خبرگزاری کار ایران

حضور ۳۰ هزار نفر در مراسم روز پارالمپیک؛

خسروی‌وفا: پارالمپیک نگرش دنیا به افراد معلول را تغییر داد

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۷۳۸

با توجه به اینکه در سال حماسه سیاسی و اقتصادی قرار داریم و نیز شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، سعی کردیم با حداقل امکانات موجود این هفته را برگزار کنیم

صبح امروز نشست خبری رئیس کمیته پارالمپیک درخصوص برنامه‌های پیش‌بینی شده برای هفته پارالمپیک برگزار شد.

به گزارش ایلنا، محمود خسروی‌وفا در خصوص بزرگداشت هفته پارالمپیک گفت: مراسم بزرگداشت روز پارالمپیک هر دو سال یکبار در سراسر کشور برگزار می شود که در دور پیشین که مهر ماه سال ۹۰ برگزار شد، ۳۰ هزار نفر از معلولین شرکت کردند که این در نوع خود بزرگ ترین رویداد افراددارای معلولیت در سراسر جهان است.

وی خاطر نشان کرد: پیشنهاد برگزاری روز پارالمپیک از سوی ایران به کمیته بین المللی پارالمپیک ارائه و با استقبال روبرو شد، از آن پس این روز در اکثر کشورهای دنیا نظیر چین، برزیل، انگستان، آلمان و سایر کشورها برگزار می‌شود که البته تاکنون میسر نشده که این روز، در تاریخی ثابت و به صورت جهانی برگزار شود و هر کشور طبق مناسبت خاصی بزرگداشت روز پارالمپیک را برگزار می کند.

رئیس فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین افزود: در ایران نیز روز پارالمپیک به طور معمول در مهر ماه برگزار می شود که امسال به دلیل انتخابات ریاست جمهوری و نیاز به ثبات شرایط، روز پارالمپیک همزمان با روز جهانی افراد دارای معلولیت برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: با توجه به هماهنگی های بعمل آمده با وزارت فرهنگ و ا رشاد اسلامی، در نظر داریم روز ۲۴ مهر ماه را به عنوان یک مناسبت ملی در تقویم کشوری به ثبت برسانیم تا از این پس، ۲۴ مهر ماه هر سال، به عنوان روز بزرگداشت پارالمپیک شناخته شود.

رئیس کمیته ملی پارالمپیک در ادامه ضمن برشمردن برنامه های در نظر گرفته شده برای هر روز از هفته پارالمپیک، گفت: هفته پارالمپیک ا ز پنج شنبه، هفتم آذر ماه آغاز شده و روز سیزدهم آذر ماه با برپایی گردهمایی بزرگ ا فراد دارای معلولیت در سراسر کشور، به پایان می رسد.

خسروی وفا اعلام کرد: گردهمایی تهران نیز در مجموعه ورزشی آزادی و در سالن ۱۲ هزار نفری برگزار می‌شود که پیش بینی می کنیم در مراسم تهران، بیش از ۶ هزار نفر از افراد دارای معلولیت و خانواده ها و مربیان آنها حضور داشته باشند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در سال حماسه سیاسی و اقتصادی قرار داریم و نیز شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، سعی کردیم با حداقل امکانات موجود این هفته را برگزار کنیم، بر این اساس سازمان بهزیستی کشور در برگزاری این برنامه با کمیته ملی پارالمپیک همراه است و این رویداد بزرگ با همکاری این سازمان برگزار می شود.

رئیس فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین در ادامه گفت: وزارت ورزش و جوانان، وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما، شهرداری تهران، شهرداری های سراسر کشور، شورای سیاست گذاری ائمه جمعه، بنیاد شهید و امور ایثارگران، فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی، فدارسیون ورزش های جانبازان و معلولین و فدراسیون ورزش های نابینایان و کم بینایان، از دیگر سازمان ها و نهادهای همکاردر برگزاری این برنامه هستند که همراهی آنها باعثشده بار عظیمی از روی دوش کمیته ملی پارالمپیک برداشته شود.

وی خاطر نشان کرد: درگیری سازمان ها و وزارت خانه د ربرگزاری این برنامه، باعثمی شود مسئولین از نزدیک با ورزش پارالمپیک و مسائل آن درگیر شوند و توجه مردم و مسئولین به صورت همزمان به ورزش معلولین معطوف شده و این امر در توسعه ورزش همگانی موثر است.

آقای خسروی وفا تاکید کرد: ورزش برای افراد دارای معلولیت، بیش از آنکه از منظر قهرمانی دارای اهمیت باشد، به عنوان عاملی در جهت حفظ سلامت، افزایش طول عمر و نیز ایجاد انگیزه و روحیه در آنها مهم است که در نهایت میوه ی توسعه ورزش همگانی، ورزش حرفه ای و قهرمانی است که دستاوردهای ورزشکاران جانباز و معلول در این عرصه، بارها و بارها باعثافتخار کشور عزیزمان شده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در توسعه ورزش برای معلولین در ایران گفت: اقداماتی که در ایران صورت گرفته، توجه بسیاری را به خود جلب کرده، از جمله رئیس کمیته بین المللی پارالمپیک که در دیدار اخیری که با وی داشتم، اشاره کرد ایران الهام بخش سایر کشورها در ورزش معلولین است، همچنین در دیداری که آقای ویلفرید لکمه، مشاور ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در زمینه ورزش برای توسعه صلح، از کمیته ملی پارالمپیک ایران داشت، بسیار تحت تاثیر فعالیت ها ی انجام شده قرار گرفت و گزارش وی از شرایط ورزش پارالمپیک ایران به خصوص در مورد بانوان و افراد با معلولیت شدید، بر روی وب سایت سازمان ملل متحد قرار گرفت.

رئیس کمیته ملی پارالمپیک اذعان داشت: زمانی بود که وجود فرد معلول در خانواده، با سختی ها و تلخی های زیادی همراه بود، به ویژه که از نظر فرهنگی نیز جامعه پذیرای این افراد نبود، اما با گذشت زمان و توسعه ورزش پارالمپیک شاهد این هستیم که هر روز نفرات بیشتری به ورزش روی می آورند و از طریق آن توانمندی های خود را شناسایی کرده و اثبات می کنند، در این خصوص ورزش اثر گذاری قابل توجهی بر معلولین و خانواده های آنها داشته است و هر چه در این زمینه گام برداریم، به خانواده ها کمک بیشتری کرده ایم.

خسروی وفا افزود: در مراسم روز پارالمپیک سال ۹۰،۳۰ هزار نفر در سراسر کشور شرکت کردند که با توجه به همکاری بیشتری که از طریق سازمانها و وزارت خانه های همراه صورت گرفته، به طور یقیین شاهد حضور جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر خواهیم بود، ضمن اینکه هزینه صرف شده برای این مراسم به یک سوم هزینه ای که برای دوره قبل صرف شده، کاهش می یابد و صرفا مواردی چون تهیه لباس های یک شکل برای کلیه شرکت کنندگان در سراسر کشور، مدالهایی که به تمامی افراد به صورت نمادین اهدا می شود و نیز هزینه های اداری را در بر خواهد گرفت.

رئیس فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین گفت: برای برگزاری روز پارالمپیک بسیاری از هنرمندان و ورزشکاران به صورت داوطلبانه اعلام آمادگی برای حضور و همکاری داشته اند و ستاد برگزاری نیز از مسئولین دعوت به عمل آورده تا در این مراسم شرکت کنند که البته با توجه به پخش زنده این مراسم از شبکه سوم سیما، رادیو جوان و رادیو ورزش، فرصتی فراهم شده تا در صورت عدم حضور نیز به صورت مستقیم در جریان برگزاری این گردهمایی بزرگ باشند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به ایام سوگواری ماه محرم و صفر، برنامه ها به گونه ای پیش بینی شده که ضمن حفظ حرمت این ایام، محیطی با نشاط برای شرکت کنندگان که بیشتر آنها دارای معلولیت های جسمی و ذهنی هستند، فراهم شود، ضمن اینکه امیدواریم آلودگی هوای تهران، مانعی برای برگزاری روز پارالمپیک در ۱۳ آذر ماه نباشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز