خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر مشهد مطرح کرد؛

پیشتازی مشهد در بحث مناسب‌سازی فضاهای شهری برای جانبازان و معلولان

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۳۸۱۰

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد گفت: شورای ششم برای رفع دغدغه‌مندی‌های جانبازان و معلولان، عزم جدی دارد و در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد که مصداق بارز این گفته، مصوبه اخیر شورای شهر در باب حمایت از این افراد است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، مجید طهوریان عسکری با اشاره به مصوبه اخیر شورای اسلامی شهر مشهد ویژه جانبازان و معلولان، اظهارکرد: شورای ششم و مدیریت شهری در این دوره پیوسته تاکید داشته که شهر متعلق به تمام شهروندان، با هر شرایط جسمی، حرکتی، سنی و ... است.

وی افزود: ۳.۵ میلیون شهروند مشهدی باید به یک نسبت از امکانات و خدمات و زیرساخت‌های شهری بهره‌مند شوند؛ در چنین شرایطی است که می‌توان از عدالت سخن گفت و رضایت عمومی را به ارمغان آورد.

طهوریان‌عسکری با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد از جمعیت شهر مشهد را جانبازان و معلولان به خود اختصاص داده‌اند، گفت: یکی از رسالت‌های مدیریت شهری، ایجاد شرایط مناسب برای تردد این عزیزان در سطح شهر است؛ موضوع بسیار مهمی که از آن به عنوان «مناسب‌سازی» یا «دسترسی‌پذیری» نیز یاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مشهد در بحث مناسب‌سازی فضاهای شهری و ساختمان‌ها و ... جزو شهرهای پیشتاز کشور است و اقدامات مختلف و متنوعی در این زمینه اجرایی شده ولی کماکان عرصه برای فعالیت وجود دارد تا نقصان‌ها را به حداقل ممکن برسانیم و در افقی بتوان مدعی شد که جهانشهر برکت و کرامت، ۱۰۰ درصد مناسب‌سازی شده و برای جامعه معلولان و جانبازان دسترس‌پذیر است.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه از ابتدای فعالیت شورای ششم، پیگیر تهیه و تدوین لایحه «ارائه تسهیلات و خدمات به معلولان» بوده، گفت: بسیار خرسندیم که پس از برگزاری جلسات متعدد با جامعه هدف، کارشناسان و متخصصان، این لایحه تدوین و سرانجام در جلسه اخیر شورای اسلامی شهر مشهد به تصویب رسید.

طهوریان‌عسکری مصوبه تسهیلات و خدمات ویژه معلولان را مصوبه‌ای جامع و کامل دانست که تمام حوزه‌های مربوط به معلولان و جانبازان سعی شده در آن لحاظ شود و مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به پیش‌بینی تسهیلاتی برای معلولان، در حوزه شهرسازی، گفت: براساس مصوبه اخیر شورای شهر، معلولان مشمول قانون حمایت از معلولان برای احداث یک واحد مسکونی با زیربنای مفید مطابق با الگوی مصوب مسکن در حوزه‌های ۱ و ۲ درآمدی و یا ۳۰ درصد بیشتر از مساحت الگوی مسکن مصوب در حوزه‌های ۳ و ۴ و ۵ درآمدی، با تایید و معرفی سازمان بهزیستی درخصوص شمولیت و شرط سکونت در یک بازه زمانی مشخص، از پرداخت هزینه‌های عوارض صدور پروانه ساختمانی معاف هستند.

طهوریان‌عسکری افزود: معلولان مشمول این مصوبه می‌توانند بدهی خود به شهرداری را بدون پیش پرداخت و افزایش ناشی از تقسیط، تا سقف ۴۸ ماه پرداخت نمایند.

وی با بیان اینکه شهرداری براساس این مصوبه مکلف شده تمام پروژه‌های عمرانی خود را برای استفاده از معلولان مناسب‌سازی و سپس بهره‌برداری نماید، تصریح کرد: علاوه‌بر این، شهرداری باید تمامی ساختمان‌ها و فضا‌های موجود زیرمجموعه خود را برای استفاده جانبازان و معلولین، طی ۶ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این مصوبه، پایش و رفع نموده و گزارش اقدامات را به شورا ارسال نماید.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد همچنین با اشاره به وضعیت جسمی معلولان که امکان استفاده از خودرو و وسیله نقلیه شخصی را ندارند، گفت: برهمین اساس، در بند دیگری از مصوبه، شهرداری مکلف شده در راستای اجرای تبصره ۲ ماده ۵ قانون حمایت از حقوق معلولان و تسهیل در ارائه خدمات حمل‌ونقل عمومی درون شهری نسبت به ارایه خدمات رایگان حمل‌ونقل برای هر فرد با معلولیت شدید و خیلی شدید به تعداد ۱۰۰سفر در هرماه اقدام نماید؛ این تعداد، پیشتر ۶۰ سفر در هر ماه بوده است.

طهوریان‌عسکری افزود: شهرداری همچنین باید ظرف مدت ۶ ماه، نسبت به تامین دسترسی، ایمن‌سازی و مناسب‌سازی تمامی ایستگاه‌های انوبوس و پایانه‌های حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری و برون‌شهری، برای استفاده جانبازان و معلولان اقدام کرده و گزارش فعالیت و عملکرد خود را برای ارزیابی و پایش به شورای شهر ارائه دهد.

وی از پیش‌بینی ارائه آموزش مستمر به کارکنان شاغل در بخش‌های مرتبط با حمل‌ونقل عمومی، درخصوص چگونگی همیاری و خدمت‌رسانی به افراد دارای معلولیت جهت استفاده مناسب از این وسایل خبر داد و گفت: علاوه بر این، آموزش مستمر به کارکنان شاغل در بخش‌های مرتبط با مطالعات، طراحی و اجرای کلیه پروژه‌های شهری نسبت به رعایت ضوابط و تامین دسترسی برای افراد دارای معلولیت نیز در دستورکار قرار می‌گیرد.

طهوریان‌عسکری با بیان اینکه براساس تصمیم شورای شهر، افراد دارای معلولیت از مراکز، تاسیسات و خدمات ورزشی متعلق به شهرداری، با معرفی بهزیستی، می‌توانند پس از تهیه آیین‌نامه، به صورت رایگان بهره‌مند شوند، اظهار کرد: همچنین شهرداری باید نسبت به مناسب‌سازی تمامی اماکن و مراکز فرهنگی و ورزشی خود برای استفاده جانبازان و افراد دارای معلولیت و اختصاص حداقل ۱۰درصد از ظرفیت بهره‌برداری آن‌ها به این دسته از افراد اقدام نماید.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های افراد دارای معلولیت، موضوع اشتغال و درآمدزایی آنهاست؛ این دغدغه در لایحه تدوینی مورد توجه قرار گرفته و برهمین اساس، در راستای حمایت و رونق‌بخشی به حوزه مشاغل خانگی برای افراد دارای معلولیت، حداقل ۵ درصد از مجموع ظرفیت غرف روزبازارها، شب‌بازار‌ها و بازارچه‌های خود اشتغالی و هر فرصت کسب‌وکار دیگر موجود در فضا‌های متعلق به شهرداری، به افراد دارای معلولیت اختصاص یابد.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد در پایان گفت: شورای ششم و مدیریت شهری در این دوره، مجدانه پای کار رفع دغدغه‌مندی‌ها و مسائل و مشکلات جانبازان و معلولان عزیز بوده و در این مسیر از هیچ تلاش و سیاست‌گذاری فروگذار نخواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز