خبرگزاری کار ایران

رییس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی خراسان رضوی:

بیش از ۵۰ گروه بدون مجوز فعالیت می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۸۲۹۰۵

هر ورزشکاری برای خروج از کشور یا شرکت در مسابقه نیاز به مجوز شورای برون‌مرزی وزارت ورزش و جوانان دارد که رای گرفتن این مجوز حدود شش ماه پیش از اعزام باید طرح و برنامه خود را برای وزارت ورزش ارسال کنند و پس از ارزیابی و گذراندن مسیر اداری مجوزی صعود به ورزشکار داده شود.

رییس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی خراسان رضوی گفت: ورزش کوهنوردی فقط برای پر کردن اوقات فراغت نیست.
به گزارش خبرگزاری ایلنا از خراسا رضوی؛ «حسین امانی» در نشست خبری این هیات عنوان کرد: فعالیت‌های همگانی در سال گذشته بسیار بیشتر بوده است و دلیل آن بر می‌گردد به حمایت‌های حداقلی که از سوی اداره کل و نیز دستگاه‌های ذیربط وجود داشت.
وی ادامه داد: متاسفانه پس از گذشت یک سال هیچ حامی مالی و یا بودجه‌ای به هیات کوهنوردی استان واریز نشد ولی با این حال سعی کردیم برنامه‌های همگانی را هر چند در ابعاد کوچک‌تر برگزار کنیم.
وی با بیان این که ورزش کوهنوردی تنها یک ورزش همگانی و تفریحی نیست، تصریح کرد: باید به بعد قهرمانی این رشته نیز توجه کرد به همین دلیل در مدت زمان باقی مانده از ریاستم در هیات خراسان رضوی سعی دارم تا در بحثقهرمانی و صعودهای ملی فعالیت بیشتری داشته باشیم.
امانی اظهار کرد: متاسفانه رسانه‌ها به بعد قهرمانی این رشته توجه زیادی نمی‌کنند ولی بلافاصله پس از اینکه اتفاقی و یا حادثه‌ای در رشته کوهنوردی می‌افتد بازتاب گسترده‌ای دارد اما اخبار صعودهای ورزشکاران ما اطلاع‌رسانی خوبی نمی‌شود.
وی گفت: سابقه کوه در خراسان به ۸۰ سال پیش می‌رسد و محمدباقر فاضل خورشیدی در سال ۱۳۱۱ دماوند را فتح کرد و اولین صعود بینالود در ۵۰ سال پیش انجام شد و در رشته‌های مختلف سنگ‌نوردی و صعودها چندین مدال‌آور آسیایی و قهرمانی داریم؛ امیدواریم با جذب اعتبار بیشتر از اداره کل و در اختیار گذاشتن سالن چند منظوره که بتوان در آن دیواره سنگ‌نوردی احداثکرد بتوانیم به روزهای اوج برگردیم.
رئیس هیات کوهنوردی خراسان رضوی با اشاره به این که در کشور و استان خراسان، تیم‌ها و ورزشکاران بسیار خوبی وجود دارند و اردوهای بسیار خوبی نیز برگزار می‌شود ادامه داد: ولی متاسفانه وقتی که وارد بحثصعود می‌شویم با مشکلات مالی مواجه می‌شویم زیرا در کشور ما زیرساخت‌های مناسب در این خصوص وجود ندارد.
وی با اشاره به هزینه زیاد صعودهای برون مرزی اظهار کرد: هر ورزشکاری برای خروج از کشور یا شرکت در مسابقه نیاز به مجوز شورای برون‌مرزی وزارت ورزش و جوانان دارد که بباید رای گرفتن این مجوز حدود شش ماه پیش از اعزام باید طرح و برنامه خود را برای وزارت ورزش ارسال کنند و پس از ارزیابی و گذراندن مسیر اداری مجوزی صعود به ورزشکار داده شود.
امانی افزود: بسیاری از ورزشکاران یا به این دلیل که اسپانسر در زمان خاصی به پیشنهاد آنها جواب مثبت می‌دهد و یا اینکه وقت گذراندن پروسه طولانی دریافت مجوز را ندارند خودشان اقدام به صعود به صورت شخصی می‌کنند.
رئیس هیات کوهنوردی خراسان رضوی در خصوص صدور مجوز برای اردوهای کوهنوردی‌ توسط ببرخی از باشگاه‌های کوهنوردی عنوان کرد: اصولا برنامه‌های کوهنوردی یا توسط گروه‌ها و یا باشگاه های کوهنوردی برگزار می‌شود که باشگاه‌های کوهنوردی مجوز خود را از اداره کل ورزش و جوانان دریافت می‌کنند و گروه های کوهنوردی مجوز را از هیات کوهنوردی استان می‌گیرند.
وی ادامه داد: متاسفانه در کنار این موارد، جمع‌هایی و جود دارد که با وجود حضور افراد باتجربه اقدام به برگزاری فعالیت‌های طبیعت‌گردی و گل‌گشت در طبیعت می‌کنند که هیچ کدام مجوز ندارند.
امانی در این خصوص تصریح کرد: جدا از اینکه آیا فضای این اردوها از سلامت اجتماعی برخوردار است یا خیر؛ به این دلیل که مجوزی برای اردو وجود ندارد این مساله تهدیدی برای مسئول گروه و نیز شرکت کنندگان خواهد بود.
وی افزود: ورزشکاران و شرکت کنندگان در این اردوها باید بیمه ورزشی شوند تا در صورت بروز حادثه و یا اتفاقی یک نهاد بتواند پاسخگو باشد ولی متاسفانه شاهد هستیم که فردی با گرفتن یک اتوبوس یا مینی‌بوس و با تبلیغ از طریق دادن پیامک ثبت نام را انجام داده و اقدام به برگزاری چنین برنامه‌هایی بدون مجوز می‌کنند.
وی با بیان اینکه چنین برنامه‌هایی مورد تایید دستگاه ورزش نیست، در خصوص نظارتی که بر روی این اردوها باید صورت گیرد، اظهار کرد: بهترین نظارت حتی بهتر از دستگاه‌های امنیتی توسط خانواده‌ها صورت می‌گیرد، در صورتی که هر خانواده پیش از حضور فرزندان خود در این اردوها با هیات تماس گرفته و از مجوز داشتن این گروه مطمئن شوند کمتر شاهد مشکلات خواهیم بود.
وی یادآور شد: حدود ۲۳ باشگاه رسمی کوهنوردی در مشهد وجود دارد ولی در کنار آن بیش از ۵۰ گروه غیررسمی شکل گرفته که متاسفانه به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند.
رئیس هیات کوهنوردی خراسان رضوی همچنین با گلایه از دستگاه‌های ورزشی عنوان کرد: متاسفانه توجه‌ای به رشته کوهنوردی نمی‌شود در صورتی که اگر یک هزارم توجه به رشته همچون فوتبال معطوف به رشته‌های دیگر همچون کوهنوردی شود شاهد بهتر شدن شرایط و کسب موفقیت‌های بیشتر خواهیم بود.
وی با اشاره به حمایت افشین داوری از صعود برون مرزی تیم خراسان رضوی اظهار کرد: در سال ۸۹ با حمایت داوری اتفاقات خوبی در این زمینه افتاد و پس از صعود به موفق بانوان استان، وی اعلام کرد که ۵۰ درصد هزینه‌های صعود برون مرزی از طریق بودجه فرهنگی اداره ورزش و جوانان پرداخت خواهد کرد که این موضوع را نیز در هنگام ترک پست مدیریتی ورزش استان به دکتر هاشمی جواهری یادآوری کرد.
امانی ادامه داد: با وجود اینکه اختصاص این بودجه تمام مسیر قانونی خود را گذرانده بود و هاشمی نیز قول همکاری داده بود ولی پس از سه ماه خبری از حمایت نشد و اعلام شد که اختصاص چنین بودجه‌ای برای چنین فعالیتی بسیار زیاد است و این موضوع برای همیشه فراموش شد.
وی با بیان اینکه هیات کوهنوردی منبع درآمدی برای خود ندارد، تصریح کرد: از اداره ورزش و جوانان استان خواستاریم تا با واگذاری یکی از اماکن ورزشی خود به این هیات در کنار زدن دیواره صخره نوردی از سالن چند منظوره نیز کسب درآمدی داشته باشیم.
امانی در خصوص شهرستان‌های فعال در این رشته نیز عنوان کرد: تربت حیدریه، تربت جام، سبزوار، نیشابور، طرقبه و شاندیز و مشهد از هیات‌های شهرستان های فعال ما هستند که سعی می‌کنیم بازدیدهایی را از این هیات‌ها و عملکردشان داشته باشیم.
وی در خصوص تعداد ورزشکاران این رشته نیز در استان اظهار کرد: نزدیک به ۱۵ هزار نفر به صورت حرفه‌ای در طول سال به ورزش کوهنوردی می‌پردازند و در صورتی که شرایط مساعد باشد عده‌ای دیگر نیز به ورزش کوهنوردی خواهند پرداخت.
وی همچنین با اشاره به کوهنورد ارزشمند استان مهدی عمیدی که در آخرین صعود خود به قله مون‌بلان در فرانسه در گذشت تصریح کرد: مهدی عمیدی اولین ایرانی بود که بدون کپسول اکسیژن توانست قله اورست را فتح کند ولی متاسفانه به این دلیل که نتوانست مجوز شورای برون مرزی را کسب کند این صعود در فدراسیون کوهنوردی به ثبت نرسید البته دلیل فدراسیون نیز این بود که نمی‌خواستند روال عادی گرفتن مجوز بر هم بخورد.
رییس هیات کوهنوردی خراسان رضوی یادآور شد: در برنامه های آتی ما این است که ۶ ماه دیگر و یا ۶ سال دیگر ولی بالاخره سالن اختصاصی سنگ نوردی استان را در مجموعه ۱۵ خرداد مشهد با همکاری اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی به افتتاح برسانیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز