خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

خوزستان در مرحله برون رفت از سیلاب است/ خطری آبادان و خرمشهر را تهدید نمی‌کند/ سیل در شادگان مدیریت می شود

asdasd
کد خبر : ۷۵۲۵۵۰

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: استان خوزستان در حال برون رفت از سیل است و با ورود به مناطق پایین دست در حال مدیریت آن هستیم.

به گزارش ایلنا از اهواز، کیامرث حاجی‌زاده در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص حرکت سیلاب به سمت جنوب خوزستان اظهار کرد: دبی بی‌سابقه  آب ۳۳۰۰ متر مکعب در کارون، عدم لایروبی رودخانه‌ها طی سال‌های گذشته و تعرض به حریم رودخانه کارون همچنین بارش سنگین و آورد زیاد آب و الحاق سیلاب دشت کرخه به دز و بازگشتش به کارون باعث شده خروجی زیادی در نهر بهره داشته باشیم.

وی افزود: با حرکت سیلاب به سمت نهر بهره، شهرستان شادگان و رودخانه کارون موجب شد، نیشکرها و روستاهای این مسیر دچار آبگرفتگی شوند و آب زیادی از سمت غرب جاده اهواز به آبادان داشته باشیم که موجب انسداد جاده شد.

حاجی زاده با بیان اینکه همه این سیلاب‌ها به سمت شادگان و تالاب شادگان حرکت می‌کند، تصریح کرد: ۳ روز پیش جلسه ستاد بحران را در شادگان تشکیل داده و سه شهرستان رامهرمز، رامشیر و ماهشهر را معین شهرستان شادگان قرار دادیم.

وی ادامه داد: اداره کل شرکت های پتروشیمی، اداره کل بنادر، منطقه آزاد اروند، شرکت نفت و گاز اروندان، اداره کل حمل و نقل جاده ای و بنیاد مسکن به عنوان معین ماشین آلات سنگین و دستگاه های مورد نیاز شهرستان شادگان تعیین شدند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان در ادامه عنوان کرد: بلافاصله دستور بازگشایی همه کالورت ها و دریچه های آب به سمت تالاب، خلیج، دریا و خورها صادر شد که انجام پذیرفت و هنوز هم لایروبی ها ادامه دارد و جریان  آب از تالاب شادگان به سمت دریا سرعت گرفته است.

وی افزود: در منطقه شادگان تقسیم کار برای استحکام بخشی سیل بندهای کنار روستاها صورت گرفته و کار آغاز شده است.

خوزستان در مرحله برون رفت از سیلاب است/ خطری آبادان و خرمشهر را تهدید نمی‌کند/
سیل در شادگان مدیریت می شود

حاجی زاده تاکید کرد: تمام تلاش خود را برای جلوگیری از ورود آب به شهر بکار خواهیم گرفت. ۳ روستا نیز برای پیشگیری از خطرات احتمالی تخلیه شدند. روستای سراخیه که در وسط تالاب قرار داشت نیز تخلیه و اهالی آن اسکان یافتند.

وی در خصوص این که آیا خطر سیل شهرهای آبادان و خرمشهر را تهدید خواهد کرد، تصریح کرد: ممکن است شهرهای دیگر نیز دچار آبگرفتگی شوند، اما خطری آنها را تهدید نخواهد کرد؛ البته پیش بینی های هواشناسی در سامانه های بارشی جدید مهم است که در حال حاضر تضعیف این سامانه به ما اعلام شده است. همچنین تخلیه سدها صورت گرفته و در ۱۰ روز گذشته افزایش خروجی نسبت به ورودی را داشته ایم که ظرفیت کافی برای آورد جدید را داشته باشند، ولی باید منتظر بارش های آتی باشیم تا بتوانیم نظر بدهیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان تاکید کرد: استان در حال برون رفت از خطر سیل است و در مناطق پایین دست نیز در حال مدیریت عبور سیلاب هستیم.

حاجی‌زاده در خصوص شکستگی کانال سلمان در روزهای اخیر گفت: این کانال دچار شکستگی شده بود که ترمیم شد و استحکام بخشی های سیل بند ملاشیه نیز انجام شده است تا آب بیشتری به این مناطق نفوذ نکند.

وی ادامه داد: سال های زیادی است که کانال سلمان لایروبی نشده و اکنون طی طرحی که ارائه شد ظرف ۳ روز گذشته ۴۵ دستگاه بیل مکانیکی ۶۰ کیلومتر از این کانال را لایروبی کرده و اگر آب بیشتری وارد ملاشیه و عین دو و گلدشت نشده است به علت همین طرح است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری‌خوزستان در خصوص راهکار برون‌رفت از افزایش آورد حاصل از ذوب برف‌ها طی روزهای پیش رو، بیان کرد: خروجی سد کارون را بیشتر از ورودی آن افزایش داده‌ایم تا بتواند آورد حاصل از ذوب برف‌ها در بالادست را تحمل کند.

انتهای پیام/
مریم جم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز