خبرگزاری کار ایران

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان تاکید کرد:

لزوم توجه به شروع ساخت سد بختیاری و تخصیص اعتبار لازم برای لایروبی رودخانه های خوزستان

asdasd
کد خبر : ۷۵۲۴۰۶

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: باید از اکنون به فکر شروع مجدد عملیات ساخت سد بختیاری باشیم؛ چرا که اگر این سد با ظرفیت ۵ میلیارد متر مکعب وجود داشت خوزستان با چنین سیلابی مواجه نمی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، کیامرث حاجی زاده عصر امروز چهارشنبه ۲۸ فروردین ماه، در جلسه ای که با حضور مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده و جمعی از مسئولین استانی در سالن جلسات اداره کل بحران برگزار شد، اظهار کرد: سالن مانیتورینگ مدیریت بحران خوزستان منحصر به فردترین سالن مانیتورینگ کشور است که قابلیت دسترسی به اطلاعات 30 دستگاه به صورت آنلاین در این سالن وجود دارد.

وی افزود: در سیلاب اخیر، مردم حرف اول را زدند و پس از آن هم افزایی بین دستگاه های اجرایی بود که حاصل 48 جلسه  شورای مدیریت بحران در استان است.

حاجی زاده با اشاره به اینکه بحران سیل در خوزستان بسیار گسترده بوده، تصریح کرد: بارها تاکید کرده ام که استان خوزستان یک کشور است، این استان جمعیتی نزدیک به 4 میلیون و 800 هزار نفر دارد، 164هزار کیلومتر مربع مساحت، 27 شهرستان، 88 شهر و بیش از 4 هزار روستا دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان ادامه داد: همزمانی 5 مدل آب و هوایی مختلف در خوزستان، در هیچ جای کشور سابقه ندارد و از آنجاییکه همه زیرساخت های خوزستان فرسایشی شده اند و  پس از جنگ هم آن طور که باید به آنها توجه نشده، موجب بروز  مشکلاتی گردیده است.

وی با بیان اینکه اگر کاری در زمینه زیرساخت ها در خوزستان انجام شده  پس از واقعه 25 بهمن 95 صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: زمانیکه بحران گرد و خاک در استان ایجاد شد، رئیس جمهور به همراه هیأت دولت به استان آمد و با تاکید مقام معظم رهبری  بودجه های کلان در بحث زیرساختها به خوزستان داده شد.

حاجی زاده ادامه داد: گردو خاک یکی از بحران های استان خوزستان است؛ سال 96 پنجاه درصد آتش سوزی های کشور مربوط به خوزستان بوده است. بحران خشکسالی در تابستان موجب تنش های بسیاری در آب شرب شد. با همه این بحران ها در 15 آبان کارگروه مقابله با سیلاب را تشکیل دادیم و سیل بندهای شعیبیه را در تابستان ترمیم کردیم.  این در حالی بود که خشکسالی بر استان حاکم بود و امروز می بینیم که سیل بندهای شعیبیه تا دبی 4000 مترمکعب را تحمل کرده و پس از افزایش از این‌میزان دچار مشکل شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به اینکه در سیلاب اخیر، چهار حوضه آبریز استان درگیر است، بیان کرد: آوردِ آبِ هشت استان در سدهای خوزستان جمع می شوند، اگرچه ۳۳ درصد سد کرخه را رسوبات فراگرفته، اما اگر فعالیت ساخت سد بختیاری با ظرفیت ۵ میلیارد متر مکعب  در دولت قبل متوقف نشده بود، امسال با این سیلاب مواجه نبودیم.

وی افزود: پیک آب ورودی به سدهای دز و کرخه در ۱۰۰ سال اخیر بی سابقه بود،. ورودی سد کرخه ۸۵۷۳ متر مکعب بر ثانیه و  ورودی سد دز در حدود ۷ هزار متر مکعب بود، اما مدیریت رها سازی آب به خوبی صورت گرفت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به اینکه همه دستگاه ها پای کار بودند، عنوان کرد: نیروهای مسلح از جمله سپاه، ارتش، بسیج مردمی، نیروی انتظامی و دستگاه های امنیتی به جد کار کردند.

حاجی زاده با بیان اینکه در سازمان مدیریت بحران کشور ساختار منسجمی وجود دارد، بیان کرد: ما در ساختار مدیریت بحران، یک کمیته علمی، آموزشی و فنی داریم که در کشور، بدیع و نو است و 30 نفر از اساتید برجسته کشور در آن عضو هستند و با برگزاری جلساتی منظم، چندین سمینار علمی در خصوص بحران های کشور برگزار کرده اند.

وی با اشاره به اینکه مشکل اصلی ما در استان خوزستان سیلاب بی سابقه است، تاکید کرد: پس از سیلاب بی سابقه عدم لایروبی رودخانه ها طی ۵۰ سال اخیر و انحراف آب از بستر رودخانه ها در برخی نقاط و وجود سیل بندهایی که بیشتر خاکریز هستند، از دیگر مشکلات این استان در سیلاب اخیر محسوب می شوند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان، یاد آور شد: اگر قرار است کار شود باید از الان به فکر  سد بختیاری باشیم، چرا که آب با ای سی ۱۲۰۰ وجود دارد و دوم این که پکیج سد کرخه و دز باید اجرایی شود و لایروبی رودخانه ها عملیاتی شوند.

حاجی زاده گفت: در بحث بازسازی و بازتوانی اعلام کردیم که هر چه سریعتر پاک سازی و بهسازی، گند زدایی و بررسی مسائل بهداشتی توسط بنیاد مسکن در روستاهایی که سیلاب در آنها فروکش کرده و آماده هستند، انجام شود و این کار در شوشتر آغاز شده است.

مدیرکل بحران استانداری خوزستان خاطرنشان کرد: تلاش کردیم همه کارها از سیکل طبیعی خود یعنی هلال احمر عبور کند.

وی در پایان، یکی از اولویت های استاندار و خود در ستاد مدیریت بحران را رسیدگی به امور بانوان خواند و اظهار کرد: بخشنامه کرده ایم که هرگونه همکاری لازم با اداره کل بانوان صورت پذیرد.

لزوم توجه به شروع ساخت سد بختیاری و تخصیص اعتبار لازم برای لایروبی رودخانه های خوزستان

انتهای پیام/
مریم جم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز