خبرگزاری کار ایران

فیاض خبر داد:

واکسیناسیون بیش از 160 هزار رأس دام در بخش رخ تربت حیدریه

asdasd
کد خبر : ۸۰۳۳۰۷

مسئول پست دامپزشکی رباط سنگ بخش رخ از واکسیناسیون بیش از 160هزار رأس دام سبک و سنگین علیه بیماری‌های واگیر دامی و مشترک بین انسان و دام در این منطقه خبر داد.

کاظم فیاض در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در تربت حیدریه اظهار کرد: 162 هزار و 680 رأس دام سبک و سنگین از ابتدای سال جاری تاکنون علیه بیماری‌های دامی چون تب برفکی، آبله ،پی پی آر و بیماریهای زئونوز، همچون هاری، شاربن (سیاه زخم) بروسلوز (تب مالت) واکسینه شده اند و همچنان واکسیناسیون دام ها طبق برنامه زمانبندی سازمان در حال انجام است.

وی در ادامه با اشاره به فصل گرما و امکان شیوع برخی بیماری‌های مرتبط با فصل تابستان در بین دام‌ها تصریح کرد: طی پنج ماهه امسال 24000 هزار  مترمربع از جایگاه های اماکن دامی و 10000 رأس دام سبک و سنگین در همین راستا به صورت رایگان توسط پست دامپزشکی بخش رخ  ضد عفونی و سم پاشی شده است.

فیاض در ادامه عنوان کرد: مقررات شاخص ها و استانداردهای درمانی، شیوه نامه ها و دستورالعمل های سازمان دامپزشکی مرتبط با داروها و واکسن ها و امور درمانی به شیوه ای موثر و پویا مورد رصد و نظارت دامپزشکی شهرستان قرار می گیرد.

مسئول پست دامپزشکی رباط سنگ بخش  رخ در ادامه  افزود : از ابتدای سال تاکنون 5‌ مورد کلاس آموزشی ترویجی در سطح روستاها برای اهالی روستاهای مختلف رخ درباره بیماری های مشترک بین انسان و حیوان توسط دامپزشکی این منطقه برگزار شده  است.

وی خاطر نشان کرد: تلاش پست دامپزشکی بخش رخ این است که با هماهنگی با سایر بخش‌ها، از تمامی امکانات موجود در دامپزشکی شهرستان تربت حیدریه برای ارائه خدمات مطلوب به مردم در تمامی روستاهای این منطقه استفاده کنیم ‌.

وی بابیان نقش مخرب بیماری های دامی و مشترک بین انسان و دام  بر دام ها که میتواند خسارات جبران ناپذیری بر سرمایه های مردم ایجاد کند تصریح کرد :عامل بیماری تب کریمه کنگو ویروس می باشد که توسط کنه های آلوده به دام ها و انسان منتقل می شود و تنها راه پیشگیری از آن سمپاشی دام و اماکن دامی جهت ازبین بردن عامل بیماری (کنه ها) و جلوگیری از کشتار دام غیر مجاز به هنگام ذبح دام استفاده از ماسک، دستکش و نگهداری لاشه دام های کشتاری به مدت 24 ساعت در دمای یخچال (صفر تا 4 درجه) است.

فیاض گفت: این بیماری در صورت بروز مرگ و میر بالا دارد و با توجه به اینکه بیماری مخصوص حیوانات است ولی موارد تک گیر و همه گیرهای ناگهانی این بیماری در انسان ها نیز اتفاق می افتد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز