خبرگزاری کار ایران

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی:

هیچ طرح انتقال آبی، مجاز نیست

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به شرایط موجود، هیچ طرح انتقال آبی مجاز نیست. چرا که این طرح ها فاقد مجوز زیست محیطی هستند و در صورت اجرایی شدن استان های چهارمحال و بختیاری و خوزستان را با چالش های بزرگتری مواجه خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، علی ساری با اشاره به تشکیل کمیته حقیقت یاب پس از انتشار نامه محرمانه دولت در خصوص طرح های انتقال آب از سرشاخه های کارون، گفت: اعتقاد ما این است که استان های فلات مرکزی هیچگونه نیازی به آب شرب ندارند، ولی برای اثبات ادعای خود و روشن شدن واقعیت بر همگان،  کمیته حقیقت یاب، بررسی میزان آب مورد نیاز برای مصارف شرب و میزان آب موجود این استان ها را در دستور کار خود قرار داده است.

ساری افزود: قابل قبول نیست که برای تامین آب برخی استان ها، رودخانه و اکوسیستمی را به صورت کامل از بین ببریم و حیات مردمان منطقه ای را به مخاطره اندازیم. میزان آب برای انتقال باید در حدی باشد که به حوضه ی مبداء، آسیبی وارد نشود و در حال حاضر با توجه به کاهش میزان بارندگی و تغییر نوع بارش ها از برف به باران در سرشاخه های کارون و ایجاد مشکلات زیست محیطی بسیار در پایین دست این رودخانه، قطعا کارون ظرفیت طرح انتقال آب دیگری را ندارد و این موضوع نیز در کمیته مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در حال حاضر همه چیز هویداست و با توجه به شرایط موجود، هیچ طرح انتقال آبی مجاز نیست. چرا که این طرح ها فاقد مجوز زیست محیطی هستند و در صورت اجرایی شدن، استان های چهارمحال و بختیاری و خوزستان را با چالش های بزرگتری مواجه خواهند کرد.

ساری به معضل آب شرب در خوزستان اشاره کرد و گفت: اولویت ما تامین آب مورد نیاز استان خوزستان است چرا که در حال حاضر تامین آب مورد مصرف مردم استان به چالشی بزرگ تبدیل شده است. اما متاسفانه با توجه به مشکلات موجود، مدیران در استان های فلات مرکزی اصرار به توسعه کشاورزی و کاشت محصولات آب بَر دارند، در صورتی که استان خوزستان سال هاست برای تامین آب مورد نیاز کشاورزان با مشکل مواجه شده و آب مازادی برای انتقال به سایر استان ها وجود ندارد.

 وی با اشاره به وضعیت نامطلوب تالاب ها و رودخانه های استان خوزستان اظهار کرد: برای زنده ماندن تالاب ها و رودخانه ها لازم است حقابه آنها تامین شود و اجرای طرح های انتقال آب، قطعا" بر مشکلات زیست محیطی خوزستان به خصوص پدیده ریزگردها خواهد افزود.

ساری با بیان این که طرح های انتقال آب، مُسَکن هستند و نه راه حل مشکلات آبی کشور، به هزینه های گزاف طرح های انتقال آب اشاره کرد و گفت: در صورتی که از آب بسته بندی برای تامین آب شرب استان های فلات مرکزی کشور استفاده کنیم، هزینه های آن از اجرای طرح های انتقال آب کمتر خواهد شد.

ساری تاکید کرد: با مدیریت صحیح، مصرف بهینه چه در استان های فلات مرکزی و چه در استان های مبدا، تصفیه فاضلاب ها و پساب ها و استفاده مجدد از آنها میتوانیم مانع از بروز اختلاف میان استان ها و تخریب بیشتر محیط زیست کشور شویم.

 

کد خبر : ۴۴۳۳۷۷