خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

پرداخت تسهیلات به اسب‌داران از محل صندوق مهر

asdasd
کد خبر : ۳۹۶۲۰۸

معاون‌ بهبود تولیدات دامی‌سازمان‌جهاد کشاورزی با بیان این که پیگیر پرداخت تسهیلات به اسب داران از محل صندوق مهر در سال جاری هستیم گفت: بر این اساس برای خرید هر اسب مبلغ 25 میلیون تومان تسهیلات به اسب داران پرداخت می‌شود که می تواند به رونق صنعت اسب کمک کند.

علی مبارکی، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا با اعلام این مطلب درباره با اسب اصیل ترکمن گفت: اسب ترکمن دارای اندامی کشیده، یال و دم ظریف و کم مو، سم مناسب برای خاک‌های نرم، شکم آهویی، پوست ظریف براق و حساس، بسیار مطیع ملایم و باهوش و دارای رنگ‌های کهر، کرنگ، قره کهر، نیله و... است.

وی افزود: این نژاد همچنین مقاوم و پر نفس در مسافت‌های طولانی، دارای توانایی زیاد در پرش از موانع و مناسب جهت بازی چوگان و مسابقات پرش و مسابقات مقاومتی است.

مبارکی توزیع سبوس و خوراک دام جهت حمایت از تغذیه اسب را از جمله این اقدامات برشمرد و اظهار کرد: ماهیانه بطور متوسط 35 تن سبوس و خوراک دام در بین تشکل های پرورش دهنده اسب برای حمایت از آنها و کاهش هزینه ها توزیع می شود.

وی برگزاری جشنواره زیبایی اسب در سال های 94و 95، برگزاری کورس های بهاره و پاییزه در سال‌های 94 و 95، برگزاری منظم جلسات کار گروه پرورش اسب اصیل ترکمن، پیگیری و پرداخت تسهیلات پرورش اسب به پرورش دهندگان و تخصیص زمین جهت ایجاد مجتمع پرورش اسب دراستان را از دیگر اقدامات برشمرد.

علی مبارکی با اشاره به انجام ژنوتایپینگ 985 راس اسب طی سال های گذشته، تصریح کرد: پیگیر پرداخت تسهیلات به اسب داران از محل صندوق مهر در سال جاری هستیم.

وی افزود: بر این اساس برای خرید هر اسب مبلغ 25 میلیون تومان تسهیلات به اسب داران پرداخت می‌شود که می‌تواند به رونق صنعت اسب کمک کند.

وی از مناسب نبودن زیرساخت ها به عنوان یکی از مهمترین مشکلات یاد کرد و افزود: در حال حاضر تولیدات خوبی در استان داریم ولی فضایی مناسب برای نمایش این تولیدات نداریم.

وی در رابطه با نبود فضایی مناسب برای کورس اسب ترکمن در سایر استان ها نیز گفت: برنامه ریزی شده تا بخشی از پیست اسب سواری گنبد به نام اسب داران خراسان شمالی واگذار و مشکلات کمتر می‌شود.

مبارکی تصریح کرد: وضعیت زمین برای پیست اسب سواری بجنورد نیز مشخص شده ولی به دلیل اینکه این پیست 30 هکتار زمین پیوسته با ابعاد مورد نظر می خواهد هنوز مورد مناسب یافت نشده است.

وی از چالشهای پیش آمده در بحث صدور شناسنامه اسب وانجام تست های ژنتیکی و عدم صادرات اسب و نبود  قرنطینه اسب در کشور به عنوان مهمترین کمبودها برای اسب اصیل ترکمن یاد کرد.

وی تصریح کرد: درامد این صنعت ان اندازه پایین است که حتی اسب دارانی که اسب آنها بیمار می شود حتی پول درمان و داروهای آنها را ندارند و بنابراین دامپزشکی برای کمک به آنها با وجود اعتبارات محدود خود این اسب ها را درمان می کند تا آنها را نجات دهد که همین امر می طلبد تا مرکز ملی بیماری های اسب باید در این استان راه اندازی شود.

وی لازمه توسعه این صنعت و سودآوری و رسیدن به یک جایگاه بین المللی را توجه به مسائل بهداشتی دامپزشکی و تضمین سلامت اسب دانست و اظهار کرد: این موارد باید بر اساس معیارهای جهانی در بخش بیماری های مشترک بین حیوان و انسان و بیماری های مختص اسب ها مورد توجه باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز