خبرگزاری کار ایران

در نشست با دانشجویان دانشگاه آزاد واحد ماهشهر عنوان شد؛

دعوت مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان از دانشجویان برای پیگیری مسائل زیست محیطی منطقه

asdasd
کد خبر : ۵۵۵۷۷۱

در جلسه پرسش و پاسخ مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان با دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرستان ماهشهر، مشکلات زیست محیطی استان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان-عصر روز گذشته 15 آبان ماه نشست پرسش و پاسخ مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان با دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر در محل سالن آمفی تأتر این دانشگاه برگزار شد.

این جلسه با هدف بیان آخرین وضعیت زیست محیطی استان، مشکلات ریزگردها و بحث انتقال آب از سرشاخانه های کارون برگزار گردید.

احمدرضا لاهیجان زاده مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان موضوع این نشست را دو معضل بزرگ استان، کم آبی و ریزگردها عنوان نمود و گفت: این مشکلات از بزرگترین مشکلات زیست محیطی استان هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

وی در خصوص مشکل ریزگردهای استان گفت: 20 درصد از مساحت خوزستان را بیابان تشکیل داده که مساعد برای تبدیل شدن به کانون ریزگردها را دارد و ویژگی گرد و غبار استان را غلظت بالای بیش از 50 برابر حدمجاز عنوان نمود. (این حد توان اندازه گیری دستگاه های سنجش آلودگی هوا می باشد)

لاهیجان زاده ادامه داد: استان خوزستان در مسیر کُریدور گرد غباری که از  عراق شروع می شود و تا خلیج فارس ادامه دارد می باشد. این کانون ها  از سال 2004 بعد از خشک شدن تالاب هورالعظیم در بخش عراقی توسط رژیم بعثی و سدسازی های بیشمار چند دهه اخیر در کشورهای ترکیه و عراق، باعث شد تا پدیده گرد و غبار  استان شروع شد.

وی کاهش رطوبت و افزایش دمای منطقه را یکی دیگر از پیامدهای از بین رفتن تالاب دانست.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان از اقدامات محیط زیست استان برای احیای تالاب های استان خبر داد و گفت: از سال 92 با همکاری خوب سازمان آب و برق خوزستان توانستیم آب را به بخش های خشک تالاب هورالعظیم هدایت کرده و بیش از 70 درصد این تالاب آبگیری  شود و اثرات آن در کاهش پدیده گرد و غبار استان مشهود است.

لاهیجان زاده در بخش دیگر از سخنان خود به آلودگی های نفتی استان اشاره نمود و بیان داشت: نزدیک به هزار فوت بر مترمکعب گاز در فلرهای نفتی استان سوخته  می شود که علاوه بر آلودگی هوا باعث از بین رفتن سرمایه های ملی می شود که باید جلوی آن گرفته شود.

وی در بخش دیگر از سخنان خود به مشکلات زیست محیطی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی اشاره نمود و عنوان کرد: این صنعت، در بخش هوا و ورود پساب به منطقه باعث ایجاد آلودگی شده و امروز نیز بحث توسعه مجموعه پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی مطرح است. از مسئولین پتروشیمی می خواهیم تا طرح های توسعه را در مناطقی که برای توسعه مشخص شده اند ایجاد نمایند، نه در خوریات که در آمایش سرزمین هرگونه فعالیت صنعتی در آن ها ممنوع است.

وی در پایان ضمن قدردانی ازکانون محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر که برگزار کننده این نشست بود، از اساتید و دانشجویان خواست تا پیگیر مسائل زیست محیطی منطقه باشند.

در پایان این نشست به سوالات خبرنگاران در حوزه گرد و غبار، انتقال آب رودخانه کارون پاسخ داده شد.

شهبانی رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر نیز طبیعت را رحمت الهی نسبت به بشر دانست و گفت: اگر قدردان این نعمت ها نباشیم و با از بین بردن آنها، موجب غضب الهی شده و با پدیده های طبیعی همچون گرد وغبار مواجه می شویم.

وی وضعیت محیط زیست را بحرانی عنوان نمود و گفت: روند انقراض گونه های حیات وحش بصورتی پیش می رود که تا 100سال آینده 50 درصد گونه های جانوری منقرض خواهند شد و باید به این موضوع توجه شود.

وی از دانشجویان خواست به عنوان سفیران محیط زیست حافظ آن باشند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز