خبرگزاری کار ایران

خانه‌تکانی نوروزی در محوطه‌های باستانی چغازنبیل و هفت‌تپه

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۱۷۷۳

آیین پاکسازی و خانه‌تکانی محوطه‌های چغازنبیل و هفت‌تپه باحضور جامعه محلی و سَمَن‌ها برگزار شد.

به‌ گزارش ایلنا از خوزستان و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، مدیر پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه با اعلام این خبر افزود: همزمان با آیین پاک‌سازی و خانه‌تکانی محوطه‌ها و موزه‌های تاریخی، عوامل پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه نیز با همکاری سَمَن‌ها و مردم محلی به پاک‌سازی این دو محوطه تاریخی اقدام کردند و به استقبال نوروز رفتند.

عاطفه رشنویی ادامه داد: آیین پاک‌سازی و خانه‌تکانی محوطه‌های تاریخی و موزه‌های کشور، هرسال در آخرین جمعه برگزار می‌شود تا به صورت نمادین آخرین گام آماده‌سازی محوطه‌ها و موزه‌ها برای استقبال ازگردشگران نوروزی برداشته شود که در همین راستا امسال نیز مانند هرسال این آیین در محوطه چغازنبیل و هفت‌تپه باحضور سمن‌ها و دوستداران میراث‌فرهنگی و جامعه محلی برگزار شد.»

وی با بیان اهمیت خانه‌تکانی در روزهای پایانی سال در محوطه‌های تاریخی، اظهار داشت: آیین خانه‌تکانی همواره در میان ایرانیان برای استقبال از نوروز، محبوب بوده است. محوطه‌های تاریخی و موزه‌ها، خانه‌های فرهنگی مردمان عزیز این کشور هستند؛ از این‌رو، فهرستی از اقدامات در دست دارند که بستر مناسبی برای بازدیدکنندگان فراهم کنند.

مدیر پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه افزود: این اقدامات معمولاً از بهمن‌ماه آغاز می‌شود و آخرین اقدامات با آیین پاک‌سازی همراه می‌شود. در چغازنبیل و هفت‌تپه نیز اقدامات در راستای آماده‌سازی محوطه و موزه برای استقبال از گردشگران انجام شده تا بتوانیم بیش از پیش، خدمات ارزنده‌ای به گردشگران ارائه کنیم و آن‌ها را با گذشته پرافتخار خود آشنا سازیم.

وی در پایان با تأکید بر حفاظت همگانی از محوطه‌های تاریخی تصریح کردد: محوطه‌های تاریخی و موزه‌ها متعلق به همگان است و حفاظت از آن نیز وظیفه همگانی است؛ به همین دلیل، سالانه شاهد حضور گروه‌های داوطلب و علاقه‌مند به میراث‌فرهنگی، جامعه محلی و سمن‌ها در آیین پاکسازی محوطه‌ها هستیم تا همه دست در دست هم برای میراث‌فرهنگی کشور عزیزمان قدم برداریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز