خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا عنوان شد؛

فریب گزارش های اسلایسی را نخوریم/ این گزارش ها می توانند مانند یک آفت در حوزه گردشگری عمل کنند

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۶۴۷۹

توسعه صنعت گردشگری در خوزستان، بیش از آنکه احتیاج به حرف ها و اقدامات نمایشی «اسلایسی» داشته باشد، نیازمند ایده، عمل کارشناسی و پیگیری متداوم است.

به گزارش ایلنا از خوزستان، وجود ظرفیت های بالقوه گردشگری در این استان از موارد فراموش شده ای است که چنانچه مورد توجه قرار گیرد، همانند صنعت می تواند خوزستان را به یکی از قطب های مطرح گردشگری کشور تبدیل نماید.

 پیمان نبهانی کارشناس گردشگری و سرمایه گذاری، در گفت و گو با ایلنا،معتقد است: این تصور که مدیریت ظرفیت های گردشگری در استانی مانند خوزستان کار راحتی است و در یک شبانه روز می توان این موقعیت را از حالت بالقوه به بالفعل رسانید، بیشتر به یک بلوف و حرف می ماند تا اجرا.

وی افزود: یا اینکه با همین روند فعلی می توان جایگاه صنعتی استان را به یکباره تغییر داد و از کرسی فعلی«صنعتی» به مقام گردشگرپذیرترین نقطه،  آن هم در سطح اول کشور تبدیل کرد، تصوری است خنده دار که هر آدم کاربلدی را به خنده وادار می کند.  آخر چگونه می توان بدون در نظر گرفتن سوابق یک منطقه، عوامل دخیل در موفقیت آن نسبت به دیگر مناطق، همچنین نادیده گرفتن شرایط عقب ماندگی گردشگری یک بخش، دست به مقایسه آن استان با دیگر استان های تراز اول کشور زد؟بدون تردید این نوع تفکرات سطحی و نمایشی را باید در چارچوب اسلایسی(بخش هایی کوتاه از یک اتفاق )  و به عنوان تصویری بزک شده دید تا یک کار کارشناسی شده و نتیجه بخش.

نبهانی با اشاره به اینکه این شکل از گزارش دهی، بخشی از انعکاس رسانه ای یک رویداد و جریان است که به واسطه شبکه های مجازی یا برخی از رسانه ها دستچین می شود  ،اضافه کرد :این موضوع  به دیگران این فرصت را می دهد تا بر اساس همین اسلایس ها ی کوچک دیگران را قضاوت کنند. صنعت گردشگری بیش از آنکه احتیاج به حرف ها و اقدامات نمایشی «اسلایسی» داشته باشد، نیازمند ایده، عمل کارشناسی و پیگیری متداوم است.

این کارشناس گردشگری اضافه کرد : مدیران و یا فعالان گردشگری هر استان حق دارند هر اسلایسی از موفقیت های استان های خود در بخش گردشگری را که دوست‌ دارند، به نمایش بگذارند، روی این برش ها تبلیغ کنند و اراده ما را به چالش بکشانند، اما ما  متخصصان این صنعت حق نداریم آن یک اسلایس را تصویر تمام نمایی از وضعیت گردشگری آن استان به حساب آوریم و در مقام مقایسه با استان خودمان آن قطعِ کوچک و جداشده را به عنوان یک موفقیت قلمداد کرده و با این اقدام، موقعیت و جایگاه موجود خود را در مقام یک استانِ ناکام مواخذه کنیم و با این عمل در مسیر چه کنم چه کنم بیفتیم!

وی افزود: جدای از این شیوه مذکور، راه های دیگری نیز برای  مخدوش کردن و به زمین زدن گردشگری در استانی مانند خوزستان وجود دارد که در یک مورد آن می توان به ورود برخی از افراد فاقد تخصص به واسطه دسترسی به کانال های خاص و با روش گزینشی اسلایسی منفی اشاره کرد. این افراد، همواره با بهره برده برداری از روش های تخریبی سعی در اجرای اقدامات شیطنت آمیز کرده و با همین روش ها طی سالیان متمادی،  در کنار مخدوش کردن چهره کاری مدیران و مسئولان و به تحلیل بردن توان اجرایی آنها، عملا به جای کمک، گردشگری خوزستان را به ناکجا آباد می کشانند. 

این کارشناس حوزه گردشگری ادامه داد: برخی از مدیران هنوز نمی دانند که گزارش های اسلایسی چگونه به عنوان یک آفت در مقابل امید و آرمان های ما در مسیر رسیدن به یک استان پیشرو در صنعت گردشگری همواره عمل می کنند. حالا چه آن گزارش ها می خواهند اسلایسی منفی باشند، چه مثبت. گزارش های اسلایسی منفی، یکی از راه های کُند کردن چرخه گردشگری است. به عنوان مثال در استانی مانند خوزستان، طی یک برهه خاص، برخی افراد به منظور تخریب چهره گردشگری خوزستان و در مسیر سیاه نمایی از همین روش استفاده کردند و تمام توان خود را به کار بستند تا با زمین زدن گردشگری راهی برای سهم خواهی های همواره تمام نشدنی خود باز کنند.این افراد بدون پشتوانه فکری و عملی، با اتکا به گزارش های سطحی و مغرضانه سعی در مخدوش کردن فعالیت های بی شمار گردشگری کردند که قطعا اگر اینگونه چوب لای چرخ گذاشتن ها نبود، خوزستان نه تنها در جایگاه فعلی قرار نداشت، بلکه با ترسیم یک چشم انداز روشن، می توانست به مرتبه ای ورای آنچه می نماید قرار بگیرد. 

نبهانی گفت: مطالعاتی مانند سند راهبردی گردشگری استان، طرح جامع جانمایی اسکله های گردشگری، طرح گردشگری تاکسی آبی آبادان و خرمشهر، پایانه های گردشگری سلامت شلمچه و چذابه، ظرفیت سنجی ژئوپارک های استان و اسنادی از این دست، بخشی از فعالیت های ارزشمندی است که طی چندسال اخیر و با تلاش شبانه روزی و در سایه تعامل بین دستگاهی در حوزه گردشگری استان خوزستان انجام و به بهترین شکل ممکن به نتیجه رسید و قطعا تداوم این روش می تواند به عنوان نقشه راهی برای هدایت هدفمند سرمایه و سفر به مقاصد گردشگری دیده شود. کما اینکه با تخصصی کردن سفر جدای از انتقال لذت بخشی سفر به گردشگران ورودی در مقاصد گردشگری، می توان بیشترین بهره از زیرساخت های موجود را برد و با این کار به اهداف اقتصادی جامعه هدف جامه  عمل پوشاند.

نبهانی همچنین گفت: پرهیز از گزارش های اسلایسی و اصرار بر اجرای برنامه های اجرا شده دیگر استانها بدون توجه به شرایط متفاوت اقلیمی، فرهنگی،  اجتماعی و اقتصادی استان، سعی در ایجاد زنجیره بین شهرستانی و سپس بین استانی برای جذب گردشگر، بهره گیری از ظرفیت رسانه های دلسوز و کاربلد برای معرفی تخصصی ظرفیت های گردشگری  استان، می تواند آفت گزارش های سفارشی و تصویر برش خورده گردشگری خوزستان را از بین ببرد و به دور از هرگونه غرض ورزی و مصادره موفقیت دیگران به نفع خود و  تلاش برای ایجاد تعامل و بهره گیری از ظرفیت مسئولیت های اجتماعی هلدینگ های اقتصادی  بزرگ رتبه گردشگری استان را بالا برد و شاخص های موجود را بهبود ببخشید.

وی در پایان، افزود: جدای از این همه، تکیه بر استعدادها و توانایی های موجود در استان، آموزش مداوم و به روز کردن دانش جامعه فعال در بخش گردشگری، اجرای پروژه های دارای توجیه اقتصادی با بازه زمانی کم برای رسیدن به نقطه سر به سر سرمایه گذاری، همچنین طراحی بسته های سرمایه گذاری و افزایش تعداد بنگاه های اقتصادی کوچک گردشگری، ساماندهی بناهای تاریخی و تبدیل آنها به اماکن قابل بهره برداری، افزایش کیفیت مجتمع های خدمات رفاهی بین راهی، معرفی غذاهای سنتی و ترویج صنایع دستی بومی استان از جمله راهکارهایی است که می تواند جایگاه استان را از وضع موجود خارج و به شرایط بهتری سوق دهد.

گفت و گو : ذوالفقار شریعت

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز