خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

کمبود زیرساخت‌های ورزشی در خوزستان/ سنگ‌نوردی در ایذه بدون امکانات

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۷۵۰۸

یکی از رشته‌های ورزشی پرطرف‌دار مغفول مانده در شهر ایذه، سنگ‌نوردی است که همچنان به‌خاطر نبود امکانات و زیرساخت‌های موردنیاز در شرایط نابرابری با دیگر استان‌ها به سر می‌برد و با این وجود همچنان به راه خود ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، عبده محمد باقرپور یکی از  ورزشکاران پیش کسوت خوزستانی است که سال‌هاست با وجود نبود امکانات و سختی‌هایی که در بحث زیرساخت‌های ورزشی در شهری مانند ایذه وجود دارد، همچنان با هزینه شخصی به آموزش و پرورش ورزشکاران نوجوان و آینده‌دار خوزستانی در رشته سنگ‌نوردی سالنی پرداخته و آن‌گونه که خود می‌گوید، هرچند گلایه‌های بسیاری وجود دارد؛ اما کنار کشیدن در شرایطی که نوجوانان و جوانان بسیاری چشم امیدشان به ماست، اشتباه است.

این ورزشکار خوزستانی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا می‌گوید: نادیده گرفته شدن و بخشی‌نگری در حوزه ورزش توان رقابت سالم را از ما می‌گیرد. نه اینکه فقط در شهر ایذه این‌گونه است، بلکه به دلیل نبود زیرساخت‌های ورزشی در استان خوزستان، بسیاری از ورزشکاران و قهرمانان ما پیش از رسیدن به سن دیده شدن، کنار می‌کشند و این موضوع را نباید دست‌کم گرفت.

باقرپور با اشاره به محرومیت رشته ورزشی سنگ‌نوردی در شهری مثل ایذه، می‌افزاید: بها دادن به نوجوانان و جوانان در مسیر قهرمانی نه‌تنها باعث تقویت روحیه قهرمانی و رشد فکری جامعه می‌شود، بلکه باعث می‌شود تا خانواده‌ها باانگیزه بیشتری فرزندان خود را برای یادگیری و کسب آموزش‌های لازم به باشگاه‌های ورزشی بفرستند و این موضوع همواره و در تمامی این سال‌ها از دغدغه‌های اصلی ما بوده و هست.

وی ادامه می‌دهد: همین دغدغه‌مندی باعث شد که به دلیل نبود امکانات در شهری مثل ایذه با هزینه شخصی اقدام به ساخت سالن ورزشی کرده و در طی این مدت تمامی هزینه‌ها را یک‌تنه تقبل نمایم. هزینه‌هایی که با توجه به شرایط فعلی بسیار سنگین است. اما در همین شرایط و با وجود نداری و محرومیت، شاهد قهرمانی‌های متوالی نوجوانان این شهر در رشته سنگ‌نوردی هستیم.

باقرپور با اشاره به استقبال گرم خانواده‌ها از این رشته ورزشی در شهرهای ایذه، باغملک و دزپارت، می‌گوید: در حوزه بانوان در شرایط فعلی جلوتر هستیم و استقبال خانواده‌ها از سنگ‌نوردی نشان می‌دهد که مردم به‌خوبی فعالیت‌های ما را رصد می‌کنند و علاقه‌مندی مردم به این رشته روز به روز افزایش می‌یابد. یکی از دلایل اصلی این استقبال دریافت پایین‌ترین سطح هزینه از خانواده‌هاست. خانواده‌هایی که در برخی از مواقع در تأمین هزینه‌های خود هم مانده‌اند.

وی با اشاره به انتخاب برخی از اعضای تیم سنگ‌نوردی ایذه به‌عنوان استعداد برتر در مسابقات استانی، می‌افزاید: دختران نونهال این شهر بسیار مستعد و آینده‌دار هستند. این دختران به‌شدت از نبود امکانات و فقر زیرساخت‌ها در محرومیت قرار دارند. به دلیل موقعیت کوهستانی این شهر و دیگر شهرهای زاگرس نشین، ژن این رشته در بدن دختران ایذه وجود دارد و تنها نیاز به آموزش دارند. کافی است برای این استعدادهای ذاتی این رشته یک برنامه‌ریزی درست و اصولی در نظر گرفته شود تا در زودترین زمان ممکن شاهد رشد مدال‌آوری در این حوزه باشیم.

این ورزشکار خوزستانی می‌گوید: یکی از مشکلات اصلی که در حال حاضر ورزشکاران این شهر با آن دست‌به‌گریبان هستند، نبود دیوار بلند است که باید هر بار برای تمرین به شهرهای شیراز و اهواز بروند. در حال حاضر دیوار سه متری که خودمان ایجاد کرده‌ایم، تنها داشته ماست. به‌شدت نیازمند دیواره بلند برای آموزش هستیم. بارها به اداره ورزش و جوانان مراجعه و نیازهای خودمان را تکرار کرده و هنوز هیچ اقدامی برای رفع این موانع صورت نگرفته است. داشتن یک دیواره ۱۲ متری برای جوانان مستعد این شهر به یک آرزو تبدیل شده است.

این مربی خوزستانی می‌افزاید: به دلیل اینکه ورزشکاران ما تجربه صعود روی دیوار بالاتر از ۳ متر را ندارند باید هر بار پیش از شروع مسابقات به اهواز برویم و برگردیم. آن هم با شرایط جاده‌ای و امکانات موجود. متأسفانه خود دیواره اهواز هم استاندارد نیست و برای این رشته قدیمی محسوب می‌شود. شما به استان‌های دیگر بروید و حجم امکانات را ببینید تا به اوج محرومیت ما پی ببرید. آن هم خوزستانی که قلب اقتصادی کشور محسوب می‌شود.

وی در پایان گفت: دیواره سنگ‌نوردی خوزستان در فضای باز قرار دارد. آن هم استانی که بیش از نیمی از سال در اوج گرما به سر می‌برد و اگر بخواهیم از این دیواره استفاده کنیم باید بشکه، بشکه آب به این صخره بپاشیم تا خنک شود. بدون شک این ضعف‌ها را باید مربوط به هیات مربوطه و اداره ورزش و جوانان دانست. مگر می‌شود دید و هیچ کاری صورت نداد.

کمبود زیرساخت‌های ورزشی در خوزستان/ سنگ‌نوردی در ایذه بدون امکانات

کمبود زیرساخت‌های ورزشی در خوزستان/ سنگ‌نوردی در ایذه بدون امکانات

انتهای پیام/
بهنام رضایی مالمیر
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز