خبرگزاری کار ایران

وزیر جهاد کشاورزی در کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و کنیا، اعلام کرد؛

همکاری‌های دوجانبه با کشورهای حوزه افریقا از اهمیت خاصی برخوردار است

asdasd
کد خبر : ۱۹۶۹۲۸

وزارت جهاد کشاورزی با بیش از دو دهه فعالیت کارآمد نیروهای متخصص و متعهد خود در عرصه‌های سازندگی و عمرانی در آفریقا، کارنامه درخشانی را از خود به یادگار گذاشته است و ما امروز عهد و پیمان خود را با ملت آفریقا و به ویژه ملت سرفراز کنیا تجدید می‌نمائیم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: وزارت جهاد کشاورزی با بیش از دو دهه فعالیت کارآمد نیروهای متخصص و متعهد خود در عرصه‌های سازندگی و عمرانی در آفریقا، کارنامه درخشانی را از خود به یادگار گذاشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در مراسم افتتاحیه ششمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و کنیا که در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، گفت: اهداف نوین مناسبات خارجی جمهوری اسلامی ایران بر اساس مصالح نظام و منافع ملی، با راهبرد خردورزی، امید عزت و حکمت و مصلحت برای ارتقای جایگاه و اعتبار کشور در عرصه‌های ممتاز جهانی و تعامل موثر با کشورهای دوست، مستقل و غیر متعهد برنامه ریزی می‌شود و در رویکرد بین المللی دولت جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اصول تدبیر در امور، احترام متقابل و امید برای رفع محرومیت از چهره جهان و دستیابی به صلح و آرامش، همکاری‌های دو جانبه با کشورهای حوزه آفریقا از اهمیت خاصی برخوردار است.

حجتی مسئولیت خود در وزارت جهاد کشاورزی را مدیریت تعدادی از کمیسیونهای مشترک اقتصادی با کشورهای مهم حوزه آفریقا دانست و اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی با بیش از دو دهه فعالیت کارآمد نیروهای متخصص و متعهد خود در عرصه‌های سازندگی و عمرانی در آفریقا، کارنامه درخشانی را از خود به یادگار گذاشته است و ما امروز عهد و پیمان خود را با ملت آفریقا و به ویژه ملت سرفراز کنیا تجدید می‌نمائیم.

وی با اشاره به اینکه از آخرین اجلاس دو کشور ۶ سال می‌گذرد، تاکید کرد: روند تحقق اهداف ترسیم شده و پنج اجلاس گذشته، به فراخور توانمندی‌ها و امکانات موجود دو کشور، پیشرفت مورد انتظار و مطلوب را در پی نداشته است. از این رو امیدوارم اجلاس تهران با راهبردی کار آمد، ضمن راهیابی مشکلات و تنگناهای باز دارنده و در مسیر پیشبرد تفاهمات قبلی، اولویت‌های همکاری دو جانبه را با بهره گیری از ساز و کار‌های موثر تبیین نماید و در چارچوب برنامه ریزی اجرایی هدفمند و زمان بندی منسجم روند دستیابی به اهداف مورد نظر تسهیل گردد.

حجتی در ادامه افزود: بر این اساس با توجه به اهمیت مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور، در اجلاس ششم برنامه ریزی لازم با اتخاذ ابزارهای قانونی مورد نیاز، جهت پیشبرد برنامه‌های مقرر مورد انتظار بوده و از سوی دیگر با توجه به نزدیکی دیدگاه‌ها و مواضع سیاسی دو کشور، ضرورت گسترش روابط دیپلماتیک نیز در دستور کار اجلاس تهران قرار دارد.

وی گفت: در اجلاس ششم تبیین راهکارهای اجرایی و پیشبرد همکاری‌های دو جانبه در دستور کار می‌باشد. بدیهی است در وهله نخست، تکمیل امضای اسناد پایه ایی در بخش‌های اقتصادی و تجاری، تهیه و امضای اسناد مکمل در بخش‌های فنی و اقتصادی مستلزم برون رفت از وقفه نسبتا طولانی و رکود فعلی در روابط دو کشور است. از سوی دیگر ضمن حمایت از فعالیت شرکتهای خصوصی ایرانی در بخشهای مختلف، باید زمینه سازی مناسبی برای بهره برداری از فرصت‌های جدیدهمکاری علمی، فنی، بهداشتی و فرهنگی مورد نظر و مورد اهتمام طرفین فراهم گردد.

حجتی همکاری‌های کشاورزی دوکشور را به عنوان یکی از محورهای اساسی در مناسبات دو کشور دانست و افزود: کشور ایران با داشتن تنوع اقلیمی و آب و هوایی، گستردگی در عرصه کشور، منابع غنی ژنتیکی، دانش کشاورزی و فراهم بودن زیر ساخت‌ها، شرایط مناسبس را برای تولید انواع محصول در حجم قابل توجه فراهم آورده و این بخش دارای پتانسیلهای زیاد و از بخش‌های کلیدی اقتصاد کشور است که می‌تواند با شرایط موجود کشور کنیا، زمینه ساز توسعه همکاری‌های دو جانبه این بخش باشد. در همین راستا باید اشاره نمایم که دولت جمهوری اسلامی ایران موضوع کشت فراسرزمینی و تشویق شرکت‌ها و سرمایه گذاران ایرانی برای تولید برخی محصولات کشاورزی در خارج از کشور را در دستور کار خود قرار داده است و اگر دولت محترم کنیا زمینه واگذاری یا اجاره زمین‌های کشاورزی به شرکت‌های ایرانی را فراهم نماید، موقعیت مناسبی برای توسعه همکاری‌های کشاورزی فراهم خواهد شد که انتظار می‌رود با تفاهمات وزارتخانه‌های کشاورزی دو کشور، چشم انداز همکاری‌های دو جانبه ترسیم گردد.

وزیر کشاورزی در آخرضمن تاکید بر نقش تعیین کننده همکاری بخش‌های غیر دولتی دوکشور، از حضور و فعالیت شر کت‌های فعال خصوصی و صاحبان صنعت و سرمایه استقبال و حمایت خود را اعلام کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز