خبرگزاری کار ایران

دستگیری حفار غیرمجاز در خانه تاریخی شاه‌رکنی دزفول

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۷۲۲۹

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی خوزستان از دستگیری یک فرد حین عملیات حفاری غیرمجاز در خانه ثبت‌ملی شاه‌رکنی دزفول خبر داد.

به‌ گزارش ایلنا از خوزستان و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، سرهنگ رامین مکناوی یکشنبه ۲۴ مهرماه در تشریح این خبر اظهار داشت: به‌دنبال گزارش معتمدان محلی مبنی بر اقدام به حفاری غیرمجاز در خانه تاریخی و ثبت‌ملی شاهرُکنی، این موضوع در دستورکار پیگیری قرار گرفت.

وی افزود: با پیگیری‌های انجام‌شده، مسئول پایگاه حفاظت میراث‌فرهنگی به همراه رئیس کلانتری و عوامل نیروی انتظامی شهرستان دزفول براساس دستور قاضی، با رعایت موازین شرعی و قانونی به خانه یادشده ورود و در عملیاتی پلیسی، یک نفر با هویت معلوم را حین حفاری دستگیر کردند و در اختیار مقامات قضائی قرار دادند.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی خوزستان خاطرنشان کرد: موضوع حفاری صورتجلسه شد و فرد دستگیرشده را نیز به‌منظور سیر مراحل قضائی به دادسرا معرفی کردیم.

وی تصریح کرد: براساس قانون، چنانچه افرادی بدون اطلاع و اجازه از دولت، به حفاری غیرمجاز حتی در ملک شخصی خودشان اقدام کنند، به پرداخت جزای نقدی محکوم می‌شوند و اشیاء کشف‌شده نیز توسط دولت ضبط و گرفته می‌شود.

مکناوی توضیح داد: در سال ۱۳۴۷ ماده ۱۲۷ از قانون مجازات عمومی تصویب شد که بند ۵ از این ماده این بود که هر فرد بدون طی شدن مراحل قانونی در حال حفاری غیرمجاز برای بدست آوردن شی عتیقه در اراضی، تپه و حتی اماکن تاریخی باشد، حتی اگر آن زمین‌ها ملک خود فرد محسوب شود به حبس به مدت شش ماه الی سه سال محکوم می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی خوزستان اضافه کرد: همچنین بر اساس ماده ۸ آیین‌نامه، حفاری غیرمجاز به منظور بدست آوردن اموال تاریخی و فرهنگی بدون اجازه رسمی، غیرقانونی بوده و باتوجه به قانون حفظ آثار ملی که در سال ۱۳۰۹ تصویب شده حفر اراضی و جست و جو برای استخراج آثار ملی فقط به دولت واگذار شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز