خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

تمام افتتاحیه‌های مسکن روستایی با وام ۴۰ میلیون تومانی دولت است

asdasd
کد خبر : ۸۴۰۵۱۶

رئیس بنیاد مسکن کاشمر و خلیل آباد گفت: بهزیستی و کمیته امداد که مددجویان را به بنیاد جهت ساخت خانه معرفی می‌کنند ، از مبلغ بلاعوضی که به آنها پرداخت می‌کنند مبلغی را در ابتدا جهت هزینه های ناظر فنی و صدور پروانه به بنیاد پرداخت کنند تا آنها دلسرد نشوند.

محمود واحدیان در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در کاشمر، با اشاره به مشکلات مسکن روستایی و طرح های هادی و عدم استقبال روستاییان از ساخت خانه های مقاوم و تصدی گری بنیاد در امر ساخت و ساز گفت: حدود 500 سهمیه ساخت مسکن داریم که تاکنون 170 مورد آن انعقاد قرار داد شده که این میزان سقف تسهیلات روستایی که توسط دولت جهت مقاوم سازی است.

وی افزود: متقاضیان دریافت صدور پروانه ساختمانی و تسهیلات بانکی روستایی می توانند بدون حضور به بنیاد، در هر جای شهرستان از طریق اینترنت در سامانه سیستم‌های بنیاد مسکن با بارگذاری درخواست و مدارک خود اقدام و کد رهگیری دریافت کنند و کارشناس بنیاد ظرف یک هفته پاسخ متقاضی جهت معرفی و صدور پروانه ساختمانی وثبت نام در سامانه بانک جهت اخذ تسهیلات را خواهد داد . 

واحدیان در خصوص برخی نارضایتی ها در خصوص طول کشیدن زمان صدور پروانه ساختمانی گفت: اشکال معمولا مربوط به  طرح های هادی روستا است که ممکن است زمین متقاضی داخل محدوده نباشد یا زمین در داخل طرح و محدوده  برای خرید و ساخت وجود نداشته باشد.

وی در خصوص طرح های هادی روستا و مشکلات بوجود آمده گفت: بازنگری طرح های هادی روستا با مشورت شورا و دهیار  اماده است، و به دهیاری ها اعلام کرده ایم که چنانچه هر سمت روستا زمین خالی دارید یا می‌توانید از مالکین آن رضایت بگیرید که اجازه دهند بنیاد نقشه طرح معابر آن را اجرا و قطعه بندی کند تا تبدیل به مسکونی گشته و به مردم روستا بفروشند.

واحدیان افزود: حاضریم طرح توسعه روستا را با اخذ موافقت کمیسیون به آن سمت سوق دهیم ولی متاسفانه تاکنون به دلیل عدم همکاری مالکین این امر محقق نشده است. 

وی در ادامه گفت: در روستاهایی که با اعلام دهیاری طرح توسعه را بازنگری و عوض کردیم چون رضایت مالکین را قبلا اخذ نکرده بودند عملا با شکست مواجه شدیم . 

وی گفت: چنانچه اعضای شورا و دهیار به وظایف خود به درستی عمل می کردند این همه ساخت و ساز خارج از محدوده ونارضایتی در روستا نداشتیم. 

واحدیان در خصوص ساخت و سازهای روستایی با وام های بنیاد مسکن گفت :وظیفه نظام فنی روستایی این است که برابر ایین نامه ابلاغی وزارت راه و شهرسازی از جمله ایین نامه 2800 مهمترین ایین نامه در بحث زلزله و سیل و باد ،ضوابط فنی را نظارت کند  و ناظر موظف است برابر نقشه ای که برای هر منطقه و شخص معرفی شده نظارت خودش را انجام دهد، ولی خیلی از متقاضیان ما انتظار دارند باب میل خودشان  و به سبک قدیم و غیر مهندسی با تسهیلات سوبسید دار دولت ساخت و ساز کنند.

وی گفت: در حالی که این تسهیلات ۵ درصد بلند مدت که این میزان سود توسط متقاضی پرداخت می شود الباقی آن تا سقف متعارف نرخ سود ۱۸ درصد بانکی توسط دولت پرداخت می شود ، پس طبیعی است که دولت انتظار داشته باشد جهت جلوگیری از هدر رفت بودجه ساخت و ساز مسکن جدید با ضوابط فنی مهندسی باشد .

واحدیان در خصوص تحمیل ناظر و یا جوشکار و استادکار بنایی یا تحمیل اسکلت و سازه آماده گفت: ما به هیچ مراجعه کننده ای چیزی را اجبار و تحمیل نکرده ایم بلکه بنا بر تجربه توصیه کرده ایم.

ناظر فنی حسب شرایط و سهمیه هر ناظر فنی واز روی نوبت و منطقه ای که مهندس امکان تردد در ان برایش راحت تر باشد را به مالک معرفی می نماییم واین در شهر هم معمول است، در حالی که هزینه هر متر مربع نظارت در شهر حدود 23 هزار تومان و در روستا هشت هزار و پانصد تومان است. 

وی در خصوص  کارگر و جوشکار هم گفت: این افراد باید دارای کارت مهارت باشند تا خسارتی به مالک در صورت عدم تایید مهندس ناظر زده نشود واین به نفع مالک است و حتی در صورت نبود استاد کار و جوشکار فنی ماهر و دارای کارت مهارت در روستاها گفته ایم همان افرادی که ادعا دارند را معرفی تا کارت مهارت برایشان صادر شود.

وی ادامه داد:مواردی داشته ایم که متاسفانه الماتور بند یا جوشکار غیر ماهر کاری را انجام داده که به تایید مهندس ناظر فنی هم نرسیده و خسارت آن به متقاضی رسیده است.

واحدیان در خصوص سازهای پیش ساخته و پیچ و مهره ای هم افزود: ما کسی را اجبار به استفاده از این سازها نکرده ایم بلکه بنا بر تجربه و جهت منتفع شدن متقاضی به آنها توصیه می کنیم، چرا که   این سازه ها بصورت کلی خرید می شود ارزان تر و مقرون به صرفه تر است و در ثانی سرعت راندمان کار بالا می رود.

وی افزود:در سیل اخیر تمام واحدهایی که به توصیه ما عمل کرده اند و از سازهای پیچ و مهره استفاده کرده اند الان در مرحله نازک کاری می باشند ولی چند موردجزئی که تقاضای اسکلت جوشی و بتنی داشته اند هنوز در همان مراحل جوش و بتن هستند. 

رییس بنیاد مسکن کاشمر در جهت کمک به مقرون به صرفه تر شدن ساخت خانه های روستایی گفت: روستاهایی که متقاضی زیاد باشد کارشناس ما آمادگی حضور در روستا و ثبت نام متقاضیان و انجام کلیه امور آنها در خود روستا را دارد تا پس از صدور پروانه ساختمانی، مصالح خریداری و بصورت کلی توسط بنیاد در روستا تخلیه شود تا هزینه حمل و نقل مصالح که بصورت انفرادی به روستا منتقل میشود حذف شود. 

واحدیان در خصوص ضمانت وام های روستایی گفت: ضمانت تسهیلات بانکی 40 میلیون تومانی و بصورت چرخشی است و بانک های عامل همکاری خوبی با مردم روستا دارند و مواردی نیز که به مشکل بر می خورد به دلیل استعلام بد حسابی برخی افراد است.

رییس بنیاد مسکن کاشمر در خصوص ساخت و سازها و افتتاحیه ها و آمارهای مختلف توسط دستگاه های شهرستان‌ها که افتتاحیه مسکن روستایی دارند، گفت: متولی ساخت و ساز روستایی در کشور بنیاد مسکن است و تمام افتتاحیه ها توسط مسئولان دستگاهای مختلف همان مسکن روستایی است که با وام‌های 40 ملیون تومانی به سود 5 درصد دولت که بعضا توسط برخی دستگاه ها برای متقاضیان خود که به بنیاد معرفی می شوند مبالغی به عنوان بلاعوض به آنها پرداخت می شود. 

وی افزود: با توجه به تنگدستی و ناتوانی در پرداخت هزینه های اولیه مددجویان که موجب دلسردی آنها می شود، از مسئولان کمیته امداد و بهزیستی تقاضا داریم از مبالغی که در انتها به این مددجویان بصورت بلاعوض پرداخت می کنند مبلغی را در ابتدا جهت هزینه های صدور پروانه و ناظر فنی ساختمان و عوارض دهیاری طی توافق نامه ای به بنیاد مسکن پرداخت کنند تا دغدغه این عزیزان در خصوص این هزینه ها برطرف شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز