خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی خبر داد:

اجرای بیش از ۱۴ هزار ویژه برنامه به مناسبت هفته بزرگداشت مقام زن در استان

asdasd
کد خبر : ۳۵۸۲۲۱

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی از برگزاری مراسم هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر استان با بهره گیری از ظرفیت های بخش خصوصی و مردمی خبر داد.

به گزارش ایلنا ، فرشته سلجوقی در نشست خبری با بیان اینکه برنامه های این هفته از 11 فروردین ماه آغاز و تا 17 ادامه دارد، گفت: در این ایام مجموعا 14 هزار و 531 عنوان برنامه در سراسر استان با محوریت مردم اجرایی می شود.

وی با اشاره به اینکه انتهای سال 95 نیز ولادت  باسعادت حضرت زهرا(س) را خواهیم داشت، اظهار کرد: این مهم لزوم توجه بیش از پیش به برنامه هایی با اولویت بانوان با هدف تحقق نقش زنان در فعالیت های اجتماعی به ویژه عملیاتی کردن شعار سال" اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" را ایجاد کرده است.

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی افزود: در همین راستا دبیرخانه دائمی بزرگداشت مقام زن در استان با مسئولیت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات راه اندازی شده است.

سلجوقی از برگزاری 100 نفر ساعت جلسه با مدیران دستگاه های اجرایی استان برای هماهنگی برنامه های این هفته خبر داد و تصریح کرد: عمده آنها شامل؛ میزگرد، گفتگوها، کارگاه های آموزشی و مباحث تخصصی با موضوع تحکیم بنیان خانواده و توانمندسازی زنان است.

وی ادامه داد: در برنامه‌های مذکور توجه به نیازهای بانوان فعال اجتماعی در کنار زنان آسیب پذیر، روستایی، سرپرست خانوار، خودسرپرست و دختران جویای کار در دستورکار قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه در اسناد بالادستی و سیاست های دولت تدبیر و امید توجه به رشد و تعالی بانوان به عنوان نیمی از جمعیت اجتماع مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: باید با برنامه‌ریزی مدون زمینه را برای حضور بیش از گذشته این قشر در جامعه و افزایش نشاط اجتماعی فراهم کرد.

سلجوقی فعالیت های صورت گرفته خراسان رضوی  در حوزه اشتغال بانوان را مطلوب ارزیابی و خاطرنشان کرد: نرخ بیکاری زنان استان در سال گذشته 12.9 درصد بود که 6 درصد از میانگین کشوری مطلوبتر بود.

وی افزود:  نرخ بیکاری زنان در روستاها و شهرهای استان به ترتیب 2.7 و 19.7 درصد بوده که نشان از موفقیت طرح های اجرایی با هدف اشتغال زنان روستایی داشته است.

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی میزان مشارکت اقتصادی زنان استان در پاییز 94 را 18.1 درصد اعلام و اظهار کرد: از این میزان به ترتیب 14.7 و 28.1 درصد مربوط به زنان شهری و روستایی بوده است.

سلجوقی در ادامه  به بررسی چالش های پیش روی زنان برای حضور فعال در عرصه های اجتماعی پرداخت و تصریح کرد: لزوم بازنگری برخی از قوانین، اجرای برنامه هایی با هدف توانمندسازی زنان و تقویت خودباوری در آنان و هم افزایی دستگاه های اجرایی و مشارکت آنها با بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه بانوان در این حوزه ضروری است.

وی ادامه داد: تلاش حداکثری برای احصا و رفع معضلات زنان سرپرست خانوار، خودسرپرست، مطلقه و  معتاد توسط دستگاه های اجرایی در سال جدید بیش از گذشته دنبال خواهد شد.

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در همین راستا عضویت دفاتر زنان و خانواده استانداری ها در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، نظارت اداره کل ورزش و جوانان بر فعالیت باشگاه های ورزشی و دانشگاه علوم پزشکی بر عملکرد آرایشگاه های بانوان با هدف مقابله با موارد خلاف قانون با همت این اداره کل دنبال شد.

سلجوقی به معرفی عمده فعالیت دفتر زنان و خانواده استانداری در سال 94 پرداخت و گفت: تدوین اسناد اشتغال پایدار زنان و توانمندسازی زنان روستایی، راه اندازی بازارچه های فصلی و دائمی فروش محصولات و  ایجاد اتاق فکرهای شناسایی و احصا عوامل طلاق، مجازی و امنیت بانوان از جمله این اقدامات است.

وی از ارزیابی صورت گرفته از عملکرد فرمانداری های استان در حوزه زنان و خانواده طی سال 94 خبر داد و اظهار داشت: بر این اساس شهرستان های نیشابور، تایباد، قوچان و سرخس مقام اول تا سوم را کسب کرده اند.

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه از 175 سازمان مردم نهاد حوزه زنان استان بیش از 50 مورد فعال هستند، تصریح کرد: سال 94 پس از اضافه شدن  مسئولیت فعالیت در حوزه کنوانسیون حقوق کودک به این اداره کل، بیش از 150 درصد برنامه ریزی ها برای ایجاد و فعالیت سمن ها در شهرستان های استان محقق شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در آغازسال 95 بهارمان رنگ و بویی فاطمی گرفت. تقارن بهار و رستاخیز طبیعت با میلاد باسعادت بزرگ بانوی دو عالم فاطمه زهرا (س) و هفته گرامیداشت مقام زن و روز مادر را به فال نیک می گیریم .

وی افزود: این بانوی بزرگوار نمونه یک انسان کامل در همه ابعاد وجودی آن و مظهر یک انسان کامل بود؛ ؛دختر بودن، مادر بودن ، همسر بودن و عنصر اجتماعی فعال بودن و حساس در برابر سرنوشت جامعه و معادلات سیاسی اجتماعی پیرامونی خود که به نظر می رسد هنوز ابعاد مختلف این شخصیت بزرگ چندان که باید و شاید تبیین نشده است.

سلجوقی اظهار داشت: این اداره کل، همگان و بویژه متولیان امر را در بازشناسی و شناسایی وجوه ناشناخته آن شخصیت به نسل حاضر در عصر حاضر و با زبان روز و جوان پسند به مشارکت می طلبد و بر این اساس شناخت سیره فاطمی را یکی از محورهای فعالیت خود در سال جدید اعلام می کند.

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی خاطر نشان کرد: بیستم جمادی الثانی سالروز ولادت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) نیز هست، لذا این ایام فرصت مغتنمی است برای یادآوری مواضع معمار کبیر انقلاب اسلامی در مورد نقش و تاثیر زنان در برهه های سرنوشت ساز و تعیین کننده انقلاب و نظام و میزان تناسب آن با سهم زنان از انقلاب اسلامی و پرداختن به موانع و چالشهای پیش رو و ارائه راهکارهای مقتضی برای حرکت به سمت وضعیت مطلوب از یک سو و از سوی دیگر فرصتی برای ارزیابی میزان تثبیت هویت زن مسلمان که امام راحل(ره) را به حق و باید احیاگر این هویت نام داد.

وی خاطر نشان کرد: تشریک مساعی میان دولت و نهادهای مدنی در مهار آسیب های اجتماعی و آسیب های تهدیدگر خانواده ، توان افزایی زنان برای مقابله با انواع آسیبهایی که بسیاری از این آسیبها به سمت زنانه شدن می رود از قبیل فقر و اعتیاد و... در جامعه دوستدار خانواده از اولویت های این اداره کل در سال جدید خواهد بود.

سلجوقی ادامه داد: در پیام نوروزی مقام معظم رهبری، مهمترین اولویت کشور مسئله اقتصاد مقاومتی ذکر شده است که نیازمند یک حرکت جدی و یک کار بزرگ است.

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: بهره مندی از تمامی ظرفیت و توان کشور برای حرکت به سمت اهداف بزرگ و برون رفت از وضعیت موجود حکم عقلانیت و تدبیر است

وی گفت:  زنان به عنوان عاملان و ذینفعان توسعه و نیمی از سرمایه انسانی کشور نقش بی بدیلی در تحقق سیاستهای کلی نظام، از جمله اقتصاد مقاومتی، سلامت و امنیت غذایی، علمی و فناوری و نیز در تحقق سبک زندگی ایرانی اسلامی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، اصلاح الگوی مصرف ،پرهیز از مصرف گرایی و اسراف و ترویج فرهنگ و روی آوری به مصرف کالاهای داخلی، تغذیه سالم و تغییر عادات غذایی، مدیریت انرژِی و مقابله با بحران‌های زیست محیطی و کمبود آب و بطور کلی تحقق اهداف و سیاستهای مندرج در اسناد بالادستی نظام دارند.

سلجوقی افزود:  بدون مشارکت و همراهی زنان امید به تحقق کامل آن سیاست‌ها و اهداف ، کمرنگ می شود. به بیانی دیگر استفاده از این پتانسیل و قابلیت تبدیل آنها از قوه به فعل ، بیش از آنکه نیاز زنان باشد، نیاز جامعه در حال توسعه و پیشرفت و آبادانی است و اقتصاد و فرهنگی درون زا و اعتدال محور و متکی به مردم و دانش بنیان را نوید می دهد. لذا سنگ زیر بنای فرهنگ اقتصاد مقاومتی در خانه و خانواده و توسط مادران به عنوان اولین مربیان جامعه گذاشته می شود که نباید از نقش موثر و ارزنده آنان غفلت نمود.

وی ابراز امیدواری کرد: در سال جدید با ایجاد زیرساخت های لازم، تلاش مستمر دستگاه های اجرایی و هم افزایی آنان با بخش خصوصی، سمن ها و خیران شاهد رفع مشکلات اجتماعی زنان و کودکان، استحکام بنیان خانواده ها و تحقق منویات مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی با مشارکت پرشور بانوان باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز