خبرگزاری کار ایران

اجرای ۳ پروژه آبرسانی در محور شهید برونسی شهرستان سرخس

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۸۱۴۷

فرمانده محور شهید برونسی در شهرستان سرخس از اجرای ۳ پروژه آبرسانی با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سرهنگ حسن فتوحی فرمانده محور شهید برونسی مستقر در سرخس با اشاره به ماموریت های محرومیت زدایی در منطقه گفت: این قرارگاه درراستای ماموریت های نظامی اقداماتی در خصوص محرومیت زدایی در روستاهای شهرستان را با مرمت قنوات چشمه های آب و زیر ساخت های آن را در دستور کار قرار داده است که در اولین مرحله بازسازی چشمه روستای چکودر بود که پس از احیاء چشمه، عملیات لوله گذاری و ساخت مخزن و سپس انشعابات آن پایان یافت و موجب خوشحالی اهالی شد.

وی حفرچاه آهکی در یک ناحیه کوهستانی را از دیگر اقدامات قرارگاه اعلام کرد و افزود: با توجه به توانمندی مهندسی نیروی زمینی، حفر چاه آهکی در روستای کلاته عوض به منظور تامین آب سالن بهداشتی، ۵ روستا، طی دو ماه با تلاش جهادی به پایان رسید که فاز اول این پروژه، توسط استاندار در ماه گذشته افتتاح شد.

فرمانده محور شهید برونسی درادامه با بیان اینکه پروژه های بعدی قرارگاه مرمت واحیاء راههای روستایی است اظهارکرد: هم اکنون پروژه انتقال آب از خط لوله سد دوستی به مشهد در دستور کار است که عملیات لوله گذاری و انشعابات سه روستای مرزی که از اهل سنت منطقه هستند در حال انجام است و ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

حسن نوری زاده فرماندار سرخس نیز با اشاره به اقدامات انجام شده در۶ ماهه مسئولیت خود گفت: تنش های آبی یکی از مهمترین بحرانهای تغییرات اقلیمی است که مدت هاست تعدادی از روستاهای منطقه را با بحران کم آبی مواجه کرده است، لذابه منظور مقابله با این پدیده، آبرسانی با تانکر در کوتاه مدت عملیاتی شد.

وی با بیان اینکه طی این مدت مطالعاتی دربحث تقویت و تامین آب روستاهای هدف را پیگیر شدیم، افزود: در تحقیقات انجام شده، دوطرح انتقال آب از تونل مزداران و حفر چاه در بالادست بزنگان مطرح شد که پس از مطالعه و بررسی های لازم طرح انتقال آب از تونل ها به علت زمانبر بودن و تامین اعتبار لازم و از همه مهمتر حفاظت و نگهداری خط لوله به علت صعب العبور بودن منطقه امکان پذیرنبود. لذا با هماهنگی با آب منطقه ای، آبفای استان و آستان قدس رضوی طرح مطالعاتی و جانمایی حفر یک حلقه چاه در دستور کار قرار گرفت که پس از بررسی ها و آزمایشات لازم و مشخص شدن دبی ثابت آب، فاز اول آن توسط استاندار در دی ماه امسال  افتتاح شد.

نوری زاده درادامه اظهار کرد: در راستای آزمایشات اولیه و به منظور تشخیص دبی آب چاه باید چند مرحله آب تخلیه می شد و برای آن که این آب هدر نرود آن را برای مزارع زعفران روستا هدایت کرده و سپس دبی آب چاه با تراز یک لیتر در ثانیه مشخص شد و خوشبختانه بر روی دبی آب قنات تاثیری نداشت.

فرماندار سرخس در پایان تصریح کرد: هم اکنون ۵ روستای کلاته عوض، زالوغال، چشمه شور و بزنگان از آب آشامیدنی سالم بهداشتی برخوردار هستند و در دهه فجر آب شرب روستای شورلق که خط انتقال آن در حال پایان است افتتاح می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز