خبرگزاری کار ایران

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان:

مدیریت سیلاب عظیم خوزستان بدون تلفات جانی/ برآورد خسارت های سیل بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان است

asdasd
کد خبر : ۷۵۲۷۹۰

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: مجموع کل ظرفیت سدها حدود ۲۲ میلیارد متر مکعب می باشد و حدود ۹۷ درصد مخازن پر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، کیامرث حاجی زاده شامگاه پنجشنبه ۲۹ فروردین ماه در جلسه ستاد مدیریت بحران به ریاست سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه ضمن ارائه گزارش کار سیلاب فروردین ماه خوزستان، اظهار کرد: میانگین بارش از ابتدای سال آبی تاکنون ۵۱۳ میلی‌متر بوده که نسبت به سال قبل ۲۱۲ درصد و نسبت به بلند مدت ۷۰ درصد رشد داشته است.

وی افزود: میزان آورد کل حوزه‌ها از ابتدای سال آبی تاکنون به استان خوزستان بیش از ۳۵ میلیارد متر مکعب است. ورود ۱۳ و نیم میلیارد مترمکعب سیلاب به سدهای استان از ابتدای فروردین ماه( بیش از کل حجم برنامه ریزی سدها) بوده، همچنین وقوع سیلاب با دوره برگشت هزار ساله در حوضه کرخه بوده است.

حاجی زاده ادامه داد: پیک دبی ورودی سد دز نزدیک به ۶ هزار و ۵۷۸ مترمکعب بر ثانیه و در سد کرخه ۸ هزار و ۳۰۰ متر مکعب بر ثانیه و تعدیل رهاسازی متناسب با شرایط پایین دست انجام شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان در خصوص اقدامات صورت گرفته در امر پیشگیری از سیلاب تصریح کرد: بازگشایی خروجی های رودخانه کرخه به سمت تالاب هورالعظیم به منظور تسریع در تخلیه سیلاب، پیگیری احیای فیوز پلاک های طبیعی مانند: کانال های بحره، مالح و کانال محیط زیست، همچنین شناسایی ۵۱۳ نقطه بحرانی و ترمیم و استحکام سیل بند ها از تابستان سال قبل بوده است.

حاجی زاده در خصوص آمادگی برای مدیریت سیلاب خاطرنشان کرد: اقداماتی نظیر تشکیل جلسه کارگروه سیلاب و مخاطرات از آذر ماه ۹۷، راه اندازی مرکز مانیتورینگ مدیریت و کنترل حوادث استان و دریافت ارتباط از دستگاه‌های اجرایی، تشکیل کمیته فنی علمی در مدیریت بحران استان و برگزاری دوره ها و سمینارهای متعدد آموزشی جهت اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران استان و شهرستان‌ها، همچنین فعال نمودن کارگروه های ۱۴ گانه مدیریت بحران الزام به برگزاری جلسات منظم ماهیانه از جمله این اقدامات بوده است.

وی در خصوص اقدامات مقابله با پدیده سیلاب در استان خوزستان، تصریح کرد: اعلام وضعیت فوق العاده در استان خوزستان، تشکیل ۱۴ جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان از ابتدای سال جاری، تأمین حدود ۲۰۰۰ ماشین آلات با کمک و همکاری سپاه و ارتش و دستگاه های اجرایی و همچنین تقسیم کار بین شرکت‌های بزرگ منطقه‌ای ( به عنوان پشتیبان شهرستان ها )، جلوگیری از ورود سیلاب به شهر اهواز( احداث ۲۱ کیلومتر دایک که ظرف ۴۸ ساعت) و جلوگیری از آب‌گرفتگی شهرهای سوسنگرد گوریه، شیبان، رفیع، کوت سیدنعیم و... به وسیله انحراف سیلاب و احداث و ترمیم و تقویت سیل بند ها، اسکان حدود ۱۴۸ هزار نفر از ۴/۱/۹۸ تا کنون در ۹۱ اردوگاه اسکان اضطراری ( در حال حاضر ۱۸ هزار نفر در ۵۸ اردوگاه سکونت دارند) از جمله این اقدامات است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان ادامه داد: تعداد روستاهای آب گرفته شده، ۱۲۱ روستا وتعداد واحد مسکونی آسیب دیده شهری، ۸۰۰ تعداد واحد مسکونی  و ۸۷۰۰ مسکن آسیب دیده روستایی در این سیلاب بوده است.

حاجی زاده در خصوص جابجایی و تخلیه روستاهای در معرض خطر، بیان کرد: ۲۷۴ روستا(به صورت کلی و جزیی) تخلیه شده و در خصوص جابجایی عشایر در معرض خطر پیگیری های لازم انجام گرفته است.

وی در خصوص دیگر اقدامات مقابله با سیلاب، عنوان کرد: انسداد جاده ها و مسیر های خطر آفرین، جاده های ساحلی و نقاط حادثه خیز همچنین جابجایی و اسکان مسافرین نوروزی در مکان های امن، هدایت سیلاب به سمت کانون های ریزگرد و پیگیری تامین نیازهای غذایی و بهداشتی افراد سیل زده و نجات بیش از ۶۰۰۰ نفر گرفتار در سیلاب انجام شده است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان در خصوص جلوگیری از بازگشت فاضلاب به درون شهرها با انجام تمهیدات لازم، تصریح کرد: نصب پمپ و ماشین آلات مکنده فاضلاب، جلوگیری از بازگشت فاضلاب به درون شهرها با انجام تمهیدات لازم و نصب و پمپ و ماشین آلات مکنده فاضلاب از جمله کار هایی بوده که انجام شده است.

وی در ادامه گفت: جلوگیری از خاموشی مراکز حساس مانند پست اصلی برق با اعزام ماشین آلات متعدد انحراف سیلاب قطع برق در شهر صفر و در روستا ها ۵۹ روستا به دلیل آبگرفتگی قطع شد، از دیگر اقدامات مقابله با سیل ستاد بحران استان بوده است.

حاجی زاده در خصوص قطعی  آب در سطح استان بیان کرد: با شروع سیلاب آب ۹۳ مجتمع با ۱۰۸۱ روستا قطع شده بود که در حال حاضر تعداد ۱۱ مجتمع آب روسنایی با حدود ۶۹ روستای تحت پوشش قطع است.

وی با اشاره به اینکه برآورد اولیه خسارات بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان بوده است، تاکید کرد: به لطف الهی و با تلاش شبانه‌روزی، سیلاب با چنین حجمی، بدون تلفات مدیریت شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان در خصوص بازسازی مناطق سیل زده گفت: تشکیل کمیته، نحوه بازگشت روستاییان و تعیین اداره کل امور روستایی به عنوان ناظر و عضویت دستگاه های اجرایی با هدف پاکسازی و بررسی ایمنی و پایداری منازل مسکونی از جمله اقدامات صورت گرفته است.

حاجی زاده ضمن ارائه پیشنهاداتی در حضور رئیس قوه قضاییه عنوان کرد: امیدواریم مقامات قضایی در خصوص جلوگیری از تجاوز به حریم و بستر رودخانه ها کمک کنند.

وی در پایان تاکید کرد: لزوم تسریع در تکمیل سد مخزنی بختیاری، جبران خسارات کشاورزی با استفاده از کمک های بلا عوض تسهیلات کم بهره و استمهال وام ها و حمایت مالی در توسعه بیمه حوادث، تامین اعتبار لایروبی رودخانه ها و ترمیم سیل بند ها، جبران خسارات وارده به بخش های عمرانی، تجهیز ستادهای مدیریت بحران، توسعه طرح های آبخیز داری، توسعه و تجهیز ایستگاه های هواشناسی، مقاوم سازی ساختمان های عمومی ( بیمارستانها ، مدارس، و ...) و بافت های فرسوده و شریان های حیاتی از جمله پیشنهاداتی است که امید است به آنها توجه کافی مبذول داشته شود.

انتهای پیام/
مریم جم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز