، تصریح کرد: در خوزستان برکات معنوی و مادی زیادی وجود دارد؛ رودخانه های عظیم، سد، تالاب و دریا موجب بروز وضعیت اکوسیستمی خاصی در این استان شده است. بنایراین، این سوال مطرح می شود که اگر لایروبی ها انجام می گرفت شدت این حادثه  کاهش نمی یافت؟

وی افزود: رسوب گیری که مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام است و به تصویب رهبر انقلاب رسیده و در سال ۸۵ ابلاغ شده وظیفه دستگاه ها در توزیع عادلانه آب تعیین و بر لزوم لایروبی رودخانه های فصلی و دائمی تاکید شده است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه لازم است که دولت و مدیران استان در بخش های مختلف آسیب شناسی کرده و اقدامات خود را بررسی کنند، تاکید کرد: لازم است باز نگاهی به آنچه انجام شده صورت گیرد، تا کنشگر فعال باشیم و نه منفعل، تا بتوانیم پیشگیری ها و پیش بینی های لازم را انجام دهیم.

وی افزود: دلسوزی در همه مدیران وجود دارد، ولی باید نگاه به خوزستان راهبردی باشد. خدا را شاکریم که در خوزستان با این گستره سیلاب، تلفات جانی نداشتیم.

رئیسی با اشاره به اینکه سدهای ساخته شده در استان نشان دهنده اقدامات خوب در زمینه زیرساخت های خوزستان است، تصریح کرد: اقدامات انجام شده خوب است، اما کافی نیست و باید لایروبی سدها و رودخانه ها انجام شود.

رئیس قوه قضائیه گفت: اگر امروز علل این حوادث بررسی نشوند در آینده مجددا باید جلساتی تشکیل دهیم تا تصمیم گرفته شود که چه اقدامی کنیم تا خسارت ها کاهش یابد.

وی خاطرنشان کرد: همکاری با دستگاه های مختلف اجرایی، مجلس شورای اسلامی و دولت  جزو محورهای دستگاه قضائی جهت پیشرفت کار است.

رئیسی بیان کرد: در خصوص آسیب شناسی، به 《سراج》، رئیس سازمان بازرسی کشور ماموریت داده شده است تا برسی علل سیلاب خوزستان را  به صورت کارشناسی پیگیری کند و با شنیدن همه صحبت ها و دیدن همه جهات، نظر آسیب شناسانه و کارشناسانه مستدل و مستند ارائه دهد تا بتوانیم از بروز حوادث آتی جلوگیری کنیم.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه باید برنامه ریزی شود که کمک های مردم به سیل زدگان سامان دهی شود، گفت: این اقدامات، پیامی مبنی بر اینکه در سختی ها در کنار هم هستیم را دارد.

وی ادامه داد: همچنین اقدامات ما پیامی برای دشمن دارد؛ در این روزها که سپاه پاسداران را تروریست اعلام می کنند، در حالی که سپاه پاسداران نیروی خدمت گذاری است که همه معترف به آن هستند در این سیل، خط مقدم کمک به مردم بوده و ارتش و سپاه مانور خدمت را به نمایش گذاشتند. باید به دشمنان پیامی بدهیم که در همه سختی ها در کنار هم هستیم، اما در مشکلات و سختی ها اجازه نخواهیم داد کشور ما دچار آسیب و مشکل شود. شعار ما این است بدون اینکه کمکی از دشمنان بخواهیم می توانیم کشور را با اتکا به خداوند و اعتماد به نفس اداره کنیم.

رئیسی بیان کرد: تصور نشود اگر از کمک های مردمی جلوگیری شد کار ما مختل می شود. اخم و لبخند دشمن در ما تاثیرگذار نیست.

ماموریت به سازمان بازرسی جهت بررسی علل وقوع سیل خوزستان/ نباید خاطره تلخ سیل سال ۹۵ از عدم پرداخت خسارات در ذهن مردم باقی بماند/لزوم بررسی عوامل تشدید سیل از دید مردم

انتهای پیام/
مریم جم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز