خبرگزاری کار ایران

در همایش سراسری بهزیستی کشور؛

حسینی: باید با بیمه طلاق مانع بروز مشکلات پس از طلاق شویم/ رویکرد اصلی دولت پیشگیرانه است

معاون استاندار خراسان‌رضوی گفت: رویکرد اصلی دولت در بحث آسیب‌های اجتماعی، رویکرد پیشگیرانه و توانمدسازانه است.

به گزارش ایلنا، سیدجواد حسینی در همایش علمی کاربردی مدیران ستادی و معاونان پشتیبانی و منابع انسانی بهزیستی استان‌های سراسر کشور که با حضور محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور و معاون وزیر برگزار شد، گفت: سازمان بهزیستی برای تحقق اصول 21 و 29 قانون اساسی و سایر قوانین کشور از جمله قانون حمایت از معلولان، قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین‌اجتماعی، عهده‌دار فعالیت‌های پیشگیرانه از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی و حمایت از معلولان و آسیب‌دیدگان اجتماعی فعال است.

وی افزود: با توجه به وظایف قانونی، رویکرد دولت تدبیر و امید و دستگاه‌های ذی‌ربط، پیشگیری و توانمندسازی است تا کودک ما تبدیل به کودک خیابانی یا جوان ما معتاد نشود و بانوان مطلقه در معرض آسیب قرار نگیرند.

معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استاندار خراسان‌رضوی اضافه کرد: پرداخت یارانه نمی‌تواند به کنترل آسیب‌ها منجر شود و به همین علت نقش بهزیستی بسیار پررنگ‌تر از سایران است تا در وهله اول با اجرای برنامه‌های پیشگیرانه و سپس توانمندسازانه، آسیب‌دیدگان را به زندگی معمولی بازگردند.

حسینی افزود: این رویکرد در سازمان بهزیستی باید ایجاد شود وتجهیزات، امکانات و برنامه‌های لازم تدارک دیده شود.

وی با اشاره بر ضرورت حمایت از سازمان بهزیستی از نظر عُده و عده این دستگاه گفت در برنامه ششم توسعه برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، نهضتی از بسیج دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی را در دستور کار داریم که بهزیستی یکی از محورهای اصلی آن است.

حسینی درباره طلاق به عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی مهم گفت: خط سیر ازدواج تا طلاق را باید ترسیم کنیم و برای 7 مرحله پیش از ازدواج تا بعد از طلاق برنامه داشته باشیم و با بیمه طلاق مانع بروز مشکلات پس از طلاق شویم. در حال حاضر بیشتر طلاق‌ها در مناطق شهری و در دوره اول زندگی مشترک به وقوع می‌پیوندد و قریب نیمی از آمار طلاق مربوط به 5 سال ابتدایی زندگی مشترک است.

معاون استاندار با تأکید بر راهبردهای شانزده‌گانه ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری درباره تحکیم خانواده افزود: این راهبردها سر فصل اصلی اقدامات و برنامه‌ها خواهد بود.

وی با تقدیر از طرح مداخله در طلاق‌های توافقی که از خردادماه امسال توسط بهزیستی با همکاری دادگستری استان و بخش غیردولتی انجام گرفت، افزود این طرح 15 درصد از آمار طلاق توافقی کم و از این آسیب پیشگیری کرد.

حسینی به سایر آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: در مشهد مقدس با داشتن 27 میلیون زائر و یک میلیون و سیصد هزار حاشیه‌نشین و در استان خراسان رضوی با داشتن مرزی گسترده باید بیش از وضع موجود، از سازمان‌های دولتی و غیر دولتی در زمینه مقابله با آسیب‌ها حمایت شود.

وی درباره مشکلات سالمندی نیز گفت: سال 1390 جمعیت سالمندی 8/5 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌داد که امسال به 9 میلیون نفر خواهد رسید. رشد کهنسالی در شرایطی اتفاق می‌افتد که به ازای هر کهنسال 4/4 فرزند در قید حیات وجود دارد و 2/2 فرزند یعنی 50 درصد آنان نقش حمایتی از کهنسالان را دارند. با افزایش امید به زندگی، جمعیت کهنسال بیشتر خواهد شد و نقش فرزندان حمایت کننده در دهه آینده کاهش خواهد یافت لذا سازمان بهزیستی باید توجه ویژه‌ای به این معضل داشته باشد و گرنه تبدیل به بحران می‌شود.

حسینی رسیدگی به معضل اعتیاد را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: پیشگیری از افزایش آلوده شدن جوانان به اعتیاد می‌تواند از طریق تشکل‌های اجتماعی، تقویت شود و آنان در شکلی نظام‌مند به کمک بهزیستی بیایند.

معاون استاندار افزود: نظام‌نامه تعامل دستگاه‌های دولتی  و تشکل‌های اجتماعی می‌تواند خطوط همکاری موثر و مفید تشکل‌های متخصص را تبیین و تعیین کند و بهزیستی با این پتانسیل جدید خواهد توانست در زمینه پیشگیری از اعتیاد فعال تر عمل کند.

وی اظهار امیدواری کرد تا برگزاری همایش سراسری بهزیستی در مشهد با تجربه گردانی مدیران و کارشناسان به آینده‌نگاری منجر شود.

کد خبر : ۴۲۹۸۲۸