خبرگزاری کار ایران

ظرفیت افزایش ۵۰ درصدی برای بازار ۳ میلیارد دلاری افغانستان

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۷۱۱۱

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان گفت: بازار ۳ میلیارد دلاری افغانستان برای بخش تولید و صادرات ایران قابل چشم‌پوشی نیست و حتی امکان ظرفیت افزایش ۵۰ درصدی این سهم نیز فراهم خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، هادی نبی زاده رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان در شعبه خراسان رضوی با انتقاد از افرادی که مدعی اند، صادرکننده باید به دنبال جایگزینی برای بازار افغانستان باشد، گفت: فعالان حوزه تجارت خارجی و تولیدکنندگان ایرانی، سال‌ها تلاش و سرمایه صرف کردند تا بازاری برای محصولات صادراتی خود در افغانستان فراهم کنند که از قوام و دوام برخوردار بوده و در آن افق‌های بلندمدت دیده شده است. به همین استناد نیز آمار گمرک کشورمان گواهی می‌کند که در سال گذشته حدود ۳ میلیارد دلار صادرات کالا از ایران به افغانستان صورت گرفته است.

وی افزود: ذکر این نکته ضروری است که ترانزیت کالا به افغانستان شامل محموله‌های ترانزیتی بندر‌های ایران به مقصد افغانستان بوده و سوای این آمار است و شامل محموله‌هایی می‌شود که فقط از ایران عبور می‌کنند. در حالی که کالای ایرانی توسط تجار ایرانی و یا افغانستانی مستقیما از طریق گمرکات رسمی و یا بازارچه‌های تحت نظارت استانداری صادر می‌گردد.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان در شعبه خراسان رضوی ادامه داد: در بزنگاه تحریم‌ها و محدودیت‌هایی که برای انتقال ارز وجود دارد؛ بهترین بازار برای کالا‌های ایرانی، مربوط به کشور‌های همسایه هستند و از این میان افغانستان به دلایل متعددی، مزیت‌هایش دوچندان می‌باشد. از قرابت فرهنگی، تاریخی و زبانی مردمان دو کشور بگیرید تا فاصله جغرافیایی و البته بازاری که محصولات ایرانی را پذیرفته و مشتری آن است. در مجموع، ظرفیت بازار افغانستان آن قدر زیاد است که نتوانیم با بروز کوچکترین مشکل، به دنبال جایگزین آن برآییم.

نبی زاده بیان کرد: تنگنای تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی، به غایت برای فعالان حوزه تجارت خارجی، محدودیت خلق کرده و خود ما نیز نباید به سادگی بازار‌های تجاری‌مان را به رقبا واگذار کنیم. طبیعتا تحولات سیاسی افغانستان، اثراتی بر روند تجارت ما باقی خواهد گذاشت، اما این فراز و فرود‌های گذرا، نباید ما را از تداوم فعالیت منصرف سازد. از سوی دیگر، باید پیگیر واردات کالایی از افغانستان باشیم که مزیت نسبی زیادی دارد تا در نتیجه تراز تجاری دو کشور را تا حد امکان متعادل سازیم.

وی خواستار همراهی و کمک دولت به بخش صادرات، با هدف حفظ و توسعه بازار‌های هدف شد و تصریح کرد: چه از منظر تعاملات دیپلماتیک و چه به لحاظ رویکرد‌های حمایتی و تسهیلگری، دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی، باید حداکثر همکاری را با فعالان حوزه تجارت خارجی به عمل آورند.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان در شعبه خراسان رضوی در خصوص کیفیت محصولات صادراتی ایرانی که مقصدشان بازار افغانستان است، نیز تاکید کرد: تمامی کالا‌های صادراتی از ایران (که دارای استاندارد اجباری می‌باشند) با رعایت استاندارد‌های مربوطه به کشور افغانستان صادر می‌شوند و سایر اقلامی که استاندارد اجباری ندارند نیز با توجه به سفارش و تقاضای خریدار آماده و ارسال می‌شود.

وی اظهار داشت:باید به این نکته توجه داشت که در بازار افغانستان کالا‌های درجه یک و باکیفیت بالای ایرانی و اروپایی خریدار دارد و از این منظر، تلاش تولیدکنندگان ایرانی؛ در سنوات گذشته ارتقای کیفی محصولات و بهبود توان رقابت خود در این بخش بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز