خبرگزاری کار ایران

دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد هشدار داد؛

خطر شیوع لمپی اسکین در دامداری های سنتی و صنعتی استان

asdasd
کد خبر : ۷۹۲۴۲۷

اداره کل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویر احمد هشدار دارد که موارد ابتلا به بیماری لمپی اسکین در سطح دامداری های سنتی استان کهگیلویه و بویراحمد مشاهده شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد؛ معاون سلامت این اداره کل گفت: بیماری لمپی اسکین در پایش‌ها و مراقبت های انجام شده از سطح دامداری های سنتی این استان مشاهده شده است.

امید جمشیدی افزود: بیماری لمپی اسکین از جمله بیماری های ویروسی بسیار عفونی با ابتلای بالا در گاوها بوده و درصد مرگ و میر در این بیماری پایین بوده و با توجه به مشاهده این بیماری در استان نیاز است دامداران رعایت نکات بهداشتی را در دستور کار خود قرار دهند.

وی ادامه داد: شیوع احتمالی بیماری لمپی اسکین در بین دام ها به دلیل کاهش تولید شیر، سقط جنین، ناباروری، کاهش کیفیت پوست و آسیب های پوستی در دام های آلوده ضرر و زیان اقتصادی بسیاری را به همراه دارد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیشترین وقوع بیماری لمپی اسکین در بین گاو ها در آب و هوای گرم و مرطوب و فصول بارانی بوده و به صورت تک‌گیر یا همه گیر در بین دام ها بروز می کند که گوساله ها و گاوهای شیرده، بیشترین حساسیت را نسبت به این بیماری دارند.

جمشیدی افزود: انتقال ویروس بیماری توسط نیش حشرات به ویژه پشه ها، تماس مستقیم دام آلوده با دام های سالم و انتقال ویروس از طریق جراحات جلدی ایجاد می‌شود که واکسیناسیون دامها و سمپاشی بدن دام و جایگاه دام مهم‌ترین عامل پیشگیری از این بیماری است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیماری لمپی اسکین جزو بیماری های مشترک انسان و دام نبوده و به انسان منتقل نمی شود.

وی از دامداران خواست در صورت مشاهده هرگونه علائم بیماری بخصوص تاول‌های زیر پوستی و تب بالا مراتب را به سامانه ۱۵۱۲ دامپزشکی اطلاع تا اقدامات پیشگیرانه صورت گیرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز