خبرگزاری کار ایران

سرشماری پرندگان تالاب هورالعظیم با مشارکت کارشناسان ایرانی و عراقی

asdasd
کد خبر : ۵۸۷۳۳۵

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: برای نخستین بار پرندگان تالاب هورالعظیم در بخش ایرانی و عراقی با مشارکت کارشناسان دو کشور سرشماری خواهند شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، سید عادل مولا، معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: سرشماری پرندگان آبزی و کنارآبزی تالاب هورالعظیم امسال با مشارکت کارشناسان ایرانی و عراقی در دو بخش ایرانی و عراقی  انجام خواهد شد.

 وی ادامه داد: به دنبال تفاهم  انجام شده در زمینه همکاری و مشارکت در حفاظت از تالاب هورالعظیم مقرر شد، در اولین برنامه مشترک کار  سرشماری پرندگان در دو قسمت ایرانی و عراقی تالاب با مشارکت کارشناسان پرنده‌نگری دو کشور انجام شود.

وی ادامه داد: در همین راستا از اوایل بهمن ماه هیئت سه نفره از کارشناسان با تجربه پرنده‌نگری از کشور عراق وارد ایران شدند تا در کنار کارشناسان ایرانی، کار سر شماری پرندگان تالاب هورالعظیم را در غالب یک کار مشترک مورد  مطالعه قرار دهند.

مولا افزود: در ادامه نیز قرار است طی هفته آینده  گروهی از کارشناسان مجرب  استان خوزستان در حوزه پرنده نگری به کشور عراق عزیمت کنند تا کار سر شماری را در قسمت عراقی و تالاب هورالعظیم و تالاب های میانی این کشور انجام شود.

وی هدف از این کار مشترک را پی بردن به وضعیت تنوع زیستی پرندگان در تالاب هورالعظیم در دو کشور ایران و عراق عنوان نمود و گفت: قرار است به دنبال این کار تحقیقاتی، اطلس مشترکی از پرندگان تالاب هورالعظیم تهیه گردد که نشان دهنده وضعیت تنوع زیستی این منطقه خواهد بود.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان حمایت از گونه‌های جانوری مانند لاک پشت فراتی و حفاظت و حراست از پرندگان مهاجر در خطر انقراض که هر ساله به این تالاب مهاجرت می‌کنند و مقابله با گونه های غیر بومی و مهاجم  هم چون  ماهی تیلاپیا از دیگر اهداف این کار مشترک است.

لازم به ذکر است، در دی ماه امسال هیئتی از کشور عراق به منظور بررسی راهکارهای همکاری حفاظت و حراست از تالاب هورالعظیم با مشارکت سازمان ملل به استان خوزستان سفر کردند و مقرر گردید در برنامه‌های مشترکی چون سرشماری پرندگان، بازدید از موزه های تاریخ طبیعی و ساختن مستند حیات وحش و برگزاری مناسبت های زیست محیطی به صورت مشترک از جمله کارهای مشترکی است که قرار است دو کشور انجام دهند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز