خبرگزاری کار ایران

یک فعال کارگری در خراسان رضوی طرح کرد:

دردسر کارگران پیمانی «مشاغل سخت» با توقف مصوبه ۷۳۰۰ روز کار متوالی

asdasd
کد خبر : ۱۵۶۴۰۲

چکیده: در صورتی که تعداد روزهای غیبت یک کارگر بیش از ۱۰ روز در یک سال باشد متقاضیان بازنشستگی باید حداقل ۵ سال دیگر به فعالیت خود ادامه دهند.

یک فعال حقوق صنفی کارگران به تشریح مشکلات کارگران پیمانکاری شاغل در مشاغل سخت و زیان آور برای برخورداری از تسهیلات بازنشستگی پیش از موعد پرداخت.

«رحمت‌الله‌ پور موسی» مسئول کانون شوراهای اسلامی کار استان خراسان رضوی در این باره به ایلنا گفت: قرارداد کار بیشتر کارگران پیمانی در زمان جابجایی شرکت پیمانکار نیروی انسانی معلق می‌شود که این مسئله در نهایت برای بازنشستگی زودهنگام مشمولان مشاغل سخت و زیان آور ایجاد مشکل می‌کند.

وی بابیان اینکه تعلیق پیش آمده باعثایجاد وقفه در ثبت اسناد بیمه‌ای کارگران می‌شود، این مسئله را برای بازنشستگی پیش از موعد کارگران پیمانکاری شاغل در مشاغل سخت و زیان آور «دردسرساز» توصیف کرد.

این مقام کارگری با یادآوری اینکه به موجب قانون مشاغل سخت و زیان آور کارگران مشمول می‌توانند با داشتن ۲۰ سال سابقه متوالی و یا ۲۵ سال سابقه متناوب بازنشسته شوند، گفت: قانون کنونی به دلیل نقص‌هایی که دارد باعثبه تاخیر افتادن فرایند بازنشستگی زودهنگام برای کارگران پیمانی شاغل در حرفه‌های سخت و زیان آور می‌شود.

وی افزود: به موجب قانون کارگری که مشمول این قانون قرار گیرد و قصد داشته باشد با ۲۰ سال سابقه بازنشسته شود، نباید در سال بیشتر از ۱۰ روز غیبت داشته باشد.

مسئول کانون شوراهای اسلامی کار استان خراسان رضوی ادامه داد: در صورتی که تعداد روزهای غیبت یک کارگر بیش از ۱۰ روز در یک سال باشد متقاضیان بازنشستگی باید حداقل ۵ سال دیگر به فعالیت خود ادامه دهند.

وی با یادآوری اینکه بیشتر کارگران پیمانکاری به دلیل موقت بودن قرارداد و جابجایی پیمانکار ممکن است در یک سال چند بار تغییر کند، گفت: این تغییر و جایجایی بطور معمول باعثمی‌شود تا در لیست بیمه این کارگران بیش از ۱۰ روز غیبت ثبت شود.
به باور پورموسی، کارگران پیمانکاری ر مشغال سخت و زیان آور درحالی برای بازنشستگی زودهنگام با مشکل پیوسته نبودن سوابق مواجه‌اند که بخش قابل توجهی از آن‌ها در زمان جابجایی پیمانکار و یا تمدید قرارداد درسرکار خود حضور داشته‌اند.

این مقام کارگر ادامه داد: به همین دلیل مجلس شورای اسلامی طی مصوبه‌ای اعلام کرد که متقاضیان بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور می‌توانند بدون توجه به توالی سابقه تنها با داشتن ۷۳۰۰ روز سابقه کار سخت و زیان آور بازنشسته شوند.

به گفته پور موسی، در حالی که مجلس با مصوبه خود در صدد اصلاح ناکارآمدی‌های قانون مشاغل سخت و زیان آور بوده است، کار‌شناسان و مدیران مسئول در سازمان تامین اجتماعی تا به این لحظه مانع اجرای قانون شده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز